Sponsrade inlägg och redaktionella annonser på bloggar – hur tar jag betalt?

När jag startade Better Bloggers och frågade vad ni ville veta var den frågan som oftast kom upp och i varje samtal; ”hur ska jag ta betalt?”. Eftersom bloggbranschen fortfarande är i sin linda så finns ännu inte några branschstandards för detta. Så – vi får helt enkelt ta fram våra egna! Idag reder vi ut hur du kan tänka när du tar betalt för redaktionellt innehåll på din blogg.

Till skillnad från nästan alla andra yrken finns inga rekommenderade nivåer eller yrkesmässiga standards för bloggbranschen. Till viss del för att den är så pass ny men också för att det är så många olika delar som man bör räkna in när man tar fram ett pris. Just nu känns det som att man bara tar en siffra ur tomma luften och ser vad som funkar gentemot annonsörerna och där är så klart också en faktor hur bra säljare du är. Det är ju helt hopplöst att jobba på det sättet i längden!

Så jag tänkte, idag går vi förbi allt gissande och börjar räkna och värdera. Märk väl dock, detta är min uppskattning och rekommendation kring hur man kan tänka, dessa siffror är inte skrivna i sten på något vis och inte heller denna sätt att ta fram ditt pris!

Vad kostar ett sponsrat inlägg? Arbetstid+spridning+varumärke! Klicka för att Tweeta

Att bestämma hur mycket något är värt är alltid en mycket svår och känslig fråga. Det är samma sak med konsulttjänster, konst och varumärkesvärdering, det beror inte bara på dig som avsändare, det beror också på hur mycket produkten är värd för mottagaren. När jag satte mig ner och började nysta i detta fann jag fem faktorer som bör tas i beaktning när man prissätter:

1. Tidsåtgång

Hur mycket tid lägger du ner på att faktiskt producera inlägget? Räkna tiden det tar att fota, redigera, skriva, etc. Och så räknar du det gånger vad en timpenning för en skribent/fotograf/kommunikationskonsult kostar (vanligtvis mellan 500-1500 kronor beroende din specialistkompetens och erfarenhet). Ha också i åtanke (speciellt för fotografbloggare) kostnad för bilder och i vilken utsträckning företaget vill använda dem i sin marknadsföring!

2. Kontaktyta

Detta är helt enkelt hur många människor inlägget kommer nå via dina kanaler. Man kan räkna grovt på att ett blogginlägg lever i en ca vecka så räkna besökare/sidvisningar på en vecka samt eventuell exponering i andra sociala kanaler (Instagram, Twitter, Facebook). För ett redaktionellt inlägg kan du ta allt mellan 200-600 CPM (cost per mille/tusen). Alltså, om du har 20 000 besökare på en vecka och tar 300 CPM = 6 000 kr. Lägg till dina sociala kanaler på det, där kan du ta mellan 100-800 CPM. Det är breda siffror men allt beror på hur relevanta dina besökare är för annonsören!

3. Reward Exchange

Se till företaget du ska arbeta med, kan de ge dig exponering som kan gynna dig och kan du tänka dig att sänka priset i utbyte mot det? Om de ger dig exponering på sin site eller i sitt nyhetsbrev till exempel, hur mycket kan det vara värt för dig, du kanske kan få nya läsare på det sättet? Denna punkt är inte alltid relevant, men ha det i åtanke, speciellt om företaget tycker att ditt pris är för dyrt.

4. Ambassadörskapet

Hur starkt är ditt eget varumärke? Om du är en stor bloggare som skapat dig ett starkt varumärke så kan det även finnas ett värde för företaget i att ha dig som ambassadör, utöver dina besökssiffror. Detta värde är otroligt svårt att uppskatta i siffror, här får du nog testa dig fram (eller prata med andra bloggare/offentliga personer som är i samma sits).

5. Marknaden

Hur ser marknaden ut? Vad är den villig att betala? Företaget kommer att vilja omförhandla priset du ger dem och det får du vara beredd på. Fundera på hur gärna du vill arbeta med företaget och var din gräns går. I slutändan måste du känna att priset ni kommer överens är värt det för dig, det arbete du lägger ner och för ditt varumärke i längden.

Det viktigaste är i slutändan magkänslan och att du känner att du blir rättvist behandlad och respekterad. Men också, om du vill vara med och skapa en hållbar och rättvis bransch, sälj dig inte för billigt! Min rekommendation är ett absolut minimum på 2000 kr för ett sponsrat inlägg. Och tänk alltid på att följa marknadsföringslagen och även att skatta för din inkomst!

Hur tänker du när du tar betalt för sponsrat innehåll? Vill du tillägga något? Lämna gärna en kommentar här nedan.

Gillade du inlägget? Dela gärna med dig!

Sponsrade inlägg på bloggen - hur tar jag betalt? Klicka för att Tweeta

Läs mer på ämnet:

» Skillnaden mellan PR & annonsering på bloggar
» Sponsrade inlägg och smygreklam – vad säger lagen?
» Vägledning från Konsumentverket kring marknadsföringslagen

sponsradeinlagg_betalt.jpg


 

Linda Hörnfeldt

VD & grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

10 Comments
  1. Tycker det var himla bra siffror och råd som också bekräftar för mej själv att jag tänkt lite rätt 🙂 För mej är det en blandning att varumärket jag marknadsför ska vara värt något för bloggen, passa in och ge mina läsare någonting samtidigt som jag naturligtvis vill ha betalt så pass mycket att jag känner att det är värt att lägga arbete på ett inlägg. De där två sidorna kan vara lite som en gungbräda, att ena sidan kanske är lite högre en den andra. Skulle däremot en sida dyka i marken så spelar det ingen roll hur hög den andra är.

  2. Jag har en fråga som jag tycker är relevant för sammanhanget, och som jag funderat ett tag på! Hur skattar man på sånt här som bloggare? Måste man starta ett eget företag, eller kan man ha dessa inkomster som någon sorts ”lön”, som man skattar på som vilket arbete som helst? Ett enkelt svar, eller ett helt inlägg hade varit bra!

    Tack för bra info och input, som vanligt!

  3. Måste skriva och tacka för en fantastisk podd! Har nu lyssnat på alla 10 avsnitten i rad 🙂 och det var väldigt lärorikt och intressant! Precis vad jag har velat veta mer om! Ny favoritsite och favoritpodd helt enkelt!

  4. hejsan!
    Jag undrar om hur man räknar på unika besökare. Om jag har 2000 unika besökare per dag, betyder detta att jag har 2000 gånger 7 = 14,000 unika läsare i veckan? kram

    1. Nej, det behöver det inte betyda. Samma person kan ju nämligen vara inne flera gånger på en vecka och då går veckosiffran ner. Ju fler återkommande besökare = färre unika besökare. Det behöver inte vara dåligt! Men du kan inte räkna så. 🙂

  5. Hej,

    Bra inlägg – viktigt ämne.
    Jag skulle vilja tipsa alla bloggare att man kan fakturera och ta betalt vid samarbeten via ex. Frilans Finans – bra för de som inte kan/vill starta företag! Gör jag superbra!

    Heja din blogg

  6. Verkligen bra tips men det jag funderar på är hur tar man betalt, hur ser man till att skatten dras? Jag har sett lite olika företag som t ex coolcompany och frilansfinans där man kan fakturera utan företag men då kommer tillkommer ju en extra summa som dom tar, måste man använda sig av sånt eller hur gör man egentligen? Och hur lägger man fram för ett företag att man tar betalt och vill ha X kr , kan ni inte ge lite exempel på sånt.

  7. Hej! Bra inlägg, jag förstår inte hur du räknar ut 6000 kr för 20 000 besökare. Minus, delat, plus, gånger, får inte ihop ekvationen, ha ha!

    Undrar även om du både tänker betalt med timpenning och antal besökare, eller om man räknar det separat och bara tar betalt för antingen timmar eller antal besökare.

    Mvh/Mimmie

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>