Instagram lanserar egen annonsmärkning

Nu tar Instagram ett grepp om smygreklamen på plattformen. Igår lanserades nämligen ett verktyg för annonsmärkning som ska tydliggöra vilka inlägg som är sponsrade av varumärken.

instagram-annonsmarkning

Här ser ni exempel på hur annonsmärkningsverktyget kommer se ut i traditionella Instagraminlägg och i Instagram Stories, via användaren Aimee Song. 

Verktyget, som nu lanserats för ett fåtal profiler och kommer rullas ut brett de närmaste månaderna, betyder att influencers lätt ska kunna annonsmärka sina inlägg vid reklamsamarbeten. Reklammärkningen placeras ovanför bilden, under användarnamnet, där incheckningar vanligtvis syns. Där placeras istället orden ”paid partnership with” och annonsörens instagramkonto. Detsamma går att göra i Instagram Stories.

Detta är en väldigt intressant utveckling som betyder att Instagram tar sitt ansvar som plattform för att förtydliga reklam och öka transparensen mellan influencers och deras följare.

Instagram har också lagt till möjligheter att skicka data om räckvidd och engagemang direkt till varumärket när verktyget används. Kunden kommer kunna ta del av datan via Facebook Page Manager och kreatörer kommer kunna se den direkt i appen.

Till en början kommer det inte finnas några officiella krav från Instagrams sida på att använda den nya funktionen vid reklaminlägg utan fokus kommer att ligga på utbildning och feedback. Men längre fram kan det bli ett måste, inte bara från myndigheterna utan även från Instagrams sida.

Linda Hörnfeldt

VD & grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>