SVT granskar reklam i bloggar och på sociala medier

Under hashtaggen #doldreklam har SVTs nyheter de senaste dagarna granskat smygreklam på bloggar men främst i sociala medier. Better Bloggers har varit delaktiga i granskningen och deltog igår i Gomorron Sverige för att diskutera ämnet.

Granskningen har gjorts med syfte att kartlägga hur influencers och företag arbetar med redaktionella samarbeten och hur det finns ett utbrett problem med att reklammärkning, medvetet eller inte, uteblir.

Inslag ur Rapport, 19/1. 

160120_GomorronSverige01

Igår morse deltog jag i Gomorron Sverige för att diskutera just detta ämne och vad vi kan göra åt problemet. Se inslaget här (börjar 50 min in i programmet)

Igår kväll på Aktuellt gick Gustav Martner, grundare på Digital Reliance, rätt hårt åt mot Cecilia Tisell, ställföreträdande konsumentombudsman, om varför de fortfarande inte, trots solklara fall av brott mot marknadsföringslagen, lyft ett fall av det här slaget till marknadsdomstolen. Mycket intressant diskussion, se inslaget här ovan.

Jag är SÅ glad att detta nu uppmärksammas större och saker och ting börjar hända. Tack SVT, Sanna och Micke för ett fantastiskt bra jobb!

» Läs alla artiklar i granskningen här

#JagSmygerInte – ett iniativ mot smygreklam

Better Bloggers startade i december uppropet #JagSmygerInte för att uppmana bloggare och influencers att upplysa sig själva om marknadsföringslagens innehåll och hur denna är applicerbar på det arbete de gör.

Hittills har över 170 personer skrivit på uppropet och listan växer varje dag.

Better Bloggers arbetar för en professionell bloggbransch där bloggare och influencers är medvetna om sina rättigheter och skyldigheter som yrkespersoner – vi uppmanar därmed å det starkaste att följa marknadsföringslagen och vara tydliga mot sina följare vad som är betalda samarbeten, annonslänkar och pr-utskick.

» Vad är smygreklam? Hur följer jag lagen? Läs mer om marknadsföringslagen här!

» Skriv på uppropet #JagSmygerInte här!

 

Linda Hörnfeldt

VD & grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

4 Comments
  1. När dom säger att man inte kanske kan ställa kraven på de enskilda bloggarna eller annonsörerna så tycker jag att dom ha fel. Har man en business (hur ung man än är) så ska man ha koll på ”the basics”. Är man för ung för att fatta sånt där, ja då är det föräldrarna som ska ha den kollen. Är man ett företag så ska man självklart ha koll på detta.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>