Crash Course i SEO – Sökmotoroptimering för bloggare

SEO (search engine optimization), eller sökmotoroptimering som det heter på svenska, handlar i stort sett om att bli populär hos Google och är en viktig nyckel till din framgång som bloggare. Lyckad SEO är en mix av bra, relevant innehåll (content), strukturen på din sida (det ska vara tydligt och enkelt att hitta) och en del tekniska bitar. Idag får du en crash course i de viktigaste delarna i SEO-vetenskapen!

En fördel som vi bloggare har jämfört med många andra sajter, till exempel företagssajter som kan vara relativt statiska, är att bloggar uppdateras vanligtvis väldigt ofta – sånt gillar Google! En blogg består också ofta av mänger av välskrivet innehåll – ännu en favorit hos Google. En blogg som koncept är alltså en bra utgångspunkt för SEO!

Grejen med SEO är att det är väldigt komplext och ingen vet exakt hur Google gör sitt urval (förutom Google själva då). Algoritmerna uppdateras ofta vilket gör att kartan ritas om gång på gång.

Men, är SEO så svårt och krångligt som det verkar? Efter vår Google Analytics-guide som redan är ett av våra mest lästa inlägg här på Influencers of Sweden kommer här en första del i vår SEO-serie! Vi förklarar ett par enkla termer och ger tips du kan ta efter redan idag för att din blogg ska börja klättra i sökresultaten!

Organiskt vs betalda sökresultat

Det är alltså den här åtråvärda platsen – det organiska sökresultatet – som Apple.com har här ovan man vill åt. Organiskt är motsatsen till betalt (annonserna) och är det obetalda utrymmet som finns i Googles sökresultat. Dessa placeringar är helt beroende på ens SEO-arbete.

Låt oss börja från början med lite tekniska termer. De olika namnen kan skilja sig något åt beroende på om du bloggar på en portal eller med WordPress.

1. Title

Titeln visas bland annat på tabbar i webbläsaren och i Googles sökresultat. Här är ett exempel från Lindas blogg:

lalinda_titletag

Och såhär visas titeln på Google:

lalinda_titletag_google

Title-taggen är titeln på hela din blogg.  På din förstasida kan den se ut som ovan och på inläggssidorna blir den ofta en kombination av titeln på inlägget + titeln på bloggen (ex ”En höstlista – La Linda” på detta inlägget). Det beror lite på hur det är inställt på just din blogg och går att ändra i de flesta fall.

Att ha en titel är viktigt både ur SEO-synpunkt och när det gäller delning på sociala medier. När någon delar innehåll från din sajt på sociala medier blir title-tagen till en länk som leder till din blogg.

Tips! Utrymmet är rätt begränsat, så titel med en maxlängd på 55 tecken är en bra riktlinje! Försök också att få in nyckelordet för enskilda inlägg tidigt i titeln.

2. Meta description

Meta description är den första inledande texten som beskriver din webbplats i Googles sökresultat, såhär:

lalinda_desctag_google

Tips! Ha som mål att få med dina fokusnyckelord här, de som beskriver din blogg. Håll en lättsam ton och tänk att du med den här texten ska locka besökare till din sida.

3. Heading – Rubriker

Kanske har du hört talas om H1, H2 och H3:or någon gång? Det är alltså namnet på huvudrubriker, mellanrubriker och underrubriker och beskriver innehållet på sidor och inlägg. En H1 är huvudrubriken medan H2:or och H3:or brukar användas till underrubriker för att skapa struktur. Texten ”03. Heading – Rubriker” här ovan är till exempel en H2.

Google rangordnar också relevansen i inlägget efter H1-H6, H1 är viktigast, H6, mindre viktigt. Du kan använda H2-H6 flera gånger i ett inlägg, men försök att bara använd H1 gång för att inte förvirra Google.

Tips! Eftersom att H1 är huvudrubriken så ska den berätta vad innehållet i ditt inlägg handlar om. Testa därför att hålla till dig till ett ämne per inlägg! Exempelvis rubriken ”Det här gjorde jag idag” säger inte så mycket om själva innehållet. Kanske kan du göra ett helt eget inlägg om det där cafébesöket eller hur du lagt upp ditt träningspass. Det blir enhetligt både för Google och dina läsare! Skriver du långt så dela gärna upp inlägget i olika stycken med egna underrubriker – precis som vi gjort här!

4. URL

URL är kort och gott adressen till din blogg och dess eventuella undersidor. Ur SEO-perspektivet är det viktigt att webbadressen är relevant för innehållet på sidan den leder till. Influencers of Swedens adress till exempelvis medlemssidan ser ut såhär: http://influencersofsweden.se/bli-medlem/. En mindre bra URL skulle till exempel kunna se ut såhär: http://betterbloggers.se/page-2/4694u4y. Den säger ingenting om innehållet på sidan och blir därför inte lika intressant för Google.

5. Länkar

Att sprida lite länkkärlek till bloggare med bra innehåll är en winwin situation för er båda – men visste du att orden du väljer att länka har större betydelse än vad du kanske tror? Länkar du ett inlägg tar Google med din ankartext (texten du länkar) i rankningen. Vi tar ett exempel: ”vill ni läsa mer har jag skrivit en London-guide här”, är bättre än ”vill ni läsa mer har jag skrivit en London-guide här”. Ankartexten är alltså de ord eller delar av en mening som du väljer att göra en länk av.

Har du några fler SEO-tips på lager? Dela gärna med dig i kommentarerna!


Isabel Holm

Skribent. Älskar att skriva, resa och skratta.

13 Comments
  1. Vilket toppeninlägg! Det där med att inte ha enorma bilder som tar låååång tid att ladda samt döpa och skriva alt.-text till är nog en bra grej också. Eftersom bilder inte nämns i inlägget anar jag att det kanske kommer i nästa del?
    Hälsningar från Linnea i Bayern

  2. mitt sep-tips är att det finns bra seo-plugin till wordpress som man kan använda för att få lite hjälp på traven! och att man givetvis ska ställa in sin wordpressblogg så att url:en består av bokstäver typ betterblogger.se/guide-seo (som ni har) istället för betterblogger.se/2878367 som vissa ibland har.

  3. Strålande inlägg!
    Googles sökrobotar älskar även böjningsformer på ord då de ständigt letar mönster. Skriver du om en soffa se då till att få in soffan, soffor, soffans, soffornas etc etc i din löpande text.

    Ett annat bra tips är att döpa sina bilder bra. Istället för som man ofta ser typ IMG596426.jpg så kan ju bilden heta något sökbart. Det är ju många som bildgooglar. Döp alltså efter soffans namn, producent och ditt bloggnamn. Ex Karlstad_Ikea_Nissesblog.jpg

    Kör hårt!
    /m

  4. Gillar verkligen att få 5 tips i taget, istället för 20. Det blir tydligt vad som är viktigast och det är lättare att börja några stycken än en milslång lista. Tack!

  5. En bra guide som snabbingång till SEO! En sak att tänka på gällande länkar är att det är relevansen mellan sidorna som är viktigast – Det vill säga att en länk från en sida som handlar om samma sak är mer värdefull än en länk från en irrelevant sida. En annan viktig sak är att sätta tydliga mål, följa upp och analysera resultaten. Hur ska man annars kunna bättra sig? 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>