Sponsrat innehåll på Snapchat – så funkar det!

Snapchat växer så det knakar i Sverige. Enligt en undersökning i somras är Snapchat numera tredje största sociala medium i landet, efter Facebook och Instagram, med dryga miljonen användare. Med sådana siffror står såklart företagen på led för att synas i kanalen. Men hur gör man bäst sponsrade inlägg på Snapchat?

Sponsrat innehåll på Snapchat - så gör du det bäst!

Även sett till dagligt användande innehar Snapchat bronsplatsen bland de sociala medierna. Främst används kanalen av unga, i åldrarna 12-25 använder kring 50% tjänsten varje dag.

Men nog om statistik. Vi inser nog alla att det här är platsen varumärken vill synas härnäst. Många har redan börjat känna lite på sponsrade placeringar på Snapchat så vi tänkte titta på tre sätt man bäst genomför samarbeten i appen – inklusive exempel!

Glöm inte att även sådana här samarbeten måste annonsmärkas i början av storyn!

#1 – Visa upp produkter från ett varumärke/en webshop

Den allra enklaste formen av samarbete är kanske att visa upp produkter i en serie av Snapchatvideos och bilder – lite likt en YouTube-haul.

Nedan ser ni ett exempel på ett samarbete Kissie (@hemligtjej91) gjorde med imso.com relativt nyligen. Hon visade upp några plagg från webbshoppen och bjöd på en rabattkod. I den första videon i storyn inledde hon med att säga att det rörde sig om ett samarbete.

Snapchat Kissie

#2 – Skapa en tema kring produkten eller tjänsten

Margaux Dietz (@guxen) är en av mina personliga favoriter. Hon är rolig, personlig och har inga direkta spärrar när det gäller vad hon visar upp på snappen, något som kan bli otroligt underhållande!

Härom dagen hade hon ett samarbete med appen ekonomiappen Tink, något som hon märkte ut i dagens första snap och sedan spann vidare på sitt spenderande och sparande och till slut fick hon sin mor att rädda henne i mathandlingen. Roligt, personligt och kreativt!

Att Tink sedan fick en lycklig och överförfriskad sambo som firade Frölundas SM-guld på köpet, det får man ju bara se som en bonus. 😉

Snapchat Margaux Dietz

#3 Takeover

Takeovers har redan blivit en etablerad samarbetsmodell på både Instagram och Twitter – att en influencer tar över ett varumärkes konto för en dag eller en vecka och postar bilder och videos från sin egen vardag – och nu finns det så klart även på Snapchat!

Ett företag som gör detta bra är Bloglovin (@bloglovinhq) som under festivalen Coachella haft en ny influencer på sin Snapchat varje dag. Ett bra sätt för Bloglovin att visa upp de som de arbetar med och få content till sin kanal. Klockrent!

snapchat bloglovin

Linda Hörnfeldt

VD & grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

5 Comments
    1. Jättesvårt att svara på men jag skulle säga några tusen i alla fall. Sedan handlar det så klart om hela ditt varumärke och om samarbetet sträcker sig över flera kanaler – det är nog smartaste upplägget!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>