Rekommendationer: Annonsmärkning av samarbeten på blogg, YouTube och Instagram

Efter den senaste veckans debatt i och med SVTs granskning #DoldReklam har väl ingen missat att man enligt marknadsföringslagen måste annonsmärka inlägg som man blivit kompenserad för att producera, oavsett om det gäller blogginlägg, video på YouTube eller bild på Instagram. Vi sticker ut hakan och ger dig exempel på hur du bäst märker ut annonser och pressutskick. 

Samtidigt som Splay inför en ”annonsmärkt-garanti” är skepsisen större än någonsin bland publiken. Ungdomar som SVT intervjuade på TubeCon tolkar kroppsspråk för att räkna ut vad som är reklam och inte och kommentarer som ”det är reklam överallt i bloggar” florerar.

Men hur är man då tydlig mot sin publik? Hur kommunicerar man bäst vad som är reklam, PR och egna åsikter? Nu ska jag visa dig, hur man märker ut samarbeten i en perfekt värld. 

OBS! Dessa rekommendationer är inte godkända av Konsumentverket och jag är inte jurist. Detta är enbart Better Bloggers förslag baserat på branscherfarenhet.

Läs mer:

» Skillnaden mellan PR & Annonsering i bloggar
» Sponsrade inlägg & smygreklam – vad säger lagen?
» Konsumentverkets vägledning

1. Så märker du ut betalda samarbeten

Om du fått ersättning, i pengar, produkter eller annat, uttalat i utbyte mot exponering i dina kanaler så är det reklam och ska märkas ut. Det är viktigt att läsaren/tittaren direkt kan se att det rör sig om reklam. Läs mer om skillnaden mellan PR & annonsering här.

På bloggen

Det räcker inte att skriva längst ner i inlägget eller någonstans gömt i det att det rör sig om ett samarbete. Markera istället direkt och tydligt i början av inlägget.

Underbara Clara Samarbete

Claras märkning är perfekt tycker jag. Tydligt men subtilt med bannern och hon har även lagt inlägget i ”Partner Promotion”-kategorin.

På YouTube

YouTube Samarbete

1. Lägg in en textplatta innan videon med annonsörens logo och texten ”Denna video är i samarbete med” eller ”Denna video sponsras av”
2. Skriv högst upp i presentationstexten ”Denna video är i samarbete med..”
3. Nämn i videon att det är ett samarbete.

På Instagram

Samarbete Instagram

1. Skriv ”i samarbete med” eller ”sponsrat” först i inlägget. Dina följare ska direkt kunna identifiera att inlägget är sponsrat.
2. Avsluta inlägget med #sponsratinlägg.

 

2. Så märker du ut annonslänkar

Så kallade affiliatelänkar/annonslänkar faller också under marknadsföringslagen och ska märkas ut. Detta gör lättast på ungefär samma sätt som ovan.

På bloggen

Adlinks

Många vet inte vad affiliatelänkar innebär så använd gärna ordet ”annonslänkar” istället. Pluspoäng? Länka till din ”PR & Policy”-sida (läs mer om den nedan) där du förklarar vad annonslänkar betyder och hur affiliate fungerar.

På YouTube

Adlinks YouTube

Här är det onödigt att säga något i själva videon då länkar inte är aktuella där. Men informera i beskrivningen om du använder annonslänkar i den.

På Instagram

På Instagram kan vi ännu inte använda länkar så här är inte detta aktuellt.

3. Så märker du ut pressutskick och gåvor

Enligt marknadsföringslagen behöver du inte märka ut inlägg där pressutskick, goodiebags eller produktprover förekommer. Min rekommendation är ändå att detta framkommer på något vis i produktfokuserade inlägg, för tydlighetens och trovärdighetens skull. Om du kan minska tillfällen då din publik undrar för sig själv ”hmm, har hon fått betalt för det här eller inte?” så är det kanske värt det?

Molkan

Molkan märker ut tydligt under inlägg där produktprover förekommer och hänvisar till sin policy – perfekt!

Yttrandefrihet

Om du köpt något själv, fått en present eller av någon annan anledning vill berätta om en produkt/tjänst/varumärke i dina kanaler så får du självklart göra det utan att du behöver märka ut det på något sätt. Dina egna åsikter kring produkter utan ersättning går under yttrandefrihetslagen.

Berätta om din policy!

För att vara extra tydlig om vad som gäller på din blogg/kanal, skapa en plats där du informerar dina besökare om hur du märker ut och vad olika saker betyder. Det här är det perfekta stället att berätta att din åsikt inte kan köpas utan allt du exponerar i dina kanaler är dina egna åsikter.

Allt i tydlighetens och trovärdighetens namn!

Bra exempel på policy-sidor:

» Molkan
» LipGloss Bitch
» Fanny Roethlisberger
» Adaras
» Träningsglädje

Hur märker du ut dina inlägg idag? Kommer du ändra något efter att ha läst det här inlägget?

Linda Hörnfeldt

VD & grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

15 Comments
  1. Min man är jurist och då jag har bloggat i 9 år (och även föreläst om bloggekonomi) så har vi båda försökt sätta oss in detta med marknadsföringslagen. Jag har skrivet en del inlägg om lagen också, men till och med min man som är jurist tycker att den är otydlig speciellt på punkten hur man definierar ”marknadsföring”.

    Men jag märker alltid ut betalda inlägg med ”I samarbete med…”. Produkter från goodiebags och som jag har fått hem via bud brukar jag skriva i texten ”I torsdags fick jag hem detta bud…”osv…

  2. Bra rekommendationer! Jag märker redan ut pressutskick, affiliate och samarbeten tydligt i mina inlägg och har förutom det en PR-Policy sida 🙂 Enda skillnaden som jag har gjort sen Konsumentverket släppte sina rekommendationer är att flytta upp affiliate – och samarbetsmärkningen till toppen av inläggen. Nya inlägg ska tilläggas, har inte tid att gå igenom arkivet (som redan är märkt, fast längst ner i inlägget). Pressutskick märks högst upp i inlägget med kategori pressutskick och sen längst ner i inlägget.

    Tydlighet och trovärdighet är viktigt för mig.

  3. Så bra inlägg!
    Jag har nu lagt till en PR sida efer att ha läst detta och kommer i fortsättningen vara tydlig med mina affiliateinlägg!
    TACK!

  4. Men om jag inte får något alls tillbaka utan bara vill lyfta ett företag/butik som jag tycker är sååååå bra eller min kompis nya salong måste jag skriva ut något om det då? I mina ögon gör jag reklam för dem men det är inte betalt och många ggr är det ju helt utan deras vetskap. T.ex. som när jag har shoppat på Ellos vilka jag tycker är galet bra för de har snygga kläder till mig som är plussize. Det blir ju reklam för Ellos men det är inte (tyvärr) som att Ellos betalar mig eller ens vet om att jag har en blogg. Hur räknas det?

  5. Sjukt bra guide! Ska lägga till pr-info på min blogg:) jag märker ut mina Pressutskick i rött (resterande text är svart) och lägger dem högt och synligt på inlägget. Lägger dem även i en kategori som heter Pressutskick^^

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>