Kom närmare din publik med Periscope

På bara några månader har Periscope blivit den hetaste appen bland sociala medier. Denna livevideoapp gör det möjligt att titta på livesändningar från privatpersoner över hela världen och interagera med avsändaren i realtid. Men hur kan du som bloggare dra nytta av Periscope? Vi reder ut.

När Periscope lanserades i våras blev den direkt poppis bland social mediefolk (så klart) men det tog inte lång tid innan kändisar som Tyra Banks och Hillary Clinton sållade sig till användarskaran. Nu har appen flera miljoner användare över hela världen som loggar in för en titt in i en annan människas vardag.

Periscope, som såldes till Twitter av grundarna Kayvon Beykpour och Joseph Bernstein i mars i år för $100m, finns som app för både iOS och Android. Med den kan du sända livevideo över hela världen och ta emot direkt feedback från tittarna i form av kommentarer eller små hjärtan (kan likställas med ”likes”) som flödar över skärmen när tittaren ”duttar” på sin skärm. Som tittare kan du välja en slumpmässig sändning från en karta eller söka efter en specifik användare.

Så, vad är grejen?

Grejen stavas närhet. Periscope erbjuder en transparens mellan avsändare och mottagare som inte ens Snapchat kan erbjuda eftersom det inte finns någon chans till filter, redigering eller censur. Du kan titta in direkt i någon annans liv där och då det händer och i och med att det även tar plats på din mobiltelefon så blir känslan ännu närmare.

Några exempel på innehåll du som bloggare kan skapa på Periscope:

  • ”Bakom kulisserna” på ett DIY-projekt, en makeup eller matlagning.
  • En live Q&A med dina läsare.
  • ”Häng med mig” på ett event eller liknande.

Periscope

För- och nackdelar

Som bloggare kan du använda Periscope för att skapa en ny dimension för dig och dina följare, en som är helt oredigerad. Det kan kännas lite läskigt först men erbjuder en helt annat interaktion och närhet än vad andra sociala medier och bloggen kan göra.

Du loggar in med ditt Twitterkonto och automatiskt sätts din profil på plats som kopieras från Twitter. Du kan dock ändra den för att vara specifik för Periscope. Har du inget twitterkonto kan du även logga in med ditt telefonnummer.

Fördelar:

  • Periscope är superenkelt att använda. Du bara laddar ner appen, loggar in med Twitter och kör!
  • ”Ambitionsnivån” är låg, det behöver inte alls se proffsigt ut, äktheten är det som är hela grejen!
  • Du dyker automatiskt upp bland aktuella sändningar och kan därmed få en helt ny publik – något som även kan gynna din blogg, speciellt om den är engelskspråkig.
  • Du kan blocka användare som är otrevliga eller uppför sig opassande.
  • Din sändning kan ses i repris i 24 timmar efter den avslutas.
  • Du kan automatiskt skicka ut en tweet när en ny sändning startar – samt att dina följare får en notification på sin telefon.

Nackdelar:

  • Det är livelivelive. Ingen chans för omtagningar.
  • Det är lite svårt att marknadsföra sin Periscopekanal eftersom det inte finns något officiellt webbgränssnitt. Detta har dock en tredje part, QuickScope, fixat där det även erbjuds profilsidor.
  • Man måste söka på ditt användarnamn om man vill hitta dig, det finns liksom inga ”genvägar”.

All in all tycker jag att Periscope är en grym tjänst och väldigt rolig, både att sända i och titta på andra. Vill du prova på video men känner dig inte redo för YouTube och redigeringsprogram –  testa Periscope!

Använder du Periscope? Vad är dina tankar kring kanalen?


 

Linda Hörnfeldt

Grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

4 Comments
  1. Har hört talas om Periscope flera gånger nu men det här var en bra förklaring på vad det handlar om – tack för det Linda!
    Började ”prata” på snapchat med mina följare för ett tag sedan (jag är lite över allt så det föregår på engelska) men det är ju toppen att man på Periscope kan nå ut till en ny, okänd publik vilket ju inte är tillfället på snappen där folk måste lägga till en specifikt.

    Kram!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>