Här är svaren om svenskarnas bloggläsande

3 av 4 svenska bloggläsare har köpt en produkt efter en bloggares rekommendation. Det visar en undersökning om svenskarnas bloggläsande som yrkesnätverket Better Bloggers har genomfört. ”Bloggen är allt annat än död”, säger Better Bloggers grundare Linda Hörnfeldt som genomfört och sammanställt undersökningen.

 

AU9LJF62Y8-1024x683.jpg

Under mars och april i år har Better Bloggers genomfört en undersökning med syfte att kartlägga svenskarnas bloggläsarvanor och konsumtionsbeteenden. Resultatet presenteras idag med flera värdefulla insikter som kan motivera marknadsförare att överväga bloggare som en kanal i sin digitala marknadsföringsbudget.

Bloggare har ett stort inflytande på sin läsarkrets när det gäller konsumtionsbeteenden. Mer än 3 av 4 uppger att de köpt en produkt baserat på en bloggrekommendation och lika många är positiva till redaktionell reklam på bloggar så länge det är tydligt märkt som reklam och inte frångår bloggarens stil.

Majoriteten av Sveriges bloggläsare består enligt undersökningen av högutbildade kvinnor i storstäder. De läser samma bloggar varje dag, något som säger massor om den relation de har till bloggen och bloggaren.

“Läsarna litar på bloggaren de läser”, säger Linda Hörnfeldt. ”Läser du en blogg varje dag så skapar du medvetet eller omedvetet en nära relation till den bloggaren. Du blir insläppt, du vet väldigt mycket om personen och följer hen genom livet. Läsarna får därmed ett förtroende för bloggaren som kan jämföras med det hos din närmsta bekantskapskrets.” säger Linda Hörnfeldt.

Flest bloggläsare återfinns i konsumtionskraftiga segment som ”Mode/skönhet”, ”Inredning” och ”Träning/hälsa” – samma segment som bloggläsarna oftast shoppar från på nätet. Varumärken i dessa segment har alltså mycket att vinna på att marknadsföra sig via bloggar.

Ladda ner hela sammanställningen av undersökningen här!

Några nyckelsiffror:

  • 3 av 4 uppger att de köpt en produkt baserat på en bloggrekommendation.
  • 75% är positiva till redaktionell reklam på bloggar så länge det är tydligt märkt som reklam och inte frångår bloggarens stil.
  • 60% handlar på nätet varje månad eller oftare.
  • 94% är kvinnor.
  • 4 av 10 är mellan 25-34 år gamla.
  • 4 av 5 läser bloggar varje dag eller flera gånger per dag.
  • 7 av 10 följer även bloggare de läser på Instagram.
  • 3 av 4 uppger att det är Troligt, Ganska troligt eller Mycket troligt att de skulle bli influerade till köp av sina favoritbloggare om de gillade produkten i fråga.

Linda Hörnfeldt

VD & grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

10 Comments
  1. Intressant! Går det att få tag på mer information från undersökningen? T.ex. hur gamla är de 60 % som inte är mellan 25 och 34 år? Nämns andra områden är mode/skönhet, inredning och träning/hälsa?

  2. Kan jag på något sätt få hela se hela undersökningen då det inte syntes något när man klickade på länken ovan? 🙂

    Tack på förhand! och tack för ett bra inlägg!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>