Skillnaden mellan PR och annonsering på bloggar

Tillhör du bloggarna som får pressutskick i brevlådan lite då och då? Har du kanske även blivit tillfrågad att skriva om en produkt mot ersättning? Men vad är vad och hur funkar det? Vi reder ut skillnaderna mellan PR och annonsering i redaktionellt innehåll på bloggar.

Under bloggandets tidiga år var det PR-byråerna som skötte de mesta relationerna och samarbeten med bloggar för företagens räkning. Bloggarna började bli inbjudna till pressdagar, få pressutskick och inbjudningar till event, allt för att företagen hoppades på att bli omskrivna på de eftertraktade bloggarna.

Det finns olika sätt att synas på bloggar och olika sätt att komma dit. Vi börjar med grundkursen.

Det finns olika sorters byråer som har i uppgift att göra olika saker för företagens marknadsföring. Dessa är de vanligast förekommande, enkelt förklarat.

PR-byrå

Har i uppgift att skapa synlighet i förtjänade kanaler. Alltså – att få folk att prata om dig utan att betala för det. Detta betydde (innan bloggvärldens intåg) främst kontakt med journalister, TV, radio och andra sorters media. En av anledningarna till att PR-byråer finns är att det finns en efterfrågan från media efter saker att skriva om, de måste ju fylla sin tidning/TV-program etc. PR-byråernas jobb är att få dem att skriva om just deras kunder och produkter.

Reklambyrå

Reklambyrån har i uppgift att producera ett företags ansikte utåt, kan man säga. Allt från logotyper och idéer till kampanjer till produktion av annonser och TV-reklam. Reklambyrån är den som funnits allra längst och är nog den man främst anknippar med traditionell marknadsföring.

Mediabyrå

Mediabyråns uppgift är att köpa reklamplats för företaget i olika medier. Till exempel helsidesannonser i Dagens Nyheter eller Damernas Värld, utomhusannonsering i busskurer eller bannerannonsering på olika sajter. Mediabyrån tar alltså hand om exponering i köpta kanaler.

Bloggarnas bidrag till ett nytt medielandskap

När bloggarna äntrade medielandskapet tog PR-byråerna platsen som deras primära kontaktyta mot företagsvärlden. Detta främst för att det till en början var väldigt lätt att synas på bloggar. Bloggarna var privatpersoner som generellt var glada över uppmärksamheten och att få gratis produkter. Men ju större och mer inflytelserika bloggarna har blivit så har denna mediakanal blivit mer och mer komplicerad.

Numera kan jag känna att gränsen mellan PR-byrån och mediabyrån har suddats ut – något jag personligen kanske inte tycker är en bra sak. Mycket på grund av att det komplicerar relationen mellan byrån och bloggaren baserat på värden och kravställningar men också för att PR-byrån då går in i en annan roll – den av mediabyråns.

Objektivitet och säljbarhet

Hela anledningen till att tidningar har en annonsavdelning och en redaktion som är tydligt avskilda från varandra är att journalisterna ska kunna behålla sin objektivitet när de tar in produkter och företag i det redaktionella innehållet i tidningen. Det går mot all pressetik att journalisten skulle låta sig influeras av vilka annonsörer som betalar stora annonspengar där hen väljer redaktionellt innehåll.

På en blogg är personen som säljer annonser och skriver redaktionellt innehåll samma person – bloggaren. Men en bloggare har dock inte samma ”krav” på sig att vara objektiv – snarare tvärtom. Hela anledningen till att man besökaren bloggaren är för att man uppskattar den personliga tonen och stilen och vill veta vilka produkter bloggaren uppskattar.

Detta innebär dock andra utmaningar när bloggaren bestämmer sig för att ta in reklam i sitt redaktionella innehåll. Jag tycker att det finns några viktiga saker på att ta fasta på när man skriver sponsrade inlägg:

  1. Skriv aldrig om något du inte skulle skrivit om även om du inte fått betalt.
  2. Håll din egen integritet högst – skriv inte om något du inte kan stå för – även längre fram i din bloggkarriär.
  3. Respektera dina läsare – de är det mest värdefulla du har. Skriv inte om något om du verkligen inte vill tipsa dem om det.

Sammanfattning

PR – Du får produkter/upplevelser gratis. Du är ej förpliktad till att skriva om något av det.

Annonsering – Du får ekonomisk ersättning i utbyte mot produktion av redaktionellt innehåll och exponering på din blogg. Du måste märka ut inlägget som ”annons”, ”sponsrat inlägg” eller liknande, annars bryter du mot marknadsföringslagen. Du är även skyldig att betala skatt för din inkomst.

Läs mer på ämnet:

» Sponsrade inlägg och smygreklam – vad säger lagen?
» Sponsrade inlägg på bloggar – hur tar jag betalt?


 

Gillade du inlägget? Dela gärna bilden nedan på Pinterest!

pr_annonsering_skillnaden

Linda Hörnfeldt

VD & grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

15 Comments
  1. Jag undrar lite om skatt och så. Om en pr-byrå, helt utan krav på någon prestation från mej, skickar en gratisprodukt till mej: Måste jag då skatta för den produkten om jag väljer att ta emot den? Eller är det skillnad om jag får en produkt som betalning förutsatt att jag skriver om den?

    1. Jag har pratat med Skatteverket om detta och juryn överlägger fortfarande, jag har inte fått något tydligt svar. Men som jag tolkar det – om du får en produkt från en PR-byrå utan att ni kommit överens om att du ska skriva om den, så är du inte skatteskyldig. Men OM du väljer att skriva om produkten så ingår du ett indirekt avtal, med tanke på att PR-byrån skickar den till dig med avsikt att du ska skriva om den.

      Jätterörigt, jag vet, och jag hoppas kunna reda ut detta längre fram. Jag har en kontakt på Skatteverket som gräver i detta just nu.

    1. Nej, det är fortfarande en så pass ny bransch och Skatteverket är inte en supersnabb myndighet när det gäller utveckling. 😉 Jag försöker också reda ut vad det är för skillnad mellan pressutskick till journalister och pressutskick till bloggare. För jag tvivlar på att tidningar deklarerar alla pressutskick de får.

      1. Åh, just det om tidningar sa jag till sambon när jag funderade kring reglerna. För det som ligger närmast bloggar i form är ju tidningar. Tänker också att de som driver sina bloggar och är i behov av pressutskick (ex sminkbloggar) blir lite bakbundna.

  2. Hej! Jag ville bara kika in och berätta att jag gillar Better Bloggers hur mycket som helst! Har bloggat i 8 år och älskar allt som har med bloggande och sociala medier att göra, så det här är ett ställe i precis min smak. Jag blev nyss medlem också även om min nuvarande blogg är väldigt nystartad, men spännande att se vad det kan innebära framöver.

    Jag måste kommentera dina podcasts också, vad bra de är! Inte nog med att du har en väldigt behaglig röst att lyssna på så är det så intressant att höra större bloggares historier. Det senaste avsnittet ska jag dra igång strax medan jag sätter mig och jobbar.

    Och, för att vara lite on-topic.. Jag har också hört att så länge man inte bloggar om det man får från PR-byråer så behöver man inte skatta. Men var jag hörde/läste det för länge sedan det vet jag inte så den källan är inte speciellt säker. Spännande att se vad Skatteverket svarar dig sedan.

    Tack för att du startade Better Bloggers! Nu – Podcastdags för mig 🙂

    1. Åh, tack snälla för din så himla fina och peppande kommentar, så glad jag blir! 😀

      Angående skattandet så stämmer det rätt bra med vad jag hört – MEN, vad är då poängen med att få dessa prylar? PR-byråerna kommer ju sluta skicka saker om du inte skriver om dem och du vill förmodligen skriva om dem om de är bra saker? Moment 22!

  3. Vilken härlig sida! Har tillbringat en timme här nu och läst ikapp massor. Tycker iden är klockren, ett yrkesnästverk för bloggare! Så många bra artiklar och ideer! Stor eloge till dig!

  4. Hej Linda! Tack för en bra webbplats med massor av inspiration. Jag pluggar just nu till webbredaktör och ser din sida som en oerhörd resurs, jag hamstrar kunskap och inspiration!

    En liten fråga jag hoppas du kan hjälpa mig med: Jag har vid sidan av studierna ett eget (litet) företag och absolut ingen PR-firma som kan ta hand om eventuella pressutskick. Jag funderar på att skicka ut produktprover till bloggare jag gillar och läser, såklart utan krav på motprestation men med förhoppning om uppmärksamhet och en knuff framåt.

    Hur tror du bloggare ställer sig till sådana utskick. Är det läskigt att jag har letat fram en adress och skickar brev hem, eller blir man glad (förutsatt att innehållet är relevant för personen i fråga). Jag förstår att du inte kan svara för alla men skulle gissa att du har bättre koll än mig… Hur resonerar du kring detta?

    Ha en fin dag
    Mvh Pernilla

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>