Inredningsprofiler lämnar tidningsförlag – skapar eget influencernätverk

gruppbild-nordinary-1000x500

Fyra av Sveriges ledande influencers inom inredning och DIY lämnar vid årsskiftet Bonniersajten Sköna Hem och går samman i det nya nätverket NORDINARY. Samarbetet sker genom gemensam marknadsföring och genom säljbolaget Venue Media som sköter all försäljning. 

Nu väljer bloggarna – tillika medlemmarna i Influencers of Sweden – Hemmafix, Husligheter, At My Casa och Hemma med Helena att ta klivet från traditionella portaler och starta Nordinary, ett nätverk som kan möta det ökade behovet av fristående influencers med starka oberoende varumärken som finns i branschen.

– Vi har alla bloggat för de stora mediehusen och är glada över de fina samarbeten vi har haft, men under en längre tid har vi sett att inrednings- och livsstilsföretag hellre jobbar direkt med oss som enskilda influencers än via förlaget. Nu ser jag med spänning fram emot den här förändringen, säger Monica Karlstein, Hemmafixbloggen.se.

Nordinary kommer inte att ha en gemensam portal. Istället baseras samarbetet på flera kompletterande profiler och ett gemensamt säljbolag. Valet av säljpartner föll på Göteborgsbaserade Venue Media som är starka inom produktplacering i tv och bland annat sköter sponsring för Ernst Kirchsteigers programserier, Sofias änglar och Fuskbyggarna. Venue Media väljer nu att för första gången arbeta även med influencers, och då exklusivt med Nordinary.

De fyra bloggarna som ingår i Nordinary är alla verksamma inom inredningsvärlden, men de har olika inriktning och följare vilket gör att de kompletterar varandra bra. Detta har tillsammans med möjligheterna till att göra mer personliga samarbeten med fokus på läsarnas engagemang varit de starkaste drivkrafterna till att Nordinary blivit till.

– Vi finns redan idag på flera sociala plattformar och gör allt från föreläsningar och workshops till stylistuppdrag och contentproduktion. Detta kan vi nu paketera till våra samarbetspartners på ett helt annat sätt än vad var möjligt när vi var knutna till förlagsvärlden. Att vi dessutom gillar att jobba och umgås gör det givetvis enklare och roligare, säger Maria Soxbo, Husligheter.se.

Kommer ni ta in fler profiler längre fram?

– Vi får se, vi har inte stängt den dörren men vill se att Venue kan leverera det de lovat oss först innan de får ta på sig fler uppdrag så att säga, säger Maria Soxbo, Husligheter.se.

Linda Hörnfeldt

Grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>