Så gör du en redaktionell kalender för ditt innehåll

Ett helt nytt år ligger framför oss. Ett nytt år att fylla med spännande innehåll, projekt och samarbeten. Känner du som jag: en kliande lust att kavla upp ärmarna och sätta igång, men samtidigt en lite överväldigande känsla av att vilja springa åt alla håll samtidigt?

Bästa sättet att kicka igång ett nytt år, och få bukt med det kaosartade virrvarret av idéer i huvudet: Göra en redaktionell kalender – en innehållsplanering för dina kanaler.

sa-gor-du-en-redaktionell-kalender-fo%cc%88r-ditt-innehall_text

Varför ha en redaktionell kalender?

En redaktionell kalender är ovärderlig om man vill ta sitt innehållskapande, sin roll som influencer, på allvar. Även om du är en sån som hellre går mer på känsla och spontanitet i ditt innehållskapande, oroa dig inte. Det finns utrymme för det också. 😊

Här är några av fördelarna med att jobba med en redaktionell kalender:

– En kalender ger dig en bra överblick över alla dina kanaler.

Blogg, nyhetsbrev, Instagram, YouTube… Att hålla reda på, och hålla igång, alla dessa plattformar är en nästintill övermänsklig uppgift. Men det blir mycket lättare med en övergripande kalender där du planerar allt på samma ställe och knyter samman det till en helhet. Du får bättre rutin på hela ditt innehållsmaskineri.

– En kalender minskar stress och bloggtorka.

Sitter du ofta i elfte minuten och kämpar för att komma på vad ditt nästa inlägg ska handla om? Sånt brukar kännas allmänt trist och gör även att kreativiteten kan gå i baklås. Om du har brainstormat och planerat i förväg har du alltid idéer att falla tillbaka på när inspirationen inte finns där. Du ger din kreativitet andrum.

– En kalender låter dig skilja på din “chefredaktörshatt” och din “kreatörshatt”.

Att hela tiden växla mellan planerings- och skaparläge är jobbigt för hjärnan. Du får bättre resultat om du medvetet “byter hatt” och går in i dina olika roller en åt gången.
Först jobbar chefredaktören och planerar ett roligt schema för de kommande månaderna. Sen tar kreatören över och kan fokusera på att bara skapa. Sånt som kreatörer gör bäst.

– En kalender gör det lättare att skapa balans och bra blandning i innehållet.

En proffsig innehållsskapare tänker lite som en tidningsredaktion: Vinjetter (återkommande avdelningar eller kategorier), månadsteman, en bra mix av olika ämnen, o.s.v.
Detta gör det inte bara lättare för dig att hålla dig inom din valda nisch och komma på idéer, det skapar också en bättre upplevelse för dina följare. De får en bra blandning av innehåll och vet vad de kan förvänta sig av dig.

– En kalender gör det lättare att jobba med samarbetspartners.

Alla tidnings- och webbredaktioner, contentbyråer och marknadsföringsavdelningar jobbar utifrån en kalender. Ofta har de planerat sitt innehåll väldigt långt i förväg och med hänsyn till säsonger, högtider, och målgruppens skiftande behov.
Genom att arbeta på liknande sätt med dina egna kanaler har du betydligt större chans att få till proffsiga samarbeten med dina drömpartners.

Hur gör man en bra redaktionell kalender då? Svar: Precis hur du vill. Alla lösningar som låter dig brainstorma och lista alla dina idéer och schemalägga innehåll veckor och månader i förväg funkar bra. Papper och penna såväl som digitala verktyg går finfint.

I den här guiden tänker jag dock använda onlineverktyget Trello är för att det är a) gratis! b) lättanvänt och c) flexibelt. Med Trello kommer du åt dina listor och idéer på alla dina enheter, och du kan också bjuda in andra att samarbeta med dig. Perfekt verktyg för innehållskapare och influencers alltså!

Så här använder du det…

Så skapar du en redaktionell kalender med Trello

redaktionell-kalender-trello-listvy

(Klicka på bilderna för att se dem i fullstorlek!)

I Trello jobbar man med boards, listor och kort. En board är en slags digital anslagstavla där alla listorna och korten bor. En board består av listor, så många listor du vill. Och i listorna skapar du kort.

Dessa kort får en kort beskrivning, men om du klickar på dem ser du att du kan fylla dem med allt möjligt. Text, bilder, kommentarer, checklistor, förfallodatum, länkar, filer…
På korten kan du också sätta labels: färgkodade etiketter som du väljer själv.

I exemplet har jag gjort en lista för varje huvudkategori, en lista för samarbeten, och listor för övriga innehållskanaler. Jag har också färgkodat korten i mina inläggskategorier för att få bättre översikt över dem i kalenderläget senare.

Det finaste med Trello är just kalenderläget, som du aktiverar under Power-ups i boardens meny. (Gå till ”Show menu” uppe i högerkanten, klicka på ”Power-Ups” och välj ”Calendar”.) När du har kalendern aktiverad kan du klicka på “Calendar” upptill i boarden och skifta mellan ditt listläge och kalenderläge. Alla kort som har förfallodatum kommer dyka upp i kalendern, och du kan då flytta runt dem som du vill på dagarna.
Du kan också växla mellan vecko- och månadsläge i kalendern.

Det var allt du behöver veta om Trello. Nu sätter vi igång och skapar en redaktionell kalender!

Följande steg går jag igenom när jag planerar innehåll för en blogg och tillhörande kanaler:

1. Gå igenom hela året och välj ut högtider och temadagar som är relevanta för din blogg.

Bra länkar:
http://almanackan.se/
http://temadagar.se/kalender/

Ta även med personliga högtider och milstolpar om du planerar att skapa innehåll kring dem.

2. Förutse din målgrupps behov.

Nu ska du sätta dig in i dina läsares/tittares vardag. Varför följer de dig? Vad hoppas de få av dig? Hur ser deras behov ut under året? För varje månad eller säsong: anteckna vilka behov din målgrupp har just här.

– Vad händer i deras liv den här perioden?
– Vilka utmaningar och problem har de?
– Vad har de ångest över?
– Vilka behov har de?
– Vad drömmer de om?
– Vad googlar de på?

3. Brainstorma inlägg utifrån högtider och behov

Utgå ifrån dina bloggkategorier och brainstorma inlägg anpassade för årets säsonger och speciella dagar så att du kan planera för dem i god tid.

Brainstorma också inlägg inspirerade av de utmaningar och behov du identifierat hos din målgrupp under de olika säsongerna.

Exempel:
Guider eller tips
Inspiration
Recept
Tävlingar eller giveaways
Sponsrade samarbeten

Skapa en lista på din Trelloboard att lägga alla idéerna i, eller gör som jag gjort i exemplet och skapa en lista för varje huvudkategori och sortera idéerna i dem.

4. Gör en månadsmall

redaktionell-kalender-trello-manadsvyVilka slags inlägg kan återkomma vid ungefär samma tidpunkter varje månad?

Exempel:
– Månadssammanfattningar
– Tips på böcker, serier, filmer, podcasts, et.c.
– Recensioner
– Länksamlingar/länkkärlek
– Fotosamlingar, t.ex. ”månadens outfits” eller ”månadens recept”.

5. Gör en veckomall

redaktionell-kalender-trello-veckovyVilka slags inlägg kan återkomma varje vecka? Kan du öronmärka vissa veckodagar för ett visst slags inlägg?

Exempel:
– #måndagspepp
– Veckosammanfattning
– Nyhetssammanfattning eller trendspaning
– ”Veckans lista”
– Recepttips inför helgen

Utgå ifrån vad för slags inlägg du tror att din målgrupp helst velat läsa en given dag. T.ex. peppande inlägg tidigt i veckan och lugnare inspiration på helgen.

Försök också få till en bra blandning av olika ämnen och inläggstyper varje vecka, samt en bra mix av personligt och värdeskapande, SEO-vänligt innehåll. Labels i Trello hjälper dig göra detta.

6. Fyll på i kalendern!

Nu är det bara att börja fylla på med kort i dina listor och ge dem förfallodatum för att de ska dyka upp i kalendern. Du väljer själv hur många veckor eller månader du vill planera i förväg. En månad är lagom tycker jag, även om jag gärna löst planerar tre månader i förväg.

Så här kan du gå till väga:

– Markera ut kommande högtider och temadagar och planera inlägg kring dessa dagar.
– Markera ut återkommande månads- och veckoinlägg.
– Fyll på med inlägg från dina kategorilistor som passar under särskilda säsonger eller perioder.
– Se till så att du har gott om relationsbyggande inlägg planerade, så som länkkärlek, listor och annat som skapar en närmare relation till dina följare och kollegor.

Lämna gärna lite utrymme i kalendern för spontanitet, och för mer personliga eller tidsaktuella inlägg. Du kan alltid stuva om allteftersom. En redaktionell kalender måste inte följas slaviskt, utan kan även användas mer som en inspirationguide.

7. Knyt ihop med dina övriga kanaler

Har du även ett Instagramkonto eller en YouTube-kanal som du också ska fylla med innehåll? Då kan du planera dem på samma ställe så att du synkar alla dina kanaler kring samma teman. Detta gör det mycket enklare att se samband och knyta samman innehåll över flera kanaler.

Sådär! Nu har du en självklar plats att förvara alla dina idéer, få översikt över din strategi och planera dina veckor. Med en redaktionell kalender i ryggen står du aldrig utan inspiration, och kan fokusera på att skapa bra innehåll och bygga dina kanaler!

Jobbar du med en redaktionell kalender? Hur gör du? 😊

Louise Stigell

Mångsysslande digital entreprenör som även frilansar som copywriter och webbdesigner. Bloggar på ohsosensitive.com. Instagrammar som @louisestigell.

7 Comments
  1. Grym guide Louise! Din metod har verkligen revolutionerat min planering. Det var sen där lilla ”kalender”-knappen som gjorde hela skillnaden.
    Älskar också hur enkelt det är att dra och släppa inlägg mellan boards och dagar i kalendern.

  2. Jättebra guide.
    Har försökt mig på Trello ett par ggr men aldrig fått till det, då jag inte har hittat ett sätt att lägga upp det på. Men detta hjälper 🙂

  3. Jag jobbar redan med Trello, började i höstas och strukturera upp kring teman och iddér som poppade upp. Använde tidigare utkastmappen i WordPress men det blev en omöjlighet att hålla ordning på allt! Nu är det lite lättare. Tack för ett bra inlägg 🙂

  4. Bra med kalenderinspo! Jag använder Trello efter Louises tidigare inspirationsguide, nu fick jag lite mer logik i strukturen tycker jag! Även om tiden snarare än inspirationen är min trånga sektor 😊

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>