Så skriver du proffsiga pitchmail och fixar bättre samarbeten med företag

“Influencer marketing är det nya svarta.” Så låter det på många branschmässor och i tidningsartiklar och blogginlägg. Få företag har väl undgått värdet i att samarbeta med influencers.

Ändå kan det vara så sjukt svårt som influencer att få till sjyssta samarbeten. Vi drunknar i oseriösa och irrelevanta samarbetsförslag, våra kunder “har ingen budget” och vi går ibland med på deals som inte känns helt rätt i magen.

Vad kan du göra åt frustrationen? Ta mer initiativ och bli en mästare på att pitcha!

sa-skriver-du-proffsiga-pitchmail-och-fixar-battre-samarbeten-med-foretag

Det lönar sig att bli mer offensiv på samarbetsfronten.

Du känner dig mindre maktlös
Det här är ju faktiskt något du har kontroll över. Ju mer du pitchar, desto fler uppdrag har du chans på. Även om dina drömpartners inte köper det du säljer på direkten så har du visat att du finns och inlett en relation. Ju mer de ser av dig och det innehållet du skapar, desto större är chansen att de till slut säger ja.

Du uppfattas som mer professionell och pålitlig
De flesta hade väl föredragit att jobba med en driven, initiativtagande person med idéer, eller hur? Genom att göra din research och noga välja vilka företag du kontaktar så känner sig dessa företag utvalda. Ditt professionella tillvägagångssätt är ett smakprov på vad de får genom att samarbeta med dig.

Du kan göra ett bättre jobb
Många företag som vill jobba med influencers har dålig framförhållning och planering, vilket kan resultera i ett sämre samarbete. Genom att själva välja vad och till vilka du pitchar, och vara ute i god tid, så kan du både göra ett bättre jobb och ha chans på en större budget från företaget.

Utöver dessa tre uppenbara fördelar så är det KUL att pitcha! Ju mer du gör det, desto bättre och självsäkrare blir du. Att skicka iväg en välarbetad pitch och vänta på svar är spännande. Och när du ror hem ett uppdrag till följd av en pitch är det en underbar kick. =)

Så, har du en lista med dina drömpartners – varumärken, företag och organisationer du allra helst skulle vilja samarbeta med? Om inte, sätt igång och gör en direkt. Vilka företag älskar du, på riktigt? Vilka produkter eller tjänster använder du regelbundet och tipsar dina vänner om hela tiden? Vilka varumärken står för samma värderingar som du? Vilka organisationer hade du varit stolt över att synas tillsammans med?

Gör din lista och när du har den…

Följ de här stegen för att förbereda din pitch:

Gör din research
Innan du kan skriva en bra pitch måste du ha stenkoll på vem du pitchar och varför. Tänk raka motsatsen till alla de där personerna som massmailar bloggare utan att ens ha läst ett av deras inlägg. Du vill kunna närma dig din potentiella kund med komplimanger och konkreta idéer.

Så titta noga på företagets alla kanaler och vilken framtoning de har där. Titta på vilket slags innehåll företaget skapar, eller borde skapa. Leta efter möjligheter till förbättringar. Fråga sedan dig själv var du passar in i sammanhanget och gör en lista med dina idéer.

Förutse deras behov
Inte deras behov just nu, utan deras behov om några veckor eller månader. De har troligtvis en marknadsföringsplan och ett flertal kampanjer planerade långt i förväg. Om du ska ha en chans att vara en del av dessa kampanjer måste du vara ute i god tid.

Kontakta därför inte företag två veckor före midsommar och pitcha dina sommaridéer, eller i slutet av november med ditt förslag på julkalenderkampanj.
Ligg många steg före i din egen planering, (t.ex. med en redaktionell kalender), och förutse de behov du tror att dina kunds målgrupp kommer ha framöver.

Förbered dina erbjudanden
Bästa tricket för att få en potentiell kund att gå från milt intresse till köpvilja: paketera dina erbjudanden.

Du vill såklart betona de generella fördelarna med att jobba med en influencer. Men vad innebär det? Vad exakt kan de få av dig? Gör en punktlista med de olika erbjudanden du rekommenderar. Se till att kunna erbjuda samarbeten i olika storlekar och prisklasser. T.ex: Instagram-inlägg, sponsrat blogginlägg och längre samarbetskampanj. Då ökar du chansen att en kund som vill samarbeta med dig hittar ett alternativ som passar deras behov och budget.

Förbered ditt mediakit
Du behöver ha bra koll på din nisch och målgrupp för att kunna göra bra samarbeten med företag. Du behöver också ha koll på dina siffror, så att dina potentiella kunder vet vad de får genom att samarbeta med dig.

Du behöver alltså ett mediakit. Här är ett bra inlägg som hjälper dig sätta ihop ett sådant.

Hitta rätt kontaktperson
Undvik info@-adresser eller andra allmänna emailadresser till varje pris. Du vill helst komma direkt till en beslutsfattare. Kontaktpersonen du söker är troligtvis någon inom marknad, PR eller sociala medier. Om det är ett väldigt litet företag så kanske VDn är rätt person att prata med. Pitchar du innehåll till en tidning eller publikation bör du leta efter en redaktionschef, eller redaktör för det ämne du pitchar för, t.ex. mat eller hälsa/träning.

Om du är osäker på om du har rätt person, vänta med att dra hela din presentation och pitch tills att du vidarebefordrats till rätt person.

Phew! Förarbetet är klart och nu är det dags att skriva det faktiska mailet och klicka på skicka-knappen. Nervigt värre… Men du behöver iallafall inte ha ångest över hur du ska strukturera ditt mail. Här är en bra mall att följa…

Ett pitchmails anatomi

1. Presentera dig, dina kanaler och din nisch/målgrupp. 2-3 meningar.

2. Förklara varför du hör av dig och varför du vill samarbeta med just dem. 2-3 meningar.
Det är här du ska visa att du gjort din research. Ge specifika exempel på relationen du har till varumärket och saker du gillar.

3. Förklara hur ett samarbete med dig skulle kunna gynna dem. 3-5 punkter.
Nämn gärna exempel på andra kampanjer eller resultat du hjälpt andra kunder nå. Hänvisa också till ditt bifogade eller länkade mediakit.

Om du har erbjudanden i åtanke så kan du nämna dem här, men du vill helst vänta med att berätta om konkreta idéer, erbjudanden och priser tills du vet att din mottagare är intresserad och har en budget.
Så ett annat alternativ är att säga att du har ett antal idéer och förslag som du gärna berättar mer om om intresse finns.

4. Uppmana dem att läsa mer, fundera och återkomma. 1-3 meningar.
Avsluta ditt mail med en CTA (Call To Action). Något i stil med: “Jag tror att vi båda har mycket att vinna på att samarbeta. Du kan se mer av mig och vad jag gjort tidigare på min hemsida, och mitt mediakit hittar du här. Fundera och återkom till mig så pratar vi mer om vad vi skulle kunna hitta på tillsammans!”

Skriv inte ett för långt email. Du kan räkna med att dessa personer, särskilt om de jobbar för stora, attraktiva varumärken, är extremt upptagna och får massvis med liknande mail varje vecka. Genom att hålla din pitch kort och rakt på sak sparar du dem tid och har större chans att få ditt mail läst och besvarat.

Ge dock personen 1-2 veckor på sig att svara. Har du inte hört något då kan det vara värt att skicka en vänlig påminnelse…

Bonustips:

För bok över alla pitchar du skickar, antingen i ett enkelt spreadsheet eller i ett CRM-system som Highrise.  Anteckna vilka du kontaktat, när, och vad du skrev och uppdatera sedan dokumentet med status på dina utskick. Det underlättar enormt mycket när du sedan följer upp eller skickar en ny pitch till samma företag senare.

Och med detta önskar jag dig god “fiskelycka” i ditt pitchande, och håller tummarna att du får till det där samarbetet som passar som handen i handsken!

Fler frågor om att pitcha? Ställ dem gärna i kommentarsfältet. =)

Louise Stigell

Mångsysslande digital entreprenör som även frilansar som copywriter och webbdesigner. Bloggar på ohsosensitive.com.

3 Comments
  1. Skulle gärna se ett tillägg med vad ni döper den här typen av mail till, vad skriver man i ämnesraden så att det låter intressant och sticker ut från alla mail företaget säkert får?

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>