Skrivskolan, del 4: Så skriver du oemotståndliga rubriker

Av alla de som exponeras för ditt innehåll online så kommer endast två av tio gå in och kika på det. (Japp, det finns statistik på det.) Du kan alltså inte räkna med att särskilt många kommer läsa eller titta på ditt innehåll. Men du kan räkna med att åtta av tio kommer läsa rubriken. Och där har du din chans.

I den här fjärde och sista delen av Skrivskolan snackar vi om hur du gör dina rubriker oemotståndliga. Så att fler hittar, och tittar på, ditt innehåll.

skrivskolan-del-4-sa-skriver-du-oemotstandliga-rubrikerHar du missat de tidigare delarna i Skrivskolan? Här hittar du dem:
Skrivskolan, del 1: Två grundregler som lyfter dina texter
Skrivskolan, del 2: 5 missar att undvika när du skriver
Skrivskolan, del 3: Tips och tricks för att skriva mer engagerande texter

Oavsett om du är bloggare, YouTuber, eller sociala medie-influencer. Oavsett vilket format ditt innehåll har. Oavsett var ditt innehåll bor. Oavsett hur fantastiskt ditt innehåll är. Oavsett hur fantastisk du är. Om dina rubriker inte “säljer in” ditt innehåll till förbipasserande så går världen miste om dig och det du skapar. Och det vore ju skittrist.

Puh… Det är inte så konstigt att man blir lite nervös när man sitter där med ett färdigt blogginlägg och ska sätta en rubrik. Man övertänker, överanalyserar och nästan paralyserar sig själv i jakten på den perfekta formuleringen. Eller så är man otålig, (som jag ibland), och skriver det första man kommer på så att man kan få ut det där sabla inlägget nån gång.

Varför är rubriker så viktiga?

Är det inte innehållet som räknas? “Döm inte en bok efter omslaget”, som det heter.

Jo, kvalitén på ditt innehåll räknas jättejättemycket. Bara spännande rubrik och ingen substans är definitionen på “click bait”: innehåll vars enda uppgift är att dra trafik och generera trevlig statistik. Skit samma om någon faktiskt läser eller gillar det.

Men ju bättre ditt innehåll är, desto viktigare är ju rubriken. Det är den som ser till att så många som möjligt tar del av det du skapat.
Bra rubriker…
– Gör att ditt innehåll sticker ut i flödet i sociala medier
– Avgör var i listan ditt innehåll dyker upp i sökresultat, och hur många som klickar på det där.
– Ökar chansen att läsare och tittare vill dela ditt innehåll i sina kanaler
– Lockar till fler klick från besökare som redan är inne på din sajt.

Om du googlar på hur man skriver bra rubriker så kommer du hitta många recept, formler och datadrivna trick som troligtvis får fler att läsa det du publicerar.
Titta på de riktigt stora sajterna och bloggarna idag: Du kommer se att nästan varenda inläggsrubrik innehåller siffror och känsloladdade ord, är strukturerade som listor eller är formulerade på väldigt likartade sätt.

Funkar dessa taktiker? Absolut.

Betyder det att du måste formulera allt ditt innehåll som “10 bästa tipsen för att lösa problem X” eller “Trött på problem X? Här är Y lösningar du aldrig tänkt på förut.”

Nej. Särskilt inte om den här typen av rubriker ligger fel i munnen på dig och gör dig lite illamående.

Dina rubriker ska passa dig och ditt språk, och de ska ha samma ton och stil som ditt övriga innehåll. Såklart.

Men det finns många saker du kan tänka på för att optimera dina rubriker för synlighet, och samtidigt behålla eller rent av framhäva din personliga stil. Här är några av dem…

5 tips för oemotståndliga rubriker

1. Håll det enkelt och relevant.

Krångla inte till det. Försök inte spexa med långa, svåra ord eller poetiska utsvävningar. Som läsare så har man för bråttom, och är för distraherad, för att ta till sig en fiffig poäng i en rubrik. Man vill bara veta “Är det här värt min tid eller inte?”

Vad handlar ditt innehåll om? Säg det rakt upp och ner i rubriken. Tråkigt men väldigt effektivt.

2. Få in söktermer

Du behöver (och bör) inte slå knut på dig själv för att pleasa Google. Men det skadar då rakt inte om du kan få in några relevanta sökord i din rubrik. Inte bara för sökmotorers skull utan även för läsares.

Fundera på vad en person som försöker hitta den här informationen hade googlat på och håll din rubrik så nära deras formulering som möjligt. Då tänker de ”Aha! Den här personen förstår mig” när de ser ditt innehåll.

3. Var specifik

Tydlighet och detaljrikedom lönar sig i rubriksammanhang. Vi läser hellre en artikel som heter “Så tjänade jag 33 779kr under min första månad som frilansande webbdesigner” än en som heter “Så gick min första månad som frilans”.

Var specifik i din rubrik. Det väcker nyfikenhet och förväntan.

4. Skriv “du”

Det här kan kännas ovant. Som skribenter vet vi ju att en massa anonyma främlingar kommer se vår rubrik och ta det av vårt innehåll, så det kan kännas frestande att hålla den sådär lite allmängiltig och nyhetsuppläsaraktig, eller att skriva “ni”.

Men sätt dig i din läsares situation. De tittar inte på ditt innehåll från en publikläktare. Och ingen gillar att känna sig som en i mängden, eller hur?

Rikta dig till individen när du skriver dina rubriker. Tänk dig att du pitchar din artikel eller video direkt till en kompis. Skriv “du”. Då känner sig dina läsare sedda och sugna på att höra vad mer du har att säga dem.

5. Använd ett mänskligt språk

Ibland kommer man på sig själv med att låta som en robot (eller en akademiker) när man skriver. Särskilt när man sätter rubriker. Jag tror att det är för att man har oändligt med betänketid och därför gärna vill låta så smart och proper som möjligt. Eller så tror man att ens gamla svensklärare ska hoppa fram och smälla en på fingrarna.

Du är med största sannolikhet ingen torr och tråkig person. Så vägra vara torr och tråkig i dina rubriker. Låt din personlighet skina igenom. Om du ska få människors uppmärksamhet så måste du prata som en människa. Använd talspråk, känslomässigt laddade ord och svordomar om du vill.

Skriv som till en nära vän. Då blir dina rubriker lika oemotståndliga som du. 😉

Några avslutande tips när du sätter rubriker

1. Ta inte den första idén du kommer på. Skriv 5-10 förslag och fundera över vilket du klickat på om du varit din idealläsare/tittare.
2. Experimentera. Sätt en rubrik på själva innehållet, men välj några andra varianter när du delar det i sociala medier. Jämför sedan vilket inlägg som verkar ha fått mest uppmärksamhet och ändra till den rubriken på ditt innehåll.
3. Stjäl – eller jag menar låna – andras idéer. =) Googla liknande innehåll från andra kreatörer för att få inspiration. Titta särskilt på de inlägg som dyker upp tidigt i sökresultaten och har delats flitigt.
4. Gör tvärtom. Om du i din research märker att många formulerar sina rubriker på liknande sätt, fundera på om du kan ta ett annorlunda grepp. Då kommer din rubrik sticka ut i mängden.

Avslutningsvis så måste jag bara säga, (för jag anar att du har lite prestationsångest): Den perfekta rubriken finns inte.
Det är omöjligt att veta i förväg vad som kommer fungera bäst, och alla dina rubriker måste såklart inte vara enligt konstens alla regler.

Men med dessa beprövade knep så kommer fler hitta till ditt braiga innehåll. Och det vill vi ju. 😀

Sådärja. Härmed förklarar jag denna Skrivskola avslutad. För den här gången.

Undrar du något mer på temat skrivande? Fråga gärna i en kommentar!

Louise Stigell

Mångsysslande digital entreprenör som även frilansar som copywriter och webbdesigner. Bloggar på ohsosensitive.com.

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>