Skriv en fenomenal “Om mig”-sida

När en ny besökare snubblar över din sajt så är det ofta direkt i innehållet de hamnar. De läser/tittar, de gillar, och de får förhoppningsvis mersmak. Men vad gör de härnäst? De ser sig antagligen om efter din Om mig-sida.

Din Om mig-sida är en av de mest avgörande faktorerna för att omvandla en engångsbesökare till en följare. Så här gör du den så oemotståndlig och så mycket “du” som möjligt.

skriv-en-fenomenal-om-mig-sida

10 tips för en fenomenal Om mig-sida

1. Se till att överhuvudtaget ha en “om mig”-sektion synlig på din sajt eller kanal

I förvånansvärt många fall hittar man inte ens en Om mig-text hos en influencer, eller så är sidan extremt kortfattad. Här råder det delade meningar såklart. Vissa är kanske obekväma med att prata för mycket om sig själva och tycker att innehållet får tala för sig självt. Men de flesta i branschen är överens om hur viktig den personliga presentationen är för att skapa en nära relation med sina följare.

Ta en titt på dina siffror. Om mig-sidan är troligtvis en av dina mest besökta sidor. Att inte ta tillvara på det är förlorad potential.

2. Visa dig själv

Din Om mig-sida måste presentera dig med bild. Där ditt ansikte syns. Och du ser trevlig ut. Så är det bara.

Utan ett ansikte har vi svårt att bilda oss en uppfattning om en person, än mindre känna oss sugna på att inleda en relation med hen. Så lägg mycket energi på att fixa en så bra bild som möjligt på dig själv, där din personlighet syns och du ser tillmötesgående ut.

3. Få med formaliteterna

Jag kan själv tycka att det här känns larvigt och liksom “kontaktannons i tidning”-aktigt. Vem tusan behöver veta hur gammal jag är och om jag har några husdjur liksom.

Men så inser jag när jag läser andra influencers Om mig-sidor att jag ju visst är nyfiken på dessa alldagliga saker: Vad de heter, hur gamla de är, var de bor, vad de sysslar med på dagarna och om de är gifta eller singel.
Det är nog lite som med punkt nr. 2: vi behöver denna basfakta för att kunna måla upp personen för vårt inre.

4. Berätta din story

Nästa naturliga steg från kontaktannonspartiet av din Om mig-sida är din personliga berättelse. Hur ser din bakgrund ut? Hur kom det sig att du startade den här kanalen? Hur uppstod den här passionen hos dig? Varför är det här viktigt för dig?

Med en personlig story blir du relaterbar och minnesvärd. Det är den som gör att vi kommer ihåg dig efter att vi lämnat din sajt.

5. Förmedla din personlighet

Det finns andra sätt att bli minnesvärd än med hjälp av en personlig story. Du kan tänka på att skriva avslappnat och inbjudande, som om du hade pratat med läsaren över en fika.
Nämn gärna några ärliga och kanske lite udda fakta om dig själv som skapar ingenkänning.

6. Berätta om dina prestationer

Om din blogg är yrkesmässig, eller om det av några andra anledningar är relevant för dig att pitcha dig själv och din kompetens till dina besökare, så bör du även ha med en liten meritlista i din Om mig-sida. Utmärkelser, prestationer, referenser och annat som imponerar och skapar förtroende.

7. Berätta om din blogg

Okej, nu känner vi dig. Vi gillar din personlighet, relaterar till din story och imponeras av dina prestationer. Nu vill vi veta mer om din blogg eller kanal, och varför vi ska följa den. Vad för slags innehåll skapar du, hur ofta, och för vem? Vad kan vi förvänta oss om vi beslutar oss för att följa din blogg?

8. Berätta om dina mål

Du har sagt vem du är och vad du bloggar om, men finns det något djupare bakom det? Vad vill du egentligen? Vad är du “all about”, vad brinner du för?

Visst är man mer benägen att sluta upp bakom en passionerad influencer med ett kall, än en som bara “Ärsch, jag bloggar om lite allt möjligt, när jag känner för det.”

9. Fokusera på läsaren

Hittills har din Om mig-sida mest handlat om dig och din blogg. Och det är ju helt i sin ordning, men nu är det dags att börja skifta fokus till läsaren.

Vem riktar sig din blogg till, och varför? Skriv till din ideala läsare med “du”-tilltal, och få hen att känna sig träffad. Då kan du skapa den där “Var har du varit hela mitt liv?”-känslan, och dessutom ha chans att få hen att göra något efter att ha läst din sida. (Se nästa punkt…)

10. Guida läsaren vidare

En bra Om mig-sida avslutar med en eller flera CTAs – Calls to Action. Så att du inte lämnar din läsare full av pepp men utan något att göra med den.
CTAs gör att din sida inte bara informerar, den konverterar. Den gör dina besökare till följare eller rent av kunder.

Några bra CTAs:
– Uppmaning att följa bloggen eller dig i sociala medier
– Utvalda länkar till populära blogginlägg eller videos
– Uppmaning att prenumerera på ditt nyhetsbrev om du har ett sådant
– Uppmaning till kontakt om t.ex. samarbeten eller frilanstjänster

Och där har du dem: Tio sätt att göra din Om mig-sida oemotståndlig, så att fler besökare “fattar dig” på direkten och förstår varför de måste följa dig.

Tiden och energin du lägger på din Om mig-sida kommer ge avkastning, jag lovar. Men låt dig inte förlamas av perfektionism. Se din personliga presentation som ett work in progress och slipa på den en liten bit i taget.

Lycka till, och dela gärna en länk till din “Om mig”-sida i kommentarerna så att vi kan kika på varandras och kanske utbyta värdefull feedback. 🙂

Louise Stigell

Mångsysslande digital entreprenör som även frilansar som copywriter och webbdesigner. Bloggar på ohsosensitive.com.

9 Comments
  1. Jättebra och väldigt viktigt! Jag måste putsa på min egen Om mig-sida. Vilken vikt man lägger på de olika punkterna varierar givetvis, beroende på vilken typ av blogg man har (imho). Själv har jag t.ex. en ämnesspecifik blogg där min egen personlighet är av underordnad betydelse.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>