Det är det verkliga värdet med influencer marketing

Trafik. Konvertering. Eventuellt SEO. Det är de två (och en halv) komponenterna de flesta företag mest verkar intresserad av när det kommer till att samarbeta med bloggare och influencers. Men är det verkligen dessa parametrar som är starkast i den här typen av marknadsföring? Idag ska vi prata om det verkliga värdet med Influencer Marketing.

Det är det verkliga värdet med influencer marketing

1. Trovärdighet för varumärket

Enligt en undersökning som Better Bloggers gjorde förra våren har 3 av 4 köpt en produkt baserat på en bloggrekommendation. Den siffran handlar inte om trafik. Den handlar om trovärdiget. En bloggare är för sina läsare en kompis man kanske aldrig träffat, en person man känner, bryr sig om och litar på. En bloggares förtroende är hennes viktigaste tillgång, något hon inte tar lätt på.

När en seriös bloggare låter ett varumärke synas i hennes kanal är det som att ta in det i hennes vardagsrum. Hon skulle aldrig göra det om hon inte gillade det och kunde stå för dess värderingar. På det här sättet gnuggar hennes trovärdighet av sig på varumärket. Ett värde som är i det närmaste ovärderligt. Detta gäller oavsett om hon fått betalt av företaget eller inte. En seriös bloggares åsikter går inte att köpas.

2. Relationen till slutkunden

Relationen sitter tätt samman med trovärdighet men är mer långsiktig. Det här är anledningen till att långsiktiga samarbeten med utvalda profiler är så mycket bättre än att skjuta brett och snabbt. Relationen som bloggaren har upparbetat med sin publik drar även varumärket nytta av på längre sikt när det associeras med profilen.

3. Innehållsproduktion

Bloggare är experter på att producera välgjort och engagerande innehåll. I en tid där content marketing är en av de starkaste trenderna inom marknadsföring – varför inte använda dessa experter till att skapa innehåll istället för att lägga pengarna på byråer – och få alla de andra fördelar med bloggsamarbeten på köpet?

Bloggare kan fotografera, skriva, spela in video och redigera – samt sprida sitt material till en stor skara människor. Detta är material som varumärket också kan använda i sina egna kanaler som en del av sin content marketing-strategi. Flera flugor i en smäll – se bara till att avtala om hur innehållet får användas i förväg.

4. SEO

Google gillar innehåll. Google gillar sajter som uppdaterar med matigt innehåll. Ofta. Det gör bloggar (generellt). Därför att bloggar väldigt populära på Google – och med det kommer en bra kvalitetsranking.

När bloggar med bra ranking länkar till en annan sajt – i det här fallet ett företag – så förbättras även deras ranking och företagets sajt kan belönas med en bättre placering i Googles organiska träfflista. Så länge innehållet, samarbetet och länken är relevant för sammanhanget är detta inte något Google har något emot – tvärtom. Vi skapar med sådana här samarbeten med relevanta sammankopplingar på internet!

5. Trafik och konvertering

Självklart är den trafik och de konverteringar en bloggare kan skicka till en företagssajt en viktig faktor. Men, enligt mig, så hamnar den först på plats fem på listan. Vill man bara kränga prylar så finns det andra sätt att marknadsföra sig (Google Adwords, Facebook, REA-erbjudanden) – då är det INTE bloggar man ska jobba med.

Vill man arbeta långsiktigt för ett trovärdigt varumärke och få kvalitativt innehåll och Googlekärlek på köpet – DÅ är influencer marketing rätt väg att gå. 


 

Vill ditt företag bli bättre på att jobba med bloggare och influencers? Läs mer om företagscoaching här och kontakta mig för att veta mer!

Linda Hörnfeldt

VD & grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

2 Comments
  1. Jättebra, som en liten lathund nästan. Det känns som om många företag inte alls tänker på eller har kunskap om detta. Undrar om inte många är kvar i det där: ”Storbloggare bloggade om en tröja och då tog den slut i butiken”? Blogginlägg finns ju kvar och hjälper att bygga varumärken under lång tid framöver.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>