Tech Thursday: Sända live-skolan (Facebook, Youtube, Instagram)

Att sända live har länge varit förbehållet stora mediebolag med dyr utrustning men tiderna förändras. I dag är det lika lätt att sända live som att lägga upp en bild eller video på sociala medier.

Med det sagt så är det fortfarande inte lätt att lyckas med sin livesändning. Det är mycket som ska klaffa. Ljud, bild, uppkoppling och såklart att skapa ett tillräckligt intressant innehåll för att få folk att börja titta och sen stanna kvar.

I den här sända live-skolan tänkte jag gå igenom dels hur du kan tänka kring tekniken och upplägget för din livesändning men också hur de olika plattformarna skiljer sig åt.

sända live facebook youtube instagram

Syftet med din livesändning

Till att börja med: varför sända live? Jo men visst är det något särskilt magiskt över den där just nu-känslan som uppstår när något är live? Tittarna och du möts, oberoende av geografisk avstånd, och befinner er i samma sfär för en stund.

I och med att vi idag sänder live på plattformar som också tillåter direkt interaktion från tittarna så är en livesändning ett fantastiskt verktyg för att fördjupa och förstärka relationen till din målgrupp. Det är även ett sätt att stärka communityt mellan dina följare.

För att lyckas med din livesändning behöver du först göra klart syftet för dig själv. Det kan till exempel vara:

  • Fördjupa relation med följare
  • Stärka ditt community
  • Lära ut en kunskap
  • Locka nya följare
  • Locka kunder till en produkt
  • Samla mailprenumerater
  • Bygga ditt personliga varumärke
  • Nå ut till en ny målgrupp
  • Skapa uppmärksamhet kring en ny satsning

Typer av live-innehåll

Den ursprungliga tjusningen över livesändningarna gjorde att det till en början kunde räcka att stå och titta in i kameran och säga typ ”Jag sänder nu live” och det räckte för att väcka intresse och nyfikenhet. Som det så ofta är med nya medier. Efter att den initiala fascinationen lagt sig gäller det nu istället att skapa ett engagerande innehåll.

Det finns ju egentligen inga gränser för vad du kan sända live men några populära typer av livesändningar är:

  • Frågestund / Q&A
  • Häng med när jag… (lagar middag, gör mig i ordning för X, testar X, spelar X)
  • Live-webinar (en föreläsning med möjlighet till input och frågor från publiken)
  • Lansering (presentera en spännande nyhet)
  • Event/Händelse (livesänd från en konferens, pressträff eller liknande)
  • Talkshow (två eller flera personer pratar kring ett ämne, likt ett traditionellt TV-program)
  • Tutorial (lär ut något i real-tid)

Tekniken som behövs

Den mest grundläggande tekniken du behöver för att göra en livesändning är din mobiltelefon. Med den har du kamera, mikrofon och tillgång till plattformarna. Däremot finns det många saker att ha med i beräkningen för att göra din sändning så bra och professionell som möjligt.

Uppkoppling

För att lyckas med din livesändning behöver du en bra och stabil internetuppkoppling. Det går att sända live även med sämre uppkoppling men resultatet blir sämre upplösning (mer pixlig bild), risk för att bilden fryser eller laggar och i värsta fall avbrott i sändningen.

Rekommenderat för att streama i HD-upplösning (720-1080p) är minst 5-8 Mbit/s.

Om du vill testa din uppkoppling kan du kolla in Bredbandskollen från IIS. Du kan mäta direkt i webbläsaren eller ladda ned appen BBK.

För att se till att din livesändning får så mycket bandbredd som möjligt undvik att ladda ned stora filer (t.ex. uppdateringar) eller att någon annan i ditt hushåll streamar Spotify eller Netflix under din sändning.

Mikrofon

Även om du använder mobilen så finns det sätt att förbättra ljudkvalitén för din livesändning. Att använda ett headset istället för att prata direkt in i mikrofonen kan t.ex. förbättra ljudkvalitén något. Då tas mindre ljud in från omgivningen och mikrofonen kommer närmare din mun.

Det finns också mikrofoner särskilt framtagna för att använda med mobiltelefonen som funkar jättebra att använda vid en livesändning.

Med Youtube och Facebook är det även möjligt att livesända via din dator. Då kan du koppla i en USB-mikrofon eller använda ett extern ljudkort för att koppla en bättre mikrofon till din dator. Det gör mycket för kvalitén på din sändning.

Kamera

Om du sänder via mobilen så kommer du få bäst kvalité om du använder kameran på baksidan av mobilen istället för selfie-kameran. Problemet då är att du inte kan se kommentarerna som kommer in på din video. Men om du har möjlighet att få hjälp med sändningen eller livesänder något där du inte kommer kolla kommentarerna så kan detta vara värt att tänka på.

Om du gör sändningen via datorn så kan du använda en webbkamera istället för datorns inbyggda kamera för att få en bättre bild.

Programvara

Om du vill sända live via datorn på Youtube behöver du använda en särskild programvara. Ett populärt alternativ som är open source och gratis är OBS, Open Broadcaster Software (Mac/PC).

I OBS sätter du upp olika ”scener” där du hämtar in bildkällor från din dator. T.ex. en webcam. Du kan även göra screencasts, alltså visa vad du har på skärmen. Detta är perfekt om du vill göra tutorials på datorn, streama när du spelar spel eller för att visa ett bildspel under ett webinar.

För Youtube Live via datorn krävs programvaran, på Facebook kan du på datorn välja om du vill streama direkt från datorns webcam eller via en extern programvara.

Du får via Youtube eller Facebook om du väljer ”Extern enhet” en länk och en nyckel som du klistrar in i Inställningar > Ström i OBS för att koppla ihop dessa. Det finns många tutorials som visar steg för steg hur du gör. T.ex. denna från Nick Nimmin.

Inför din sändning

När du bestämt vilket syfte du har med din sändning, beslutat dig för ett innehåll och kontrollerat att du har uppkopplingen och tekniken på plats så är du nästan redo för att gå live.

Det finns några saker till du bör göra inför din sändning för att garantera ett så bra resultat som möjligt.

Berätta att sändningen kommer ske

Gå ut i samtliga kanaler och förbered dina följare på att livesändningen kommer ske. Om du ska göra en frågestund – be om frågor på förhand. Är det ett webinar eller en tutorial kan du ta in anmälningar på förhand.

På Facebook och Youtube kan du också schemalägga en livesändning för att låta dina följare planera in detta och gå med i streamen innan den har börjat. Mer om hur du gör detta på de respektive plattformarna hittar du under rubrikerna för Facebook och Youtube längre ned i inlägget.

Förbered innehåll

De första minuterna av din livesändning är viktiga. Det är där som du måste fånga tittarnas uppmärksamhet och få dem att stanna kvar. Här kan det vara skönt att ha förberett vad du ska säga, med ett manus eller några stolpar.

Om du ska göra en frågestund kan det vara skönt med några frågor förberedda medan du inväntar frågor live från chatten.

Hjälp att moderera

Det kan vara svårt och ibland lite stressigt att hålla koll på kommentarsfältet samtidigt som du pratar i videon. I många fall kan det då vara skönt med en hjälpande hand, någon som är med dig och sållar bland frågorna, väljer ut, modererar och hjälper till om något går knas med tekniken etc.

För att inte skapa massa avbrott i ditt snack kan det t.ex. vara skönt med någon som håller koll på frågor och som du sen kan fråga när det passar: ”Har vi fått in några frågor?” ”Ja, Myskoxe82 frågar…”. Så jobbar radio- och TV-program så det är bara att inspireras!

Testa tekniken

Innan du går live kan det vara skönt att testa tekniken. Särskilt inför mer tunga sändningar som en talkshow, ett event, en lansering eller ett webinar. På Facebook kan du t.ex. testa att göra en sändning och ändra räckvidden från ”offentlig” eller ”vänner” till ”Bara jag”. Sänd i några minuter, avsluta och kolla sedan på videon för att se hur ljud, bild och upplösning funkade.

Även på Youtube är det möjligt att testa en livesändning och sätta ”Sekretess” till ”Privat” för att se hur resultatet blir utan att skicka ut det live.

På Instagram är det lite svårare att testa eftersom din livesändning alltid kommer gå ut live i dina Stories. Om du vill se skillnaden i ljud om du använder inbyggda mikrofonern, headset eller en särskild mobilmic kan du med fördel filma dig själv i vanliga kamera-appen och jämföra alternativen där.

Sända live på Facebook

På Facebook är det möjligt att sända live via dator, surfplatta eller mobil. Du kan sända som privatperson för dina vänner, i en Facebook-grupp eller via en Facebook-sida.

De som tittar på livesändningen kan skriva kommentarer och ge reaktioner på videon under sändningens gång. Det blir en viss fördröjning när man sänder live så svar på frågor och liknande kan komma någon minut efter det att du ställt frågan, det kan vara bra att ha i åtanke.

För att göra en exklusiv livesändning för enbart anmälda kan du skapa en stängd Facebook-grupp och göra sändningen där.

En livevideo på Facebook sparas efter sändningen så att man kan titta på den även i efterhand. Det innebär att de första minuterna är viktiga. Så det kan därför vara bra att ha en rapp och tydlig inledning på din livesändning. Här får du såklart göra en avvägning utifrån syftet med videon. Om du vill dela med dig av kunskap, tips eller liknande kan det vara bra att ge så mycket som möjligt av detta i början på videon i ett rappt tempo.

Schemalägg en sändning

För att se till att så många som möjligt är med i sändningen från början kan det vara värt att schemalägga sändningen.

Detta funkar enbart för Facebook-sidor. Gå till ”Publiceringsverktyg” och välj ”Videoklipp” och tryck på knappen ”Live +”.

Här kan du nu schemalägga en stream. Observera att detta endast funkar för en livestream via en programvara som OBS (se ovan). Det funkar alltså inte om du tänker streama med enbart din webbkamera.

Läs mer om hur du schemalägger en sändning.

Sända live på Youtube

På Youtube är det möjligt att sända live via datorn med hjälp av en extern programvara (t.ex. OBS), det är också möjligt att sända via mobilen.

För att få sända live på Youtube via mobilen behöver du en verifierad kanal med minst 100 prenumeranter.

De som följer din livesändning kan chatta med dig och varandra under videons gång. Efter videons slut så sparas din video på din kanal. Detta gör att de första minuterna är viktiga för de efterföljande tittarna precis som på Facebook.

För att starta en livestream via datorn tryck på din användarikon > ”Studio” och välj ”Livestreaming”.

I mobilen använder du den vanliga Youtube-appen, väljer kamera-ikonen i den övre menyn, ger appen tillgång till kamera och mikrofon och väljer ”Sänd live”.

Schemalägg en sändning

På datorn när du är i ”Studio”-menyn finns det under ”Livestreaming” ett alternativ som heter ”Evenemang”. Här kan du schemalägga en livestream för att göra det möjligt för dina följare att komma in i streamen innan den börjat. Perfekt för viktiga events, livewebinar och lanseringar!

Genom att schemalägga en sändning blir det också möjligt att bädda in sändningen (Dela > Bädda in) på en extern webbsida, t.ex. din blogg eller en sida med en hemlig länk för ett exklusivt webinar. Observera att tittarna då enbart kommer se sändningen men att chatt-funktionen inte bäddas in tillsammans med sändningen.

För att göra en exklusiv sändning enbart för anmälda kan du istället välja ”sekretess: olistad” på din livestream. Det gör att enbart de med länken till videon kommer kunna se den. Samla in anmälningarna via maillista eller i en exklusiv facebookgrupp/facebook-evenemang och dela länken till streamen där.

Sända live på Instagram

Instagrams livefunktion är en del av Instagram Stories. När du går live kommer dina följare få en notis om detta och din video kommer hamna först i Stories-kön. Ett perfekt sätt att få uppmärksamhet alltså!

Under sändningens gång kan dina följare reagera och kommentera i stories-fönstret.

Det går inte att schemalägga en sändning så man kan komma in i förväg. Så om du vill samla många tittare kan det vara värt att ha lite bonus-material planerat till de första minuterna och sätta igång med huvudinnehållet efter några minuter när fler hunnit komma in i sändningen.

Självklart kan du promota och peppa för din sändning i förväg i ditt vanliga Insta-flöde eller i Stories för att få igång peppen.

Formatet för livesändningar på Instagram passar bäst för avslappnade snack, frågestunder och häng med när jag…-sändningar. Interagera med dina följare i stunden och låt sändningen vara spontan.

Spara och dela livesändning

När din livevideo är avslutad så kommer den inte att sparas automatiskt. Så om du inte gör något speciellt och bara trycker på ”Klar” så kommer videon försvinna.

Du har alternativet att spara ned videon på din enhet genom att trycka på ”Spara” högst upp i det högra hörnet när du avslutat videon innan du trycker på klar. Då sparas den på din kamerarulle.

Efter sändningen kan du också välja att dela din live-sändning. Då kommer den finnas kvar i din story i 24 timmar. Tänk på att om den är lång så kommer den ta upp mycket plats i stories-flödet vilket kan upplevas som irriterande av dina följare.

Ett bättre alternativ kan vara att klippa ut bitar ur din sparade video och lägga upp på din story om du vill lyfta särskilda höjdpunkter.

Brukar du sända live? Har du fler tips? Fyll på i kommentarerna.

Elin Häggberg

Digital designer, medievetare och journalist. Bloggar om teknik och internet ur ett kreativt perspektiv på egna bloggen Teknifik. Brinner för jämställdhet inom tech och älskar att koda!

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>