Sveriges ledande influencers är korade – Margaux Dietz är Årets Influencer!

margauxdietz-foto-maria-wideman

Foto: Maria Wideman

Igår kväll delades Stora Influencerpriset ut för första gången under en gala på Elite Hotel Marina Tower i Stockholm. Margaux Dietz tog hem priset för “Årets Influencer”, ett pris som delade ut av Kenza Zouiten Subosic. Margaux Dietz bloggar på Elle och blev för många känd tack vare sin förlossningsvideo som publicerades i maj tidigare i år.

Vinnarna i samtliga kategorier:

Årets Nykomling : JLC
Årets Veteran: Elsa Billgren
Årets Kreatör: Elin Kero
Årets Varumärke: Elin Häggberg
Årets Röst: Ångestpodden
Årets Innovatör : Nordinary
Årets Business: Therese Lindgren
Årets Samarbete : Angeliqa Mejstedt & Morakniv
Årets Annonsör: Adobe
Ebbapriset: Frida Ramstedt
Årets medlem: Clara Toll
Årets influencer: Margaux Dietz

“Årets Influencer” samt “Årets Medlem” har röstats fram av publiken respektive medlemmarna i Influencers of Sweden, och de tio övriga vinnarna utsågs av en jury bestående av Ebba K von Sydow, Josefin Dahlberg, Martin Arvebro, Sabina Decireé och Fredrik Wass.

Stora Influencerpriset är ett branschpris för social media influencers där Sveriges mest kreativa och affärsdrivna innehållsskapare prisas i tio olika kategorier. Man delar även ut Ebba-priset – ett hederspris namngett efter Ebba K von Sydow, en av Sveriges mest etablerade veteraner i branschen. Ebba K von Sydow var själv på galan för att dela ut priset.

Se bilder från galan här!


Stora Influencerpriset 2017

Elin Kero & Sabina Decireé presenterade Årets Nykomling. Foto: Jessica Lacina

Årets Nykomling : JLC

Att slå sig fram på nya sätt i den digitala djungeln av innehållsskapare är inte lätt idag. Det gäller att vara tydlig med vad man vill göra, att förstå den publik man riktar sig till och att alltid leverera bra innehåll. Årets nykomling består av stjärnor som i en ny konstellation bildat en stjärnbild. Det går inte att blunda för vinnaren eller hur goa de är.

Stora Influencerpriset 2017

Foto: Jessica Lacina

Årets Veteran: Elsa Billgren

Årets veteran har sysslat med innehållsskapande under lång tid, men ändå lyckats hålla en extremt hög nivå både när det gäller engagemang, frekvens och kvalitet. Hon ger verkligen av sig själv, nu kanske mer än någonsin. Trots att vi utser henne till årets veteran hoppas vi få följa henne under många år framöver.

Stora Influencerpriset 2017

Foto: Jessica Lacina

Årets Kreatör: Elin Kero

Årets kreatör har bemästrat både fotokonsten och ordets styrka under de senaste 10 åren. I år har vi fått se henne ta sig an videoformatet med stort hjärta och passion på ett helt nytt sätt. Hon går sin egen väg både i berättande och i visuell stil och genom det inspirerar hon andra att bli bättre i sitt eget hantverk.

Stora Influencerpriset 2017

Foto: Jessica Lacina

Årets Varumärke: Elin Häggberg

Redan från första inlägget var det tydligt att den här personen hade en genomtänkt plan. Genom en generös och konsekvent attityd tillsammans med strategiskt smarta val har hon byggt ett starkt och hållbart varumärke som lovar gott inför framtiden. Hon har gått från 0 till 100 på drygt ett år och tagit på sig ledartröjan i sin niche. Samtidigt kan vi knappt vänta på att se vad som väntar runt hörnet för denna supertalang.

Årets Röst: Ångestpodden

Att bygga en stark röst i ett brus av prat är inte lätt. Årets röst har dock lyckats fånga en publik med ett relevant ämne i ett starkt format. Och det har gett ringar på vattnet. Fler vågar nu prata om psykisk ohälsa, både tillsammans med årets vinnare och i sina egna kanaler. För det förtjänar Årets röst ett stort erkännande och ett tack från alla oss som någon gång drabbats av ångest.

Stora Influencerpriset 2017

Foto: Jessica Lacina

Årets Innovatör : Nordinary

Årets innovatörer tog under året det modiga och något kontroversiella steget att lämna den trygga magasinplattformen och slå sig ihop till sitt eget pojkband, som de själva uttrycker det. Vi ser dem hellre som girl power-bandet som med smart varumärkestänk, ett starkt erbjudande och en stor dos mod visar att influencers inte behöver varken portal eller agentur för att lyckas. Vi behöver bara varandra.

Vinnare är Maria Soxbo, Helena Lyth och Monica Karlstein från Nordinary!

Årets Business: Therese Lindgren

Personen bakom Årets Business har lärt sig konsten att skilja på privatpersonen och varumärket med samma namn och att värdera sitt eget arbete högt. Hon är konsekvent och tydlig utan att bli tråkig. Hennes samarbeten skapar relevans för både följare och partners med en tonalitet som aldrig blir konstlad eller påklistrad. Personen som vinner utmärkelsen Årets Business är ett föredöme som människa, som affärskvinna och som influencer.

Stora Influencerpriset 2017

Foto: Malin Göransson

Årets Samarbete : Angeliqa Mejstedt & Morakniv

I en högst relevant samarbete har aktörerna lyckats med konststycket att verkligen engagera sin målgrupp. Tillsammans utmanar de den stereotypa synen på att män är de enda som kan göra upp eld och hugga ved. Genom samarbetet enar de kvinnor som älskar äventyr i naturen. Samtidigt uppmanar de dessa kvinnor att ta plats som experter inom outdoorbranschen. Årets samarbete är ett ypperligt exempel på kraften i influencer marketing.

Årets Annonsör: Adobe

Den här annonsören gör allt rätt i sina influencer-samarbeten och har tidigt förstått styrkan i att jobba med influencers, både i Sverige och internationellt. Med stort engagemang och rätt tonträff visar man att 1 + 1 verkligen kan bli 3 i kombinationen av varumärken och starka personligheter. Årets annonsör vågar lita på kreatörerna och deras egna röster för att bära sitt budskap.

Ebbapriset: Frida Ramstedt

Genom hårt arbete, vass penna och sitt minimalistiska signum har hon skapat en helt egen värld. Hon är lyhörd, noggrann och orädd. En stilsäker strateg med integritet, affärssinne och skarpt öga för det vi vill ha – i hemmet. Likt en designklassiker blir hon bara bättre med åren, och fortsätter ständigt att inspirera!

Stora Influencerpriset 2017

Foto: Malin Göransson

Årets medlem: Clara Toll

Stora Influencerpriset 2017

Årets influencer: Margaux Dietz

Linda Hörnfeldt

VD & grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

7 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>