Skrivskolan, del 3: Tips och tricks för att skriva mer engagerande texter

Skrivskolan fortsätter! Vi har pratat om de två viktiga grundreglerna som alla bra texter följer, och vi har lärt oss vilka vanliga missar vi ska undvika när vi skriver.

Nu kommer vi till de riktigt konkreta skrivtipsen som du kan använda dig av när du verkligen vill påverka och engagera dina läsare. Trick som funkar till allt ifrån blogginlägg och hemsidetexter till produktbeskrivningar och pitchmail. Väldigt ofta, med andra ord.

skrivskolan-del-3-tips-och-tricks-for-att-skriva-mer-engagerande-texterJag kommer gå igenom fyra slags texter, som alla har olika syften och mål, och ge dig mina bästa tips för var och en av dem:

  • Guidande texter
  • Argumenterande texter
  • Känsloväckande texter
  • Säljande texter

Då sätter vi gång!

Så skriver du guidande texter

De här tipsen är extra viktiga när du skriver texter som ska hjälpa eller utbilda dina läsare, som t.ex. en tutorial eller guide.

Sätt en beskrivande och sökvänlig rubrik

Inte något vagt eller spexigt, utan en helt vanlig, tråkig, tydlig rubrik som förklarar vad texten handlar om. Tänk efter vad du själv hade googlat på för att hitta den här informationen, och vilken slags rubrik som fått dig att utbrista “YES! Där är den, exakt det jag letade efter”, utan att ens ha läst texten ännu.

Använd en tydlig struktur

Ingen lång monolog, utan en logisk ordning av kortare textsnuttar med varsin tydlig underrubrik. Och gärna många punktlistor, numrerade listor, och bilder där det passar. Tänk att en läsare snabbt ska kunna skumma igenom texten, få en bild av vad som bjuds och sen läsa igenom i lugn och ro.

Komprimera och sammanfatta informationen

“Information overload” är ett verkligt problem som du måste förhålla dig till som skribent. De flesta av oss har bråttom och/eller bristande koncentrationsförmåga, och oftast vill vi bara ha en snabb guide eller lösning på ett specifikt problem så att vi kan tillämpa det och gå vidare i våra liv.

Om du kan koka ner komplicerad information till det allra mest essentiella och leverera den på ett koncist sätt så är du en hjälte för dina läsare. Som Teknifik-Elin, med sitt Instagram-inlägg.

 

Så skriver du argumenterande texter

Här är tips att ha i åtanke när du vill få din läsare att ändra åsikt, få nytt perspektiv eller engagera sig i en viktig fråga.

Sympatisera med dina motståndare

Den bistra sanningen om argumentationer är att de sällan får en redan inbiten motståndare att ändra sina åsikter. Vi människor är envisa och tjockskalliga. Så om du driver din sak för hårt, utan att erkänna några som helst nyanser, eller brister i ditt resonemang, riskerar du att dina motståndare går ännu mer i baklås.

Men om du tar dig tid att bemöta deras motargument med förståelse och empati så har du åtminstone en lite bättre chans att så ett förändringens frö hos dem.

Vädja till både förnuft och känslor

Beroende på vad för slags argument du driver i din text så kan det krävas konkreta bevis för att backa upp din åsikt. Men eftersom att människor är envisa, (se punkten ovan), så räcker ofta inte bevis för att övertyga någon som redan har en helt annan världsuppfattning.

Riktigt effektiva argument engagerar både förnuftet och empatin. Till exempel med träffande liknelser som ifrågasätter värderingar som du och din motståndare förhoppningsvis delar. Ett bra exempel är detta TED-talk, som jag tycker tar ett nytt och annorlunda grepp på vegodebatten.

Uppmana till konkret handling

Du vill ju antagligen att dina läsare ska göra något som ett resultat av din text, eller hur? Inte bara nicka ivrigt och dela inlägget på Facebook, utan faktiskt ändra sitt beteende, rösta på ett annat parti, eller på andra sätt genomföra en förändring.

Detta ska du hjälpa dem med. Avsluta din argumenterande text med en så kallad CTA – Call To Action. T.ex. “Gå till den här hemsidan för att läsa mer och bli månadsgivare.” eller “Testa att göra så här nästa gång dina manliga kollegor drar ett sexistiskt skämt…”

 

Så skriver du känsloväckande texter

När du är ute efter att beröra, och lämna dina läsare med en tår i ögonvrån eller skrattkramper i magen, då ska du tänka på dessa tips.

Berätta en personlig historia

Det är ett välkänt faktum att vi bättre tar till oss en text om den är berättad som en historia. Våra hjärnor är programmerade att haja till på fraser som ”Det var en gång” eller ”Jag bara måste berätta vad som hände mig imorse…”

Använd det här till din fördel. Så ofta du bara kan: formulera det du har att säga som en berättelse, och väv in dina poänger i personliga anekdoter. Dina läsare kan inte hjälpa att bli nyfikna och läsa vidare.

Ett exempel är Anna Lovinds text om när hon sade upp sig från sitt drömjobb. Det känns nästan filmiskt, med repliker och allt. Visst sugs man in från första meningen?

Använd ett mänskligt språk

Vad menar jag med “mänskligt språk”? Jo, ett språk som låter som en livs levande människa som kanske druckit ett glas vin på en AW och släppt sin professionella fasad.
Ett språk som använder råa och emotionellt laddade ord som får oss att haja till: “Livrädd” “Kär” “Hata” “Gråta” “Hångla”. Ett språk som är konkret, diskbänksrealistiskt och relaterbart.

Du åstadkommer detta genom att skriva mer som du pratar. Men inte som du pratar när du håller ett föredrag eller är på en anställningsintervju, utan som du pratar med en nära vän.

Var ärlig och sårbar

Jag tänker låta det här blogginlägget av Fredrik Backman förklara exakt hur jag menar. Det har över 340 000 delningar på Facebook av en anledning: känsloväckande texter engagerar. Och den här texten gör det genom att vara smärtsamt personlig och sårbar.

Tre saker händer när du är ärlig och sårbar. Du visar dig mänsklig, vilket gör att dina läsare känner samhörighet med dig. Du visar mod, vilket får dem att vilja stötta dig. Och du sätter ord på saker som är svåra, vilket får folk att tänka ”jag håller med!”, och klicka på dela-knappen.

 

Så skriver du säljande texter

Jag sparar det bästa till sist, för säljande texter är en riktig konstform. De här tipsen har du nytta av närhelst du vill pitcha in eller sälja något. Dig själv, en idé, en tjänst eller en produkt.

Börja med att etablera behovet eller problemet

Du kan inte lösa ett problem innan dina läsare är medvetna om problemet. Och även om de vet sitt problem så kan de behöva bli påminda om det för att bli sugna på att lösa problemet med hjälp av det du säljer.

Tricket för detta: empati, empati, empati. “Visst suger det att behöva komma på vad du ska laga till middag varje dag? Särskilt när du är utmattad efter en lång dag på jobbet, barnen är vrålhungriga och i kylen står endast en flaska ketchup och en halv gurka… Och det är snöslask utomhus.

Ju bättre du kan sätta ord på problemet och visa läsaren att du förstår dem, desto mer kommer de spetsa öronen.

Förutse invändningar och bemöt dem

“Ja, den här lägenheten ligger på markplan. Det passar såklart inte alla. Men det underlättar också in- och utgång, vilket är särskilt skönt om du har småbarn. Och uteplatsen ligger i skyddat läge i lugnt område.”

Hymla inte med ditt erbjudandes nackdelar. Erkänn dem och vänd dem till något positivt. Det finns alltid flera sidor av myntet. Tänk på vad du själv behövt höra för att bli övertygad eller köpsugen. Vilka invändningar och frågor du haft? Bemöt dem i din text.

Sälj känslan, inte produkten

Din kund är inte intresserad av alla fördelar med din produkt eller tjänst. Eller ja, lite kanske, men det de främst vill veta är: “Hur kommer jag att KÄNNA när jag köpt detta?” Vi vill tro att vi fattar rationella köpbeslut, men faktum är att vi köper främst på känsla. Fördelarna med erbjudandet använder vi mest för att berättiga vårt känsloköp.

För all del, lägg fram alla fakta som gör ditt erbjudande attraktivt. Men glöm inte bort att poängtera hur trygg/sofistikerad/förväntansfull/etiskt medveten din kund kommer känna sig efter att ha köpt av dig.

Tona ner superlativen

Överentusiasm + säljbudskap = extrem skepsis.
Bästa exemplet på detta är nog telefonförsäljare: “HEJ på dig Louise, hur mår du idag?!?! Jo det är nämligen så att DU är en av våra få utvalda och jag har ett helt FANTASTISKT erbjudande till dig…”

Problemet med den här approachen är att vi redan är misstänksamma från början. Vi överöses av förhärligande reklam hela dagarna och vi litar inte på säljare. Så den här glättiga och “säljkåta” stilen inger inte direkt mer förtroende. Och det finns trots allt nåt som heter “för bra för att vara sant”.

Du har nästan mer att vinna på att tona ner ditt erbjudande ibland. Att vara helt ärlig med dess för- och nackdelar, vilka personer det passar och inte passar för, o.s.v, signalerar att du vill kundens bästa, vilket skapar förtroende. Och förtroende + säljbudskap = affär.

Uppmana till köp

Förvånansvärt många glömmer detta. Kanske för att det känns obehagligt. Vi vill ju verkligen inte vara som den där ivriga telefonförsäljaren. Men den här lilla detaljen gör verkligen skillnad. Det är som den där CTAn jag nämnde förut, den avslutande uppmaningen som hjälper läsaren fatta ett beslut.

Var inte blyg. Lägg en tydlig knapp eller länk och bjud in läsaren att köpa. Om du tror på ditt erbjudande och vet att det kommer göra din kund nöjd så har du inget att skämmas över. Sälj med stolthet och självförtroende. Att sälja är att lösa problem och vilja andra människor väl, och det är något vackert.

Sådärja. Nu har du ett gäng väl beprövade verktyg att plocka fram när det verkligen gäller. I nästa, och sista, delen av Skrivskolan ska det handla om den allra viktigaste slags texten du skriver online. Den som allt hänger på. Nämligen rubriken.

Stay tuned, alltså!

Louise Stigell

Mångsysslande digital entreprenör som även frilansar som copywriter och webbdesigner. Bloggar på ohsosensitive.com.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>