Skrivskolan, del 1: Två grundregler som lyfter dina texter

Nu är det dags för en inläggsserie om ett ämne som jag tycker får för lite uppmärksamhet i vår bransch, trots att det genomsyrar nästan allt vi gör. Nämligen att skriva.

Skriva så att andra blir nyfikna och vill läsa.
Skriva med personlighet och humor.
Skriva med övertygelse och empati.
Skriva på ett sätt som påverkar människor och får dem att agera.

Skrivskolan, del 1 - Två grundregler som lyfter dina texterJag kan komma på få andra egenskaper som är viktigare för en influencer/digital entreprenör än att kunna skriva bra.

När du skriver blogginlägg, nyhetsbrev, Facebook-uppdateringar och Instagramtexter: Dina ord avgör om folk läser, gillar, kommenterar och delar.

När du kontaktar samarbetspartners och pitchar dina idéer: Dina ord avgör om kunderna nappar, och hur bra deal du får.

När du säljer produkter, dina egna eller andras: Dina ord avgör om folk köper eller inte.

Uppmärksamhet är valutan online. Och med den växande mängd innehåll som trängs på webben blir det allt svårare att få folks uppmärksamhet. Ditt bästa vapen för ändamålet är och förblir dina ord. I form av rubriker, beskrivande texter och välskrivet innehåll.

“Onlinevideorevolutionen” i alla ära – På internet är det fortfarande orden som regerar. Det är dina ord som till stor del avgör om och var ditt innehåll hamnar i Googles sökresultat, och det är dina ord som avgör huruvida någon tittar på din video.

Oavsett i vilket medium och på vilka plattformar du verkar så har du alltså enorm nytta av att kunna uttrycka dig bra i skrift. Vare sig du är nybörjare eller proffs så står och faller du med hur effektivt du kan kommunicera kring det du gör.

Okej. Nu när vi är rörande överens om att det här med att kunna skriva bra är skitaviktigt så förstår jag att du har en del frågor. Till exempel:

Vad menas ens med “skriva bra”? Är inte “bra skrivet” en högst subjektiv grej?

Ja och nej.

Det finns alltid utrymme för personlig smak i texter, precis som med vilket annat hantverk som helst. Men en bra text har vissa egenskaper som sämre texter inte har. De flesta av oss vet instinktivt när vi läser något bra även om vi inte kan sätta fingret på varför vi gillar det.

Du vet att du läser en bra text när dina ögon sugs in av rubriken, du läser ivrigt vidare av nyfikenhet, och när du läst klart känner du dig tillfredsställd. Det känns som om du haft ett trevligt samtal med en kompis. Du har lärt dig något nytt. Du kanske har tårar i ögonen. Du känner dig inspirerad. Du har klickat på köp-/gilla-/delaknappen.

Nästa fråga:

“Hur skriver man bättre texter då?”

Det är ju vad resten av den här inläggsserien ska handla om. 😊 Men jag ska redan nu lära dig två grundregler som direkt gör dina texter “bättre”. Det vill säga: Tydligare, mer övertygande, och mer känslomässigt engagerande.

Regel nummer 1: Förstå dina läsare

Online beter man sig ofta lite som en femåring med ADHD. Man är rastlös, kräsen, lättdistraherad och har väldigt lite tålamod.

Kanske är det här en slags överlevnadsinstinkt vi utvecklat för att kunna filtrera bland det överflöd av information och intryck som finns. Vi har helt enkelt inte tid att slösa på tråkigt och irrelevant innehåll. Vi vill få ut något av det vi läser.

Din viktigaste uppgift som skribent att veta vilka dina läsare är och vilka behov de har.

Om du vet vem du riktar din text mot så vet du vilka knappar du ska trycka på för att få hen att läsa.
Du kan rubriksätta ditt innehåll med ord som du vet att den här personen går igång på. Och du kan skriva på ett sätt som förutser din läsares tankar och som får dem att känna sig sedda.

Har du en tydlig nisch för ditt innehåll? Det är en grundförutsättning för att kunna förstå din målgrupp. Om du skriver för “alla” så skriver du i princip till ingen alls. Så se till att du har en nisch och en tydligt definierad målgrupp.

(Om ordet “nisch” får det att krypa i kroppen på dig, läs det här inlägget.)

ÖVNING:

Gå till din Google Analytics eller motsvarande statistikverktyg för dina kanaler och ta reda på så mycket du kan om dina läsare/tittare. Hur ser köns- och åldersfördelningen ut? Var i landet och världen bor de? Vilket innehåll verkar de uppskatta mest?
Ännu hellre: fråga dem direkt! Skapa en enkel enkät och be dina följare svara på några korta frågor om vilka de är och varför de följer dig. Den informationen är guld värd.

Regel nummer 2: Fyll dina läsares behov

Nu när du har lite bättre koll på dina läsare så kan du sätta dig in i deras situation: Om du varit dem, vad hade du velat läsa?

Den mest basala sanningen om mänskligt beteende är att vi först och främst bryr oss om oss själva, våra behov och våra problem. Vi vill bli sedda, förstådda och tillfredsställda.

Tänk på ditt eget läsbeteende: Vad är det som får dig att haja till när du skummar igenom andras bloggrubriker eller klickar runt på internet? Vilka behov försöker du tillfredsställa?

Antingen är du på jakt efter något särskilt, eller så är du öppen för förslag som på något sätt tillfredställer behov du har: Inspiration, tröst, samhörighet, underhållning eller lösningar på dina problem.

Det som först och främst får oss att läsa en text är att den väcker vår nyfikenhet genom att lova att fylla ett behov eller lösa ett problem vi har. Detta är rubrikens och det inledande styckets jobb.

Det som sedan får oss att läsa resten av texten är att den är skriven så att det känns som en människa som pratar med oss, med empati och förståelse.
Den är upplagd på ett lättläst och engagerande sätt.
Och den uppfyller de förväntningar som utlovats i rubriken eller inledningen, d.v.s. den tillfredsställer våra behov.

ÖVNING:

Gör en lista med de behov du tror att din målgrupp har, och vilka problem de fajtas med. Den här listan hjälper dig inte bara att spåna fram bra innehåll att skapa, utan är också till hjälp när du rubriksätter och skriver ditt innehåll. Så att du inte svävar iväg utan håller din läsare i fokus.

Följer du bara dessa två regler när du skriver så kommer dina texter vara bättre än en läskigt stor del av allt det innehåll som skvalpar runt på internet.

Övriga saker, som rubriksättning och hur du skriver själva texten, är vad resten av Skrivskolan ska handla om!

I den här serien ska jag göra mitt bästa för att ge dig alla de verktyg, principer, tips och tricks som jag använder i mitt arbete som professionell bloggare, digital entreprenör och frilansskribent.

Vi ska gå igenom:

– Vilka de vanligaste missarna är när man skriver, och hur du undviker dem.
– Hur du strukturerar dina texter för maximalt engagemang.
– Tips och tricks att ha i bakhuvudet när du skriver olika slags texter: informativa, argumenterande, känsloväckande och säljande.
– Hur du rubriksätter ditt innehåll som ett proffs.

Håll utkik efter nästa del i Skrivskolan om två veckor!

Louise Stigell

Mångsysslande digital entreprenör som även frilansar som copywriter och webbdesigner. Bloggar på ohsosensitive.com.

7 Comments
  1. Jag älskar dina skrivskolor! 🙂 Och har faktiskt funderat på att jag borde ha en enkät på bloggen, måste bara klura på bra frågor först!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>