Inspirationstorka? Här är 6 bra saker att fylla dina nyhetsbrev med

Har du, liksom så många andra bloggare och influencers, kärat ner dig i konceptet emailklubb? Var det superkul de första månaderna och inspirationen flödade och nya prenumeranter strömmade in och du fick fin feedback på dina utskick men nu sitter du där och vete tusan vad du ska fylla dina brev med?

Välkommen till klubben. Det här händer alla och det är oundvikligt, förr eller senare tar inspirations-smekmånaden slut. Men du behöver inte inspiration för att skapa bra nyhetsbrev. Med ett litet gäng väl beprövade idéer kommer du långt.

Förresten, är du osäker på om det här med emailstrategi är något för dig? Läs det här inlägget.

Om du kämpar för att fylla dina emails med bra innehåll så kommer här några effektiva innehållstyper du alltid kan förlita dig på…

inspirationstorka-har-ar-6-bra-saker-att-fylla-dina-nyhetsbrev-med

6 bra saker att fylla dina nyhetsbrev med:

1. En personlig historia

Att bjuda på en personlig anekdot kan låta så himla banalt. “Vem bryr sig om lilla jag” liksom. Men vet du, det här är i min erfarenhet det mest omtyckta och efterfrågade innehållet i ett brev.
Vi människor dras instinktivt till berättelse-formatet. Det är så vi relaterar till varandra och bäst tar till oss ny information. Om vi läser “Nu ska jag berätta om en grej som hände mig…” så kan vi inte hjälpa att bli lite nyfikna. Så inled med fördel ditt brev med en personlig historia så har du bäst chans att hooka läsaren.

Vad för slags historier ska du välja då? Vad som helst som påverkat dig, gett dig en insikt eller lärt dig något nytt.

Att berätta om ett tillfälle i ditt liv då du lärde dig en smärtsam läxa är ofta mycket mer effektivt än om du bara sammanfattat dina lärdomar i en punktlista.
Men alla dina berättelser måste inte vara livsomvälvande för att vara intressanta. De kan vara vardagliga, konstiga och roliga också. Det viktigaste är att de är ärliga och berättade med inlevelse.

2. En länksamling

Utöver att du såklart bör länka till ditt eget innehåll i dina brev så kan du också länka till andras.
Genom att kurera intressant och inspirerande innehåll agerar du filter åt dina läsare och introducerar dem till saker de annars inte hittat.

Så om du verkligen har idétorka, välj ut det bästa innehållet du själv hittat på sistone och bjud på det som inspiration. De du länkar till blir dessutom superglada för länkkärleken!

3. Exklusivt innehåll

Bjud dina prenumeranter på exklusivt innehåll – Alltså, innehåll som du skapat bara för dina emailprenumeranter och som bara finns att ta del av i ditt mail. Ett recept, en guide, en video, en gratisresurs som de kan ladda ner och kanske skriva ut om de vill.

Tar detta extra tid? Ja. Men om dina emailutskick består av innehåll dina läsare ändå kan få genom att följa dig i andra kanaler, vad är då vitsen för dem att få email från dig?

Att skapa exklusivt innehåll för dina prenumeranter är tid väl investerad. Och du kan förlänga livslängden på detta innehåll genom att se till så att dina prenumeranter kan komma åt gamla brev i ett emailarkiv, eller genom att lägga allt innehåll någonstans där de kommer åt det i framtiden.

4. Tips

Dina läsare prenumererar på din emaillista av en anledning, de vill ha något av dig. Är du osäker på vad de vill ha? Fråga dem! (Se nästa punkt på listan.)

Gör det sedan till din uppgift att ge dina prenumeranter så mycket du bara kan. Bjud på kunskap, inspiration och erfarenheter som de har nytta av i vardagen. Ju mer konkret, desto bättre.

5. En fråga

Ett nyhetsbrev är ofta envägskommunikation. Men det behöver inte vara det. Själva styrkan med e-postformatet är att det möjliggör en intimare dialog mellan dig och enskilda läsare. Dra nytta av det genom att alltid bjuda in din mottagare att svara på ditt mail om de har feedback eller frågor. Och ställ frågor direkt till dem.

Fråga dem om deras åsikt eller preferenser. Fråga hur du kan hjälpa dem bättre, vad de vill ha mer av från dig. Fråga vilka utmaningar de har i vardagen, vilka projekt de jobbar med just nu.

Att svara på dina mail är det finaste dina läsare kan göra för dig. Mycket finare än om de klickat vidare på en länk eller köpt en produkt. Feedback från dina läsare gör att du kan göra ditt jobb ännu bättre.

6. En utmaning eller övning

Om du är coach/konsult eller använder dina kanaler för att inspirera eller lära ut saker så är dina emailutskick ett perfekt sätt att hjälpa dina läsare ännu mer.

Använd det här formatet för att ge dem konkreta övningar och redskap, eller skapa en utmaning som de kan jobba med under den kommande veckan eller månaden.

Kombinera förslagsvis med tips eller exklusivt innehåll, så att de har en bra grund att utgå ifrån.

Bonus: Erbjudanden

Om du har en webbshop eller jobbar med affiliate-program så visst kan och bör du ha erbjudanden i dina emailutskick. Men var försiktig. Så många nyhetsbrev baserar nästan hela sitt innehåll på erbjudanden. Som e-postprenumenrant är man överkänslig mot att bli såld till för mycket och har alltid nära till Avprenumerera-knappen om det blir för mycket fokus på produkter och rabatter.

Ge dina prenumeranter erbjudanden ibland, men se då till att de är relevanta, exklusiva och generösa erbjudanden. Och bädda in dem i massvis av bra innehåll och personlig kontakt.

Vad för slags innehåll tycker du bäst om att få i ett nyhetsbrev?

Louise Stigell

Mångsysslande digital entreprenör som även frilansar som copywriter och webbdesigner. Bloggar på ohsosensitive.com. Instagrammar som @louisestigell.

4 Comments
  1. Bra sammanfattning! Känner att jag lyckats på de flesta punkter med mitt inspirationsbrev, önskar mest att jag hade några fler prenumeranter men de kommer förhoppningsvis med tiden! 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>