Nio tips för att växa på Youtube

Idag kan vi bjuda på ett gästbloggsinlägg från Johanna Lundström, kommunikatör på dagtid och som på kvällar och helger syr och designar kläder för att sen skapa innehåll kring detta i olika kanaler. 


I januari 2017 fick jag äntligen 1 000 prenumeranter på min engelskspråkiga Youtube-kanal om klädsömnad – The Last Stitch. En viktig milstolpe som tagit mig ett drygt år att uppnå. Under resans gång har jag testat en hel del, med varierande resultat och här kommer mina nio bästa tips för att få en kanal att växa.

sewing_youtuber

1. Regelbundenhet är A och O

Välj ett schema och håll dig till det, både när det gäller veckodag och ungefärlig tid. Det rådet är något som de flesta erfarna Youtubers ger till nykomlingar. Och i mitt fall kan jag konstatera att det stämmer.

Under mina första nio månader på Youtube publicerade jag dock oregelbundet, i snitt 1–2 gånger i månaden, på olika dagar och tidpunkter.

Förvisso ökade min kanal varje månad, men det gick långsamt.

Först i oktober förra året trillade poletten ner. Dels för att min man för typ tredje gången föreslog att jag skulle följa ett schema och dels för att jag såg i statistiken hur visningarna av alla mina filmer ökade när jag publicerade en ny video.

För att behålla den ökningen bestämde jag mig för att börja publicera en gång i veckan, på samma dag (i mitt fall söndag) och ungefär vid samma tidpunkt. Det tog några veckor, sen började jag se en kurva som sakta men säkert klättrade uppåt.

Youtube-veteranen Christopher Sharpe har kommit fram till samma sak och har skrivit ett bra blogginlägg om detta.

visningar-yt

2. Haka på teman

Precis som på andra sociala medier så är det vanligt att vloggare drar igång teman där andra inom samma genre kan haka på. Mina två största tillväxtfaser skedde när jag hängde på sådana samarbeten. Dels för att folk söker på dessa teman och hashtags, och dels för att mina filmer kommer upp som förslag när folk kollar på andras filmer inom samma tema.

3. Uppmana folk att prenumerera

Det tog lång tid innan jag började med detta. Vilket jag ångrar i efterhand! När jag började uppmana folk så ökade också mina prenumeranter. Kruxet vara bara att jag gjorde det i slutet, då en betydande del av tittarna redan slutat titta (har du en genomsnittlig visningstid på över 50% får du vara tacksam).

Så nu är målet att alltid göra det två gånger, en gång i början och en till gång i slutet. Men jag glömmer det ofta!

4. Innehållet styr engagemanget

När jag gör personliga och bjussiga vloggar om mina syprojekt får jag avsevärt mycket fler gilla-markeringar, prenumeranter och kommentarer samt längre visningstid jämfört med mina tutorials, där jag är mer formell. Å andra sidan är mina i särklass mest populära filmer tutorials och de drar också in mest annonsintäkter per visning.

5. Skapa bra innehåll

Låter självklart men ack så svårt!

  • Ett tips är att försöka hitta en lucka i din nisch där du ser potential.
  • Ett annat är att inte slarva med kvaliteten om du vill växa.
  • Ett tredje tips är att satsa på något som du brinner för. Entusiasm är både viktigt för att skapa närhet till tittarna och för att motivera dig att hela tiden bli bättre.

6. Några tankar om din personlighet framför kameran

“Var dig själv” är ett råd som många ger. Men jag tycker det är ett lite luddigt råd. Vi har ju alla ganska många tonarter i vår personlighet och som bland annat styrs av vilket sammanhang vi befinner oss i.

Jag skulle hellre säga att det är viktigt att vara bjussig och engagerad framför kameran, att inte vara rädd att visa sina svagheter och ha en öppen inbjudande samtalston som gör att man vill lära känna dig bättre och se fler av dina filmer.

i-made-my-workout-clothes_lila7. Hitta rätt mix mellan Youtube och andra sociala medier

Att få alla våra kanaler att boosta varandra och skapa en fin synergi är en utmaning, men värt att experimentera med. Jag har tyvärr inte kommit på någon magisk formula för detta, men här är några tips som jag tycker funkar.

Visa bakom kulisserna-material
Perfekt att lägga upp på Instastories och Snapchat. Ett bra sätt att marknadsföra en kommande video och skapa intresse för din Youtube-kanal

Puffa för dina videos i alla kanaler
Jag lägger alltid ut en kort trailer på Instagram och Facebook när jag publicerar en ny video. Instagram är inte klockrent för att marknadsföra filmer på en annan plattform, men jag märker att allt fler faktiskt går in och kollar på mina filmer efter att de sett min trailer. På bloggen bäddar jag in filmen och skriver ett relaterat blogginlägg – jag får många tittare den vägen.

Prioritera dina filmer för att växa
För att få fler tittare har jag medvetet valt att först visa upp/prata om en del saker i videoformat. Planen är att få även locka de tittare som egentligen föredrar att läsa en blogg att ändå kolla på filmen. Detta funkar ganska bra, men långt ifrån alla mina läsare ser på mina filmer.

Referera till bloggen i filmerna
Det gör jag ofta, då jag har många blogginlägg som innehåller fördjupad info om det jag pratar om i mina filmer. Brukar till och med klippa in skärminspelningar där jag scrollar igenom inlägget.

8. Involvera dina tittare

Ställ frågor, be dem komma med egna tips och uppmana dem att delge sina egna erfarenheter. Allt detta bidrar till att engagemanget för din kanal ökar.

9. Ha tålamod

Även om en skulle göra allt “rätt” från början så tar det i regel tid att få skjuts på Youtube. En del har harvat på i flera år utan att nå ut till en större publik. För mig tog det ett år innan jag började se en rejäl tillväxt. Just nu ökar jag med drygt 300 prenumeranter i månaden och har i snitt 400 visningar om dagen. Jag har ingen aning hur länge det kommer hålla i sig, men det visar i alla fall att det lönar sig att ha tålamod OM man kombinerar det med bra innehåll och smarta strategier för att synas.

Hoppas mina tips kan vara till nytta för andra som antingen funderar på att starta en kanal eller står och stampar när det gäller utvecklingen! Det ska också sägas att det är mycket jobb, så för att göra det hanterbart kanske du måste styra om vissa resurser från dina andra kanaler för att kunna satsa ordentligt på Youtube. Men det är bara att testa sig fram och se vad som funkar!

Besök Johannas YouTube-kanal här!

Linda Hörnfeldt

Grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>