Läsarundersökningar – Så samlar du in värdefull feedback från dina följare

Som influencer och innehållsskapare känner man sig ibland (eller ofta) lite clueless. Man undrar vad man kan göra bättre. Vad läsarna vill ha. Vilka resultat man kan förvänta sig. Ovisshet är obehagligt. Men du har faktiskt mer kontroll än du tror. Du kan minimera osäkerhet genom att ha en närmare dialog med din målgrupp.

lasarundersokningar-sa-samlar-du-in-vardefull-feedback-fran-dina-foljareSom influencer är din viktigaste uppgift att bygga och vårda din målgrupp – dina läsare, tittare och följare. Det är för dem du skapar innehåll, och det är de som avgör hur väl du lyckas med ditt jobb. Du vill såklart att de ska vara så nöjda som möjligt.

Även om du har ett bra hum om vilka som följer dig och vad de gillar så är det ändå en hel del gissningsarbete involverat:

“Hmmm, jag undrar vad mina läsare vill att jag skriver om härnäst…”
“Hmmm, jag undrar vad mina följare tycker att jag kan bli bättre på…”
“Hmmm, jag undrar om mina följare hade varit intresserade av att köpa coaching av mig…”

Ofta slutar de här undringarna med att vi gissar oss fram till något och hoppas att vi prickar någorlunda rätt. Ibland går det hem, och andra gånger totalfloppar det. Många av de där flopparna kan du undvika genom att skaffa dig feedback.

Dina följare kan berätta för dig vilket slags innehåll de vill ha mer av, och vad de helst köper av dig. De kan ge dig konstruktiv kritik som hjälper dig göra ditt jobb ännu bättre. Den informationen är guld värd, och det bästa sättet att samla in den är genom läsarundersökningar!

Enkäter, frågeformulär, undersökningar: de är inte bara ovärderliga för dig, dina läsare vinner också på dem. De kan ha en närmare relation med dig. De får vara med och påverka. Deras input gör att du kan erbjuda ännu mer värde till dem.

Vad kan du fråga din målgrupp om?

– Vilka de är och hur de hamnade hos dig
Ju mer du vet om din målgrupp, desto bättre kan du serva dem.

– Vilka problem, drömmar och behov de har
Ju mer du vet om vad din målgrupp går igång på, desto bättre innehåll och/eller produkter kan du skapa åt dem.

– Vad de vill ha mer, respektive mindre av
Så att du kan minimera sånt som inte funkar och lägga mer tid på sånt som faktiskt gör det.

– Deras intresse och köpvilja inför en produkt eller tjänst du planerar
Så att du vågar satsa tid och pengar på att skapa ett erbjudande. Tänk vad mycket roligare, (och mindre läskigt), det hade varit att sälja något som du vet att dina kunder vill ha!

Att tänka på när du skapar din undersökning

Börja med att ha ett klart syfte med din undersökning. Du vill vara säker på att kunna använda feedbacken du får in till något konstruktivt.

Planerar du innehållskalendern för de kommande månaderna? Gör en undersökning som bara handlar om att ta reda på vad för slags innehåll dina läsare uppskattar och efterfrågar mest.

Funderar du på att lansera en ny tjänst eller produkt? Gör en enkät som tar reda på vad dina läsare kan tänka sig köpa av dig, i vilket format och i vilken prisklass.

När du formulerar dina frågor, tänk på:

1. Fokusera på dem

Självklart ska du be om feedback på dig och ditt arbete, men de bästa och mest värdefulla svaren får du genom att fokusera frågorna kring dina läsare. De flesta av oss svarar gärna på frågor om oss själva, särskilt om syftet är att du ska kunna serva oss bättre.

Den bästa frågan jag någonsin ställt mina bloggläsare är “Vilken utmaning kämpar du mest med just nu?” (Relaterat kring min nisch såklart.) Svaren jag fick på det var häpnadsväckande ärliga och uttömmande och de hjälpte mig att skapa bättre innehåll för mina läsare.

2. Ställ inte för vaga frågor

Då ökar risken att de inte orkar svara och svaren kommer troligtvis vara svårtydda och inte riktigt vad du var ute efter. Begränsa svarsalternativen, tänk noga igenom dina formuleringar och lägg gärna in förklaringar så att man verkligen förstår frågan. Fråga inte “Vad tycker du jag kan göra bättre?” Fråga istället kanske “Vilka av följade innehållstyper brukar du oftast hoppa över?” och ge konkreta alternativ. Då lockar du fram ärliga och tydliga svar.

3. Ställ inte för många frågor

Håll dina undersökningar korta. Fråga bara det du verkligen behöver och vill veta just nu. De flesta har tid att svara på tre snabba frågor. Betydligt färre orkar klicka sig igenom tjugo.

4. Förbered svarsalternativ, men lämna öppet för förslag också

Du vill begränsa svarsalternativen för att göra det snabbt för folk att svara. Men du vill inte gå miste om sånt du inte tänkt på. Därför kan du alltid välja att ha ett “Övrigt”-fält eller en fritextruta där läsaren kan skriva fritt.

Avsluta även gärna din enkät med en öppen fråga som bjuder in läsaren att ge dig vilken slags feedback de vill.

Så får du folk att svara

Det är inte helt lätt att få folk att svara på frågeformulär. Räkna med att en ganska liten del av alla som ser din enkät kommer orka/vilja fylla i den. Men de underbara människor som faktiskt tar sig tid att svara på dina frågor kommer vara de vars åsikter du allra helst vill ha, eller hur?

Du vill dock inte att de ska missa din enkät eller glömma bort att den finns. Så tänk på att:

– Göra din enkät så synlig som möjligt

Placera länken, knappen eller ännu bättre – ett inbäddat formulär – där det är svårt för dina läsare att missa den. T.ex. i din sidebar, i flera blogginlägg och i ett e-postutskick.

– Förklara varför du behöver dina läsares feedback

Du gör ju undersökningen för deras skull. För att ge dem makt och inflytande, och för att du ska kunna serva dem bättre. Om du lägger fram det på det viset, och ber snällt, så ökar chansen att de vill hjälpa dig.

– Påminn dem

Du vill ge dina läsare gott om tid att hinna delta. Räkna med att hålla enkäten öppen i minst 1-2 veckor, och gör 2-3 vänliga påminnelser för att se till så att så många som möjligt hinner vara med.

– Ge dem något i utbyte

Kanske kan du skapa något exklusivt bara för dem, som tack för att de tagit sig tid. Tänk på vad deras svar är värda för dig, och erbjud något i gengäld som speglar det värdet.

Om deras svar hjälper dig ta fram en produkt som du vet kommer bli mitt i prick för din målgrupp: överväg att ge bort eller kraftigt rabattera din produkt eller tjänst till de som bidragit med idéer och feedback.

Verktyg för att skapa enkäter

Visst kan du slänga ut dina frågor i ett inlägg i bloggen eller på Facebook. Det är snabbt och enkelt. Men då har du också väldigt lite kontroll över vad för slags feedback du får, och du får den på ett ostrukturerat sätt.

Det finns många smidiga gratistjänster som låter dig samla in feedback på ett mer strukturerat sätt. SurveyMonkey och Google Forms är till exempel bra alternativ.

Min favorit heter TypeForm. Det är gratis, snyggt som tusan och användarvänligt för dina läsare.

typeform

TypeForm är också supersmidigt att skapa undersökningar i. Du lägger snabbt in dina frågor och svarsalternativ med en drag-and-drop-funktion. Sen kan du länka till eller bädda in ditt formulär var du vill och analysera svaren i realtid. Väldigt spännande… 😀

Lycka till med dina läsarundersökningar!

Louise Stigell

Mångsysslande digital entreprenör som även frilansar som copywriter och webbdesigner. Bloggar på ohsosensitive.com.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>