Så nischar du dina kanaler

“Du måste nischa dig”. Hur många av oss har inte hört eller läst det uttrycket och skruvat på oss i obehag? “Nischa dig” = “begränsa dig”, visst känns det lite så? Och vem gillar att behöva begränsa sig när det finns så mycket roligt, viktigt och spännande som man vill prata om?

Samtidigt så lyder regeln: Utan nisch, ingen tydlig målgrupp. Och utan tydlig målgrupp, ingen business. Så vill du lyckas som influencer så kommer du inte undan nischfrågan.

sa-nischar-du-dina-kanaler

Det här är den största skillnaden mellan någon som bloggar, Instagrammar eller YouTubar för att det är kul, och en professionell influencer: En professionell influencer gör business av sina kanaler, och för att kunna göra det krävs en tydlig inriktning. Inte bara för att locka till sig en följarskara utan också för att bli intressant för samarbetspartners. Tydlig målgrupp är budordet inom all marknadsföring och försäljning.

Men fy tusan vad svårt det kan vara att hitta sin nisch! Vi är ju alla mångsidiga och komplexa personer med många intressen och egenskaper. Hur väljer man?

6 nycklar för att hitta sin nisch

De flesta av oss, när vi hör ordet “nisch”, tänker direkt på ett ämne: Mat, träning, företagande, skönhet, mode, et.c.
Så här ser kategoriseringen ut på många bloggportaler, annonsnätverk, m.m. Så visst känner man sig mer eller mindre tvingad in i någon av dem.

Men även om den grova kategoriseringen ofta ser ut så här så är det är inte det enda sättet att tänka kring nisch. Det finns andra sätt att hitta sin nisch som är mer flexibla och har minst lika hög potential.

Här är 6 andra sätt att tänka kring nisch:

– Specifik underkategori av ämnesområde: Istället för ”Mode” – “Hållbart och ekologiskt mode”, istället för ”trädgård” – “Inomhusodling”, istället för ”foto” – “Mobilfoto”
– Personlig erfarenhet: “Skilsmässa”, “Psykisk sjukdom”, “Flytta från stad till landsbygd”
– Livssituation: “Graviditet”, “Högskolestudier”, “Ta körkort”
– Personlighetstyp eller egenskap: “ADHD”, “Introvert”, “Medial”
– ”Ämne X för personer med egenskap Y”: “Webbdesign för otekniska”, “Resor för dig med funktionsnedsättningar”, “Privatekonomi för skuldsatta shopoholics”
– ”Ämne X för personer i situation Y”: “Marknadsföring för nystartade företag”, “Dejting för ensamma mammor”, “Matlagning för fattiga studenter”

Så hittar du din nisch

Metod 1: Utgå ifrån dig själv

1. Skriv en lista över allt som du är bra på och har erfarenhet av.

2. Skriv en lista över allt som du är intresserad av och brinner för.

3. Skriv en lista över erfarenheter och händelser som format dig.

4. Skriv en lista över de personlighetsdrag och egenskaper som är mest utmärkande för dig.

Gå nu igenom dina listor och leta efter de punkter som känns mest unika för dig, eller som gör dig mest upprymd. Ringa in 3 stycken punkter från varje lista.
Ser du några mönster? Hittar du kombinationer av kunskaper, egenskaper och erfarenheter som är intressanta? Finns det några paradoxer eller otippade kopplingar?

Brainstorma nu några “Ämne X för personer med egenskap Y” och “Ämne X för personer i situation Y” utifrån dina listor.

Metod 2: Utgå ifrån din målgrupp

1. Skriv en lista över de slags människor som du bryr dig extra mycket om och vill tjäna på något sätt. Är de kanske personer som varit i en sits du varit i och har erfarenhet av? Eller bara personer du vill hjälpa och stötta.

2. Skriv en lista över problem du vill lösa. När jag gav exempel på “Ämne X för personer med egenskap/situation Y” så utgår de alla ifrån någon slags personlig utmaning. Det är för att det är lättare att locka till sig en engagerad målgrupp som kämpar med ett problem i vardagen än en som är nöjd och lycklig.

Titta på dina två listor och leta efter spännande kombinationer. Ringa in 1-3 personer och 1-3 problem och känn efter vad du går igång på mest.
Vad har du själv kämpat med i ditt liv, och vad för slags person eller resurs önskar du att du haft tillgång till då? Kanske kan du själv bli den här personen/resursen?

“Men jag är intresserad av en massa saker, jag kan omöjligt nischa mig!”

I hear you. Det här har varit min utmaning under många år, så jag talar från personlig erfarenhet.

Att tvinga in sig själv i ett fack för tidigt kan ha direkt motverkande effekt. Det kan döda din lust och kreativitet och göra att du hoppar från ämne till ämne i desperat beslutsångest. Ditt innehåll blir stelt och mekaniskt eftersom att du kanske krystar fram något du känner att du borde skapa.
Så om du verkligen är clueless om din nisch just nu, ta det lugnt!

Börja med att skriva eller prata om allt du vill, och låt dina kanaler spreta åt alla håll. Du kommer antagligen inte växa så snabbt eller kunna göra affärer på din kanal, men det kan hjälpa dig att känna dig fram till vad som känns roligast att skapa innehåll kring. Se det som ett experiment eller en inkubationsperiod.

Med tiden kommer du landa mer och mer i de huvudfrågor som känns mest “du” och som du brinner för. Var inte rädd för att släppa de ämnen som inte engagerar dig längre, och introducera nya. Känn efter var orden flödar lättast eller var du känner dig mest kreativ.

Skulle det i slutändan vara så att du står med två eller flera nischer som inte går att kombinera, överväg att skapa en kanal för varje. Det kräver mycket tid och energi att driva flera projekt samtidigt, och dina framsteg kommer nog gå långsammare, men för din målgrupps skull är det bättre att dela upp dina intressen i separata kanaler än att försöka slå ihop alltsammans. Och för samarbetspartners kan det vara mer intressant med en mindre men nischad kanal än en stor och spretig.

Kan vi nu vara överens om att det här med nisch inte alls behöver vara så krångligt?

Din nisch ska ju trots att tjäna dig som influencer. Den ska hjälpa dig hitta fram till de där ämnena där du har mest att ge. Och tack vare din nisch har du större potential att nå ut till och hjälpa de du bryr dig om, och dessutom bli mer lönsam!

Kämpar du med att hitta din nisch? Hjälpte de här tipsen? 😊

Louise Stigell

Mångsysslande digital entreprenör som även frilansar som copywriter och webbdesigner. Bloggar på ohsosensitive.com.

7 Comments
  1. Tack för tipsen! Jag ska sätta mig och göra lite inventering enligt metod 1. Känner precis som du beskriver lite förvirring i att ”trycka in mig i ett fack”. Jobbar själv dagligen med marknadsföring och vet ju precis i teorin hur viktigt det är med en nisch. Och så står jag här med bloggen och känner mig som en treåring – vill inte. Jag spretar vidare så länge och ska fundera över dina kloka ord!

  2. Fantastiskt bra 🙂 Redan när jag skrev ner frågorna till mig själv såg jag vad mitt ämne är och vad jag ska hjälpa andra med. Tack för det! 🙂

  3. Bra
    förslag och ideer. Funderar på att starta en blogg om narcissism.
    Jag har kunskap och erfarenheter av narc. föräldrar, partner och egna barn. Brinner för detta och upplever det som det här talar man inte om och att det trots att narcissister finns överallt råder väldigt lite kunskap på området. Good idea eller vad säger du?
    Lee G.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>