Varför Influencers of Sweden är en viktig förening

Vi har alla våra anledningar till varför vi är medlemmar och olika svar på varför vi tycker att Influencers of Sweden är en viktig förening. Jag funderade på mina why och insåg att det handlar om värderingar. Hjärnan började snurra och kliet i fingrarna tog över. Det här är varför Influencers of Sweden är en viktig förening enligt mig och vad vi spelar för roll.

Det är kanske inte dina anledningar eller dina värderingar. Det är inget som styrelsen tagit ställning till eller värderingar som föreningen uttalat står för. Det här står för mig. Det är mina värderingar och min syn på hur jag ser att Influencers of Sweden kan bidra till en bättre värld. Se det som en inbjudan att diskutera alla våra olika varför.

linda-engstrom_foto-sara-ingman-2
Jag som skriver det här inlägget heter Linda Engström och sitter i styrelsen för Influencers of Sweden. Jag hoppas att det här inlägget inspirerar dig att dela med dig av dina anledningar till att vara medlem och varför du tycker att Influencers of Sweden är en viktig förening. Foto Sara Ingman

Mina varför Influencers of Sweden är viktig

Alla kan vara en influencer – vi vet att det aldrig är för sent

Oavsett om det är bakelser, broderi, teknik, trädgårdssysslor, flygplan eller hållbarhetsfrågor som är kittlande och oavsett ålder, bakgrund och ambitioner är vi plattformen för utveckla sina drömmar. Det som förenar oss är att andra tycker att just exakt det vi gör är intressant och därför följer oss. Det finns något extremt fint att det faktiskt aldrig är försent att bli en influncer och att vi kommer peppa varenda en som vill pröva sina vingar.

summerworkation2018-helenagunnare-104
Iréne Jansson vill vara influencer och vet ni, det går hur bra som helst! Foto av Helena Gunnare

Synen på unga – vi har så jävla mycket att komma med

Den unga generationen är inte framtiden, vi är nu. Vi är intresserade av samhället, vi bryr oss om miljön och jämställdhet är en självklarhet. Vi har våra hjärtefrågor, stora som små, som vi brinner för, som vi engagerar oss i. Vi har budskap vi vill förmedla och en värld som vi vill förändra. Vi vill använda våra plattformar och vi tänker göra det bra. Trotsa fördomarna om influencers och visa att det här handlar om så mycket mer än gratisprodukter oavsett om vi är unga i kropp eller sinne.

Feminism – vi är en arena som ger kvinnor makt

Vi ger den som identifierar sig som kvinna en arena för att utveckla sig som influencer. Vi stöttar och stärker kvinnor som vill ta plats, som har något de vill säga, ett budskap att sprida. Som vill inspirera och influera. Självklart är vi en arena för alla, oavsett kön, men för mig som feminist är Influencers of Sweden extra viktig eftersom Sveriges influencers är starkt överrepresenterade av snippbärare. Kvinnor har för en gång skulle möjlighet att föra fram sin röst oavsett och oberoende av män eller andra maktbärare.

lindo-fotolektion-linnea-edmark
En kvinna hjälper en annan att bli lite mer klok på hur bländare och slutartid fungerar. Foto av Linnea Edmark

Psykisk ohälsa – vi är premisserna för de som vantrivs i mallen

Den psykiska ohälsan ökar, inte minst bland unga tjejer. En stor andel av våra medlemmar har psykisk ohälsa i bagaget. Allt från utbrändhet och stressrelaterade sjukdomar till självskadebeteende och osäkerhet om vem de är. Flera av våra medlemmar använder sin kanal som ventil och självutveckling. För många influencers är möjligheten att tjäna pengar på sin kanal revanschen mot normerna för hur ett svenskt arbetsliv ska se ut med 40-timmars arbetsvecka på schemalagda tider. Vi hjälper människor att skapa sin vardag, sina inkomster, sitt liv.

Självförverkligande – vi står för rätten att vara sig själv

Oavsett hur vi ser ut eller vart vi kommer ifrån. Oavsett om vi är kvällspigga, sökande, artzy och passionerade. Oavsett om vi är tvärsäkra eller osäkra och har små och stora följarskaror är Influencers of Sweden föreningen för självförverkligande. Hos oss är alla som står bakom föreningens stadgar välkomna att vara medlemmar.

Och även om vi har mycket kvar att göra innan vi är en 100-procentigt inkluderande organisation och det är länge tills vi är så mångfaldiga som jag önskar ska vi alltid stå för rätten att vara sig själv och leva ut sin egen personlighet maximalt oavsett samhällets former och normer.

summerworkation2018-helenagunnare-93
Som influencer kan du förverkliga dig själv och göra det du drömmer om. Som att fota (eller bada) när regnet smattrar. Foto av Helena Gunnare

Etisk bransch – vi tar ansvar, vi driver, vi sätter standarden

Influencers kommer vara en stor del av en majoriteten av företagens marknadsföringsbudgetar och det ställer krav på oss. Och på företagen. I tider av fejknews, gratisarbete mot produkter och varningar för köpta åsikter behövs en etisk bransch som präglas av transparens. Influencers of Sweden ska vara branschledande på att inte bara följa lagstiftningen utan även utveckla den och vara bättre än så. Vi ska sätta standarder för korrekt, etisk och sjukt bra marknadsföring av tjänster, produkter och upplevelser.

summerworkation2018-helenagunnare-158
I en badtunna pratar vi om hur vi kan ta ansvar för att skapa en bättre bransch och vår roll som influencers i den. Foto av Helena Gunnare

We are influencers of Sweden och i den föreningen är jag en väldigt stolt medlem.

Vilka är dina värderingar och anledningar till att vara medlem?

/Linda Engström, ledamot i styrelsen för Influencers of Sweden och resebloggare på resamedvetet.se. Samtliga bilder är tagna på Influencers of Swedens summerworkation på Lindö

Linda Engström

Styrelseledamot i Influencers of Sweden som resebloggar på Resa medvetet.se

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>