Tech Thursday: UTM-länkar – spåra länkklick i Google Analytics

Som influencer är det livsviktigt att ha koll på sin statistik för att vara en relevant, professionell, attraktiv och pålitlig samarbetspartner för företag. För att mäta hur många länkklick ett inlägg drivit till t.ex. en kampanjsida eller produkt är UTM-länkar det bästa alternativet för dina kunder.

UTM står för ”Urchin Tracking Module” och en UTM-länk är en URL som innehåller lite kod för att man ska spåra dess klick.

Vem som helst kan skapa en UTM-länk men det är bara den som har domänen som kan se resultatet av en kampanj-länk gällande trafik till just den sidan.

Till exempel kan du med hjälp av UTM-länkar se hur mycket trafik du fått till bloggen via Instagram, Facebook, mailutskick m.m.

utm-lankar-share

När det gäller samarbeten så bör du uppmana företaget som du ska driva trafik till att skapa UTM-länkar som du kan använda i ditt inlägg och dina kanaler. På så vis kommer din samarbetspartner tydligt kunna se hur mycket trafik just du drivit i deras kampanj.

För att själv kunna mäta hur många klick en utgående länk genererat från din blogg till en kunds webbsida behöver du följa dessa instruktioner.

Så här enkelt skapar du UTM-länkar

Gå till Googles Campaign URL builder och fyll i följande parametrar:

Website URL

Detta är måladressen som du vill mäta klick till. Det kan vara till ditt egna blogginlägg om du vill se hur mycket trafik du fått in från sociala medier. Eller en kampanj/produkt-sida hos din samarbetspartner (de kommer då kunna mäta klicken via sin egen GA-panel).

Exempel:
http://dinblogg.se/ditt-inlagg
eller
http://dinkund.se/kampanjsida

Campaign source

Här skriver du var länken kommer driva trafik från. Du kan skriva vad du vill.

Exempel: ”Instagram” eller ”Blogg Teknifik”

Campaign name

Här kan du definiera ett namn för vad länken gäller för att ytterligare hålla koll på vilken kampanj du mäter på (särskilt viktigt för företag som har många kampanjer och samarbeten igång samtidigt eller om du har flera sponsrade poster för samma kund).

Exempel: ”julrea” eller ”vegoburgare”

Campaign medium

Här kan du ytterligare definiera värden om du vill få ännu mer detaljerad information.

Om du vill se om en länk i toppen eller botten av ett inlägg driver mest trafik så får du skapa två olika UTM-länkar men med samma Website-URL och Campaign Source men olika Campaign Medium.

Exempel:

För en länk med source ”Blogg Teknifik” kanske du skriver in: ”top link” på en UTM-länk och gör ytterligare en med ”bottom link”.

För en länk med source ”Instagram” kan du skriva in: ”profile link” för en länk som du sätter i profilen.

Campaign term

Om du eller din samarbetspartner använder betalda sökord med AdWords kan dessa skrivas in här.

Campaign content

Mer för annonser om du har flera olika annonser t.ex. ”happy video” och ”serious video” för att se vilken som drivit mest klick.

Exempel:

utm-lankar-exempelSnygga till och korta ned

Den färdiga länken blir ju väldigt lång och kanske inte så snygg att t.ex. klistra in i profilen på Instagram (på bloggen spelar det ju ingen roll eftersom du använder en länk-text).

Du kan använda Googles egna alternativ för att förkorta länken genom att trycka på knappen ”Convert URL to shortlink” under din färdiga UTM-länk. Annars kan du använda en utomstående tjänst som t.ex. Bitly.

Om du vill få med din egen blogg-URL i kortlänken (för länkar till din egen blogg) så kan du med WordPress-blogg installera tillägget Pretty Links.

Så utläses resultatet av en UTM-länk

Om du skapat en UTM-länk med en URL från din egen blogg så kan du se resultatet på ditt eget Google Analytics-konto. Om du skapat en UTM-länk till en kunds domän så måste din kund följa dessa steg i sin egen Analytics-panel för att kunna se resultatet.

Gå till http://analytics.google.com och logga in med det konto du använder för din sida.

Gå till Förvärv > Kampanjer > Alla kampanjer

(Observera att det kan ta någon dag från att länken publicerats innan resultaten kommer in).

Här kommer du först se ”Campaign name”. Genom att trycka på den kommer du sedan se ”Campaign source”. Har du använt flera olika sources i samma kampanj kommer du se dessa och hur de olika drivit trafik.

Så spårar du utgående länkar på din blogg

I många samarbeten kan det ju vara skönt att själv kunna se hur mycket ens läsare klickar på en utgående länk till kundens webbsida.

Om du använder wordpress.com eller har tillägget Jetpack kopplat till din wordpress-blogg så kan du se länkklick i Statistik-panelen. Observera dock att branschstandard för mätning av klick är Google Analytics.

Så här spårar du utgående länkar i Analytics:

1. Lägg till spårningskod

För att själv kunna hålla koll på utgående länk-klick i ett samarbete så behöver du ha en särskild spårningskod som du klistrar in i HEAD-sektionen av din blogg.

Om du installerat Googla Analytics manuellt på din blogg:

Om du inte använder ett plugin/tillägg för Analytics på din blogg utan har klistrat in spårningskoden på egen hand i <HEAD>-sektionen av din blogg så behöver du klistra in ytterligare ett script för att spårningen ska funka.

Kopiera spårningskoden här.

Den kopierade koden ska du sedan klistra in i HEAD-sektionen av din blogg. Du ska INTE klistra in den inom <script>-taggarna för din ursprungliga Analytics-kod. Bättre är att klistra in den precis nedanför – efter den avslutande </scrip>-taggen.

Om du använder pluginnet Google Analytics Dashboard:

Då har du det nödvändiga scriptet installerat automatiskt och kan fortsätta till nästa steg.

Har du ett annat plugin för Google Analytics på bloggen eller bloggar via en portal?

Då får du själv ta reda på om ”onclick”-scriptet kommer installerat. Om du inte kan ta reda på detta kan du ju testa att göra en onclick-länk och se om den dyker upp i ditt Analytics.

2. Lägg till onclick-attribut i länk/länkar du vill spåra:

För att göra en länk spårningsbar i din Analytics-panel så måste du lägga till följande kod i a-taggen (HTML-kod för länk) i ditt blogginlägg.

Gör så här:

Slå över till ett läge där du ser html-koden (”text”-fliken i övre högra hörnet i skrivfönstret på WordPress).

Länken ska se ut så här, ersätt ”dinkund.com”-adressen med rätt URL – eller allra helst en UTM-länk du fått av kunden så ni båda kan spåra.

<a href="http://www.dinkund.com" onclick="trackOutboundLink('http://www.dinkund.com'); return false;”>Din länktext på bloggen</a>

3. Följ hur många klick du fått på länken

Logga in på http://analytics.google.com med kontot du använder för Analytics på din blogg.

Gå till Beteende > Händelser > Översikt

Här kommer nu klicken från din länk finnas i kategorin: ”Utgående” och åtgärden ”Klick”.

Hoppas att detta gett lite mer kunskap om hur UTM-länkar funkar och hur du kan få full kontroll över din klick-statistik. Har du frågor? Lämna en kommentar.

Elin Häggberg

Digital designer, medievetare och journalist. Bloggar om teknik och internet ur ett kreativt perspektiv på egna bloggen Teknifik. Brinner för jämställdhet inom tech och älskar att koda!

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>