Nyhetsbrev: varför och hur?

Nyhetsbrev, epostutskick, maillista…

Kanske ryggar du instinktivt tillbaka vid orden och tänker “Blä, såna där tråkiga reklamblad som företag oinbjudet spammar med. Vad ska en bloggare som jag med sånt till?”

Det ska jag berätta för dig.

newsletter_shareDet här med “nyhetsbrev” kan kanske klinga lite trist, men det behöver inte alls vara det. Det finns många sätt att utnyttja epostmediet som bloggare, och du är fri att sätta dina egna regler. Med lite fantasi kan du skapa just de slags emails du själv hade älskat att få.

Trenden med epostlistor har nog inte riktigt slagit igenom bland svenska bloggare på samma sätt som det har i t.ex. USA. Där är det väldigt vanligt att ha en “lista” och att rekrytera prenumeranter väldigt aggressivt.

Varför, kan man kanske fråga? Varför är det första man möts av på så många sajter en popup med en “free gift” i utbyte mot din epostadress? Vad ska de med den till egentligen?

Varför ska man ha en epostlista?

Ska och ska. Du måste ingenting. Om du redan lägger ner timmar på att producera blogginlägg och fylla dina sociala kanaler med innehåll så kan tanken på ytterligare en kanal kännas som psykiskt självmord. Så ska det såklart inte vara.

Det finns lika många anledningar att inte ha en emaillista som att ha en och det är viktigt att göra ett medvetet och strategiskt val. Så låt oss börja med att titta på några anledningar att inte ha en lista.

Du behöver INTE en epostlista om:

  • Du inte riktigt vet vad du ska ha den till.
  • Du egentligen inte har tid och det bara blir ytterligare en kanal att hålla igång och stressa över.
  • Ditt nyhetsbrev inte tjänar något särskilt syfte, utan mest sammanfattar eller återpublicerar material från andra kanaler.
  • Ditt nyhetsbrev inte erbjuder något värdefullt till läsarna som de inte redan får via din blogg eller sociala medier.

Med detta sagt så finns det även goda skäl att ha en emailstrategi..

Du borde överväga att HA en epostlista om:

  • Du skapar och säljer egna produkter genom din blogg, eller arbetar som coach.
  • Du själv älskar att få bra emailutskick, och hade gillat att skapa sådana själv.
  • Du vill ha en intimare kontakt med dina läsare. En slags VIP-klubb där du vet att var och en av dina mottagare önskar en närmare dialog med dig.
  • Du har tid att lägga på att producera bra emails.
  • Du har en tydlig plan för vad dina utskick ska tillföra dina läsare.
  • Du har en tydlig plan för vad du ska göra med de emailadresser du får, t.ex. att tipsa om produkter eller ge extra bra erbjudanden på dina tjänster.

Låt oss säga att du bestämt dig för att starta en emaillista. Hur ska du gå till väga?

Det behöver inte kosta något att skicka ut mail. Själv använder jag MailChimp, en tjänst som är gratis upp till 2000 prenumeranter och 12 000 utskick per månad. MailChimp är superenkelt att använda och de har dessutom många bra guider som hjälper dig som aldrig skapat nyhetsbrev förut.

4 saker att tänka på om du vill starta ett nyhetsbrev

1. Sätt mål

Hur ska din emaillista stötta dina övriga mål med bloggandet? Ska du använda den för att marknadsföra dina produkter eller tjänster? Ha en närmare dialog med dina läsare och kanske be om feedback?

Om du ofta samarbetar med företag kan ditt nyhetsbrev göra att du kan erbjuda dina samarbetspartners ytterligare en värdefull kanal att synas i, och dina prenumeranter kan få extra bra rabatt hos dina samarbetspartners.

Läs gärna vår artikel om hur du sätter SMART:a mål, den går att applicera även på maillistor.

2. Planera ordentligt

Hur ofta vill du skicka epost till din lista? En gång i veckan kan anses som en slags maxgräns, och en gång i månaden ett minimum för att dina prenumeranter inte ska glömma bort dig. Men det ska också passa ditt eget schema och dina syften.

Vad ska dina mail innehålla? Gör gärna en mall som du håller dig till. Exempelvis ett inspirerande textstycke följt av några konkreta tips, länkar eller produkterbjudanden. Avsluta med att länka till dina andra sociala kanaler och kanske tipsa om några särskilt populära blogginlägg.

Det blir också lättare att planera dina epostutskick om du har en redaktionell kalender för din blogg. Då kan du spinna vidare på den när du skriver dina mail.

3. Ha något av värde att erbjuda dina prenumeranter

Utgå ifrån att dina prenumeranter har höga krav, alltför lite tid, och är distraherade av mycket annat innehåll. För att de ska öppna och läsa dina mail måste de få ut något konkret av det. Vad ska detta vara? Inspiration och personliga berättelser? Extramaterial eller “behind the scenes”? Först-till-kvarn-erbjudanden eller rabatter på produkter? Tänk på att allt detta bör vara exklusivt bara för prenumeranter, inte sådant de ändå hade fått av att läsa din blogg.

Känn efter vad du själv hade velat ha för att prenumerera på en bloggares nyhetsbrev och försök ge dina läsare det. Och kommunicera tydligt till dem exakt vad de får genom att gå med.

Din epostlista ska stötta din blogg, och din blogg ska stötta din epostlista. Klicka för att Tweeta

4. Knyt ihop med bloggen

Din epostlista ska stötta din blogg, och din blogg ska stötta din epostlista.

Använd emailutskicken för att tipsa om innehåll på din blogg. Men se framför allt till att det är alldeles solklart för dina bloggläsare att du har en emailista. Skapa en egen sida på bloggen som pitchar din emaillista och låter läsare signa upp sig till den. Länka till sidan i menyer och i din sidebar. Placera formulär för listan direkt i sidebaren, footern eller under inlägg. Och nämn ofta din emaillista i dina blogginlägg och i sociala medier!

Vill du veta mer om hur jag tänker kring mina egna “nyhetsbrev”? Läs mer här.

Har du en epostlista? Varför inte tipsa om den i kommentarsfältet?

Louise Stigell

Mångsysslande digital entreprenör som även frilansar som copywriter och webbdesigner. Bloggar på ohsosensitive.com.

5 Comments
  1. Bra info! Det som gjort att jag har dragit mig för att skapa en e-postlista är att det krävs en postadress. Jag tycker inte det känns bekvämt att lämna ut min hemadress och eftersom jag bloggar enbart som hobby, dvs. privat och inte som företag, har jag inte lust att skaffa postbox riktigt än.

    Vad är reglerna kring det? Behöver man ange postadress som hobbybloggare eller som företagare?
    Tack på förhand!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>