Something borrowed – varför din blogg bör vara ditt nav!

Bloggläsandet minskar, Instagram växer så det knakar och alla finns ändå på Facebook. Finns det egentligen någon anledning att lägga allt krut på bloggen? JA – det är i slutändan den enda kanalen som du har full kontroll över.

Man brukar prata om tre sorters kanaler inom digital marknadsföring; ägda, köpta och förtjänade. Snabb förklaring:

ÄGDA: De kanaler du äger – sajt, blogg, nyhetsbrev.
KÖPTA: Annonsering
FÖRTJÄNADE: Word of mouth, bloggar (ej sponsrade inlägg), redaktionellt innehåll i tidningar (i stort sett allt som är resultat av PR)

paidownedearned.jpgBild: Michael Kazarnowicz

Jag var idag på en föreläsning med Michael Kazarnowicz som satte ord på något jag länge tänkt på, och det är det fjärde hjulet i denna uppsättning, en till samling kanaler, nämligen de LÅNADE.

Ett nytt segment – lånade kanaler

Till lånade kanaler räknar jag in alla sociala medier; Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Pinterest etc. Du äger visserligen innehållet som du lägger upp, men du har ingen kontroll över plattformen och du har inget att säga till om vad som händer med den, hur du exponeras på den eller när och hur den eventuellt stängs ner. Du lånar plats hos ett företag som i slutändan tjänar pengar på att du bidrar med ditt innehåll till dem.

Dina sociala medier är aldrig dina - bara lånade. Därför bör din blogg alltid vara högsta prio! Klicka för att Tweeta

Detta är anledningen till att din blogg – eller någon annan form av webbplats – alltid bör vara ditt nav, din högsta prioritet. Det bör vara dit du i slutändan vill att folk ska komma om du vill tjäna pengar på din onlinenärvaro. Det bör vara där ditt innehåll och dina värden samlas. Sociala medier är fantastiska för marknadsföring och för att skapa relationer, men i slutändan är det bara din blogg som är just din och den enda du har komplett kontroll över.

Så – ge bloggen det mesta av din kärlek och låt sociala medier stötta den, istället för tvärtom.

Linda Hörnfeldt

Grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

6 Comments
  1. Man tänker nog inte så mycket att allt blir ”Offentligt” och är tillgängligt för andra att använda. Jag är en av dem som inte alls tänkt på det mer än på typ Facebook. Man lägger nog gärna lite extra energi på typ Instagram, för att få fler följare, men varför egentligen? Detta fick mig verkligen att börja tänka. Tack för ett bra inlägg.

  2. Mycket bra skrivet, det är något jag i alla fall inte har tänkt på på det sättet. Ändå har jag alltid haft bloggen som prio och som min egen, men att en dag så kanske Instagram läggs ned och vad händer då? Det är ju inte vi som ”medlemmar” som äger det… Intressant skrivet tycker jag!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>