Så skriver du en ”om mig”-sida som sticker ut!

En bra ”om mig”-sida är ett smart sätt att ge en ny läsare och eventuella samarbetspartners en överblick över vem du är och om din blogg passar för dem. En bild på dig, en kort text som sammanfattar vem du är och vad bloggen handlar om, eventuella priser du fått (ja, skryt lite!) och eventuellt ett par länkar och du har en bra start!

Så skriver du en "om"-sida som sticker ut!

Din ”om mig”-sida är platsen där dina besökare får en överblick över vem du är, vad din blogg handlar om – helt enkelt om du är intressant för dem! Troligtvis är det inte en sida som återkommande besökare hänger på men förmodligen en destination för nya besökare och samarbetspartners. Så, hur ska du vinna dem?

Vad bör finnas på din ”om mig”-sida?

Se på din ”om mig”-sida som din säljsida, det är här du ska sälja in dig till nya besökare! Här är det inte läge att vara blygsam och ”inte ska väl jag” – här blåser vi på!

Visa dem vem du är!

En bild på dig är ett måste, det är det enklaste och snabbaste sättet att bygga en relation med din besökare. Gärna en inbjudande bild där du tittar in i kameran och ler, eller ännu bättre – en video! Är du en vass fotograf, lätta gärna upp sidan med några fler av dina bilder.

The basics

Namn, ålder och bostadsort. Det må låta trist men dessa tre grundläggande fakta gör att vi snabbt kan placera in en person i ett ”fack” i huvudet vilket gör att vi lättare minns personen. Samt – detta är viktig information för en eventuell samarbetspartner.

Vad handlar bloggen om?

Det är här du beskriver din niche/din röda tråd/din USP. Vad gör din blogg speciell? Stick ut och var specifik! Skriv inte ”här skriver jag om allt som vardagen erbjuder” – det hjälper varken en ny besökare, en samarbetspartner eller Google. Vad innehåller din vardag?

Skryt!

Har du vunnit några priser? Har du varit med i någon cool tidning? Nu är det dags att skryta om sådant du är extra stolt över! Kom ihåg – Fuck Jante!

Kontaktinfo

Glöm för allt i världen inte att sätta ut din mailadress! Bra såväl för samarbetsförslag som för fanmail. Länka även gärna till dina olika sociala medier.

Bonus! Best of-inlägg

Har du några inlägg som du är extra stolt över eller som bra beskriver essensen av din blogg? Länka till dem här!

Presspolicy & samarbeten

Vissa skapar en egen sida för just presspolicyn men lite beroende hur lång din om-sida blir så kan du även lägga den här informationen här.

Vad är då en presspolicy? Det är en text där du informerar om hur du hanterar pressprover, hur du märker ut samarbeten och vad olika saker betyder. Det här är det perfekta stället att berätta att din åsikt inte kan köpas utan allt du exponerar i dina kanaler är dina egna åsikter.

Se exempel på bra policysidor längst ner i det här inlägget!

Glöm inte en Call To Action

Var vill du att besökaren ska ta vägen när den läst sidan? Bjud in dem att ta nästa steg med en CTA (Call To Action). Det kan till exempel vara:

  • Ditt senaste inlägg
  • Kontaktsidan
  • En viss kategori med tidigare samarbeten
  • Specifika inlägg som är typiska för din blogg
  • Populära inlägg

Vill du ha fler tips på hur du bygger relation med din publik?

Kolla in vår webbkurs ”Maximera din bloggs potential” där ett helt avsnitt handlar om just detta.

Linda Hörnfeldt

Grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

6 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>