Vilka är dina läsare? Så gör du en målgruppsundersökning!

Du har skapat värdefullt content, du har byggt din följarskara och din trafik ökar stadigt. Det är dags att börja titta på att tjäna pengar på din blogg! Vi har redan gått igenom hur du skapar ett mediakit där information om din demografi är en viktig del. Men hur tar du reda på vilka dina besökare faktiskt är? Så här gör du en målgruppsundersökning!

survey_pinterest.jpg

Vilket verktyg ska man välja?

1. Kommentarsfältet
Det enklaste av dem alla. Låg tröskel för deltagande rent tekniskt men desto trixigare kan det bli att få folk att svara på många frågor. Det blir dessutom väldigt svårt att sammanställa svaren.

2. Poll-plugin
Ett enkelt fråge-plugin som till exempel WP Polls kan vara ett alternativ om du bara vill ställa en kort fråga till dina besökare. En klassiker hos kvällstidningarna i stil med ”Vann rätt låt?” eller ”Vem hade snyggast stil?”. Är dock väldigt begränsande om du vill ha mer information om dina läsare.

3. Läsarundersökning
Enligt mig är detta det allra bästa alternativet om du vill ha kvalitativ information om dina besökare som du kan använda i ett mediakit eller annan slags presentation inför möjliga samarbetspartners. Jag rekommenderar verktyget Survey Monkey som jag själv använt till bland annat Bloggläsarundersökningen som jag utförde tidigare i år. Survey Monkey är gratis upp till 10 frågor och 100 svar. Vill du göra en större undersökning än så kostar verktyget från 349 kronor i månaden.

Med Survey Monkey kan du ställa många olika sorters frågor och även få detaljerad statistik som du sedan kan använda i ditt säljmaterial.

Vilka frågor ska jag ställa?

Vilka frågor du ska ställa beror så klart på vilken information du vill ha och hur ingående du vill att den ska vara. Här listar jag några frågeställningar som bör finnas med.

  1. Kön (Man, kvinna, annat)
  2. Ålder (15-24, 25-34 etc)
  3. Bor i (Storstad, mindre stad, på landet etc)
  4. Inkomst/högsta utbildning
  5. Intressen
  6. Shoppingvanor online

Du kan även ta med frågor om din blogg, vad tycker dina läsare om, vad gillar de inte, vad vill de läsa mer om. Fundera på vad du vill veta och hur du ska använda informationen i efterhand!

Att tänka på

1. Vad är målet med undersökningen?
Vill du få informationen om dina läsare i form av målgrupp? Vill du få feedback på din blogg eller vill du undersöka intresset för en kommande feature eller tjänst? Definierar du målet innan blir undersökningen mindre spretig.

2. Håll frågorna korta
Undvik jargong eller långa utläggningar. Korta, tydliga frågor utan utrymme för missförstånd som folk faktiskt orkar läsa.

3. Begränsa svarsalternativen
Den oskrivna regeln säger att ju fler val du ger någon, desto större är risken att de inte väljer någonting alls. Försök att hålla nere antalet svarsalternativ (ca fem räcker gott) och erbjud istället ett ”annat”-alternativ där man kan skriva vad man vill.

Lycka till!

 

Linda Hörnfeldt

Grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

5 Comments
  1. När du gjorde din läsarundersökning, lade du bara in länken i ett inlägg då? Förstår nämligen inte riktigt hur man gör, fick för mig att hela enkäten kunde hamna i ett inlägg, alltså utan att behöva klicka på en länk men så kanske det inte var….?

  2. Hej!!! Tips om att göra undersökning med Google forms/dokument. Använde mig av det och det var väldigt smidigt samt går att designa snyggt också, lägga in header och bakgrund och sånt (om en vill ha en snygg undersökning) kram!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>