SEO (search engine optimization), eller sökmotoroptimering som det heter på svenska, handlar i stort sett om att bli populär hos Google och är en viktig nyckel till din framgång som bloggare. Lyckad SEO är en mix av bra, relevant innehåll (content), strukturen på din sida (det ska vara tydligt och enkelt att hitta) och en del tekniska bitar. Idag får du en crash course i de viktigaste delarna i SEO-vetenskapen!
En fördel som vi bloggare har jämfört med många andra sajter, till exempel företagssajter som kan vara relativt statiska, är att bloggar uppdateras vanligtvis väldigt ofta – sånt gillar Google! En blogg består också ofta av mänger av välskrivet innehåll – ännu en favorit hos Google. En blogg som koncept är alltså en bra utgångspunkt för SEO!
Grejen med SEO är att det är väldigt komplext och ingen vet exakt hur Google gör sitt urval (förutom Google själva då). Algoritmerna uppdateras ofta vilket gör att kartan ritas om gång på gång.
Men, är SEO så svårt och krångligt som det verkar? Efter vår Google Analytics-guide som redan är ett av våra mest lästa inlägg här på Influencers of Sweden kommer här en första del i vår SEO-serie! Vi förklarar ett par enkla termer och ger tips du kan ta efter redan idag för att din blogg ska börja klättra i sökresultaten!
Organiskt vs betalda sökresultat
Det är alltså den här åtråvärda platsen – det organiska sökresultatet – som Apple.com har här ovan man vill åt. Organiskt är motsatsen till betalt (annonserna) och är det obetalda utrymmet som finns i Googles sökresultat. Dessa placeringar är helt beroende på ens SEO-arbete.
Låt oss börja från början med lite tekniska termer. De olika namnen kan skilja sig något åt beroende på om du bloggar på en portal eller med WordPress.
1. Title
Titeln visas bland annat på tabbar i webbläsaren och i Googles sökresultat. Här är ett exempel från Lindas blogg:
Och såhär visas titeln på Google:
Title-taggen är titeln på hela din blogg. På din förstasida kan den se ut som ovan och på inläggssidorna blir den ofta en kombination av titeln på inlägget + titeln på bloggen (ex ”En höstlista – La Linda” på detta inlägget). Det beror lite på hur det är inställt på just din blogg och går att ändra i de flesta fall.
Att ha en titel är viktigt både ur SEO-synpunkt och när det gäller delning på sociala medier. När någon delar innehåll från din sajt på sociala medier blir title-tagen till en länk som leder till din blogg.
Tips! Utrymmet är rätt begränsat, så titel med en maxlängd på 55 tecken är en bra riktlinje! Försök också att få in nyckelordet för enskilda inlägg tidigt i titeln.
2. Meta description
Meta description är den första inledande texten som beskriver din webbplats i Googles sökresultat, såhär:
Tips! Ha som mål att få med dina fokusnyckelord här, de som beskriver din blogg. Håll en lättsam ton och tänk att du med den här texten ska locka besökare till din sida.
3. Heading – Rubriker
Kanske har du hört talas om H1, H2 och H3:or någon gång? Det är alltså namnet på huvudrubriker, mellanrubriker och underrubriker och beskriver innehållet på sidor och inlägg. En H1 är huvudrubriken medan H2:or och H3:or brukar användas till underrubriker för att skapa struktur. Texten ”03. Heading – Rubriker” här ovan är till exempel en H2.
Google rangordnar också relevansen i inlägget efter H1-H6, H1 är viktigast, H6, mindre viktigt. Du kan använda H2-H6 flera gånger i ett inlägg, men försök att bara använd H1 gång för att inte förvirra Google.
Tips! Eftersom att H1 är huvudrubriken så ska den berätta vad innehållet i ditt inlägg handlar om. Testa därför att hålla till dig till ett ämne per inlägg! Exempelvis rubriken ”Det här gjorde jag idag” säger inte så mycket om själva innehållet. Kanske kan du göra ett helt eget inlägg om det där cafébesöket eller hur du lagt upp ditt träningspass. Det blir enhetligt både för Google och dina läsare! Skriver du långt så dela gärna upp inlägget i olika stycken med egna underrubriker – precis som vi gjort här!
4. URL
URL är kort och gott adressen till din blogg och dess eventuella undersidor. Ur SEO-perspektivet är det viktigt att webbadressen är relevant för innehållet på sidan den leder till. Influencers of Swedens adress till exempelvis medlemssidan ser ut såhär: http://influencersofsweden.se/bli-medlem/. En mindre bra URL skulle till exempel kunna se ut såhär: http://betterbloggers.se/page-2/4694u4y. Den säger ingenting om innehållet på sidan och blir därför inte lika intressant för Google.
5. Länkar
Att sprida lite länkkärlek till bloggare med bra innehåll är en winwin situation för er båda – men visste du att orden du väljer att länka har större betydelse än vad du kanske tror? Länkar du ett inlägg tar Google med din ankartext (texten du länkar) i rankningen. Vi tar ett exempel: ”vill ni läsa mer har jag skrivit en London-guide här”, är bättre än ”vill ni läsa mer har jag skrivit en London-guide här”. Ankartexten är alltså de ord eller delar av en mening som du väljer att göra en länk av.
Vilket toppeninlägg! Det där med att inte ha enorma bilder som tar låååång tid att ladda samt döpa och skriva alt.-text till är nog en bra grej också. Eftersom bilder inte nämns i inlägget anar jag att det kanske kommer i nästa del?
Hälsningar från Linnea i Bayern
Tack för många bra tips! 🙂 Speciellt nr.5 ska jag lägga på minnet!
mitt sep-tips är att det finns bra seo-plugin till wordpress som man kan använda för att få lite hjälp på traven! och att man givetvis ska ställa in sin wordpressblogg så att url:en består av bokstäver typ betterblogger.se/guide-seo (som ni har) istället för betterblogger.se/2878367 som vissa ibland har.
Strålande inlägg!
Googles sökrobotar älskar även böjningsformer på ord då de ständigt letar mönster. Skriver du om en soffa se då till att få in soffan, soffor, soffans, soffornas etc etc i din löpande text.
Ett annat bra tips är att döpa sina bilder bra. Istället för som man ofta ser typ IMG596426.jpg så kan ju bilden heta något sökbart. Det är ju många som bildgooglar. Döp alltså efter soffans namn, producent och ditt bloggnamn. Ex Karlstad_Ikea_Nissesblog.jpg
Kör hårt!
/m
Hej
Hos ATAK A/S (http://www.atak.dk/) har vi også udarbejdet en gratis guide i søgeoptimering, som I er velkomne til at bruge: http://www.seotips.dk/soegemaskineoptimering/
ATAK A/S
alltså så sjukt jäkla bra inlägg! <3
Grymma tips och välskrivet! Tack:)
Gillar verkligen att få 5 tips i taget, istället för 20. Det blir tydligt vad som är viktigast och det är lättare att börja några stycken än en milslång lista. Tack!
En bra guide som snabbingång till SEO! En sak att tänka på gällande länkar är att det är relevansen mellan sidorna som är viktigast – Det vill säga att en länk från en sida som handlar om samma sak är mer värdefull än en länk från en irrelevant sida. En annan viktig sak är att sätta tydliga mål, följa upp och analysera resultaten. Hur ska man annars kunna bättra sig? 🙂
Går det sätta en meta-beskrivning på hela sin blogg/webbplats likt man kan göra med Yoast i varje enskilt inlägg?
Det går absolut. Via Yoast gör du det genom att gå till huvudmenyn: SEO > titlar & meta och sedan klicka på fliken ”Startsida”.
Bra inlägg! Ett tips är också att använda Googles Sökordsplanerare (Keyword Planner) för att hitta relaterade söktermer till ditt/dina nyckelord. Vidare visar tjänsten bland annat sökvolym per månad och konkurrens för nyckelorden – mycket viktig information när det kommer till SEO!