Influencertrenderna att ha koll på 2017

Influencer Marketing blev onekligen 2016 års största marknadsföringshype. Nu är 2017 här och det är dags att tänka vidare, större – och mer professionellt. Här kommer mina trendspaningar för vad som kommer hända på influencerfältet under 2017.

share_intrends

1. Rise of the microinfluencer

Störst är inte längre bäst. En undersökning från det amerikanska företaget Markerly visade att redan när en influencer passerade 1000 följare på Instagram började engagemanget bland likes och kommentarer att sjunka. Och det som företag bör sikta in sig på är ju just engagemang, är du bara ute efter räckvidd så finns det andra kanaler att ta hjälp av, som Google Adwords och Facebook Ads.

Företag kommer inse värdet i mindre, nischade profiler som har en närmare relation till sina följare och en högre trovärdighet än många av de stora profilerna. Samarbeten med dessa är ofta både mer ekonomiskt smarta och ger bättre utfall.

2. Soloprenören bryter sig loss från portalerna

Bloggportalerna är guld när du är ny och varken har teknisk kunskap eller en följarskara. Men när det är dags att satsa på sin sociala närvaro som business kommer fler och fler att bryta sig loss från portaler och agenturer – om de inte levererar.

Trötta säljavdelningar och sega ledtider kommer göra att fler och fler influencers kommer att ta försäljningen i egna händer eller anlita specialiserade säljkonsulter. Tidningsförlag och bloggportaler får hålla sig på tårna för att inte bli av med sina största trafikkällor.

3. Influencers blir produktutvecklare

Kenza gjorde det redan 2008 när hon för första gången tog fram produkter tillsammans med Jofama. Sedan dess har Angelica Blick gjort det med Bik Bok, Josefin Dahlberg med CU Jewelry och Therese Lindgren med CCS, för att nämna ett fåtal.

Jag pratar såklart om den typ av samarbeten som inte bara handlar om att visa upp något i sina kanaler utan att vara delaktig i hela design- och produktionsprocessen. Allt för att skapa mer trovärdighet för samarbetet men också, så klart, för profilen att få en större del av kakan.

Under 2017 tror jag både att dessa samarbeten med företag kommer öka massivt men jag tror även att influencers i mycket större skala kommer börja skapa egna produkter i anknytning till sina varumärken. Allt från den klassiska t-shirt/mobilskal-typen av merchandise till mer genomarbetade kollektioner som passar in i profilens nisch.

4. Kvalitet före kvantitet

Enligt en undersökning som Bloglovin gjort uppger 37 procent av deltagarna att de slutat följa en influencer för att den hade postat för mycket sponsrat innehåll. Det resultatet stämmer bra överens med känslan som bubblat i branschen det senaste halvåret. Följarna har inga problem med att profilen tjänar pengar men innehållet måste kännas genuint oavsett om det är sponsrat eller inte.

Samma undersökning innehöll flera andra intressanta insikter, som att 54% hade köpt en produkt baserat på en influencers rekommendation och 9% skulle betala mer för en produkt som influencern rekommenderade.

Bild från emarketer.com
Bild från emarketer.com

Slutsatsen? Man följer influencers för att personen talar till en känslomässigt och känner man inte att personen är genuin dyker förtroendet – förtroendet som är influencers kapital. Så – geniunitet framför allt.

Vad spanar du mer för trender under 2017? Dela med dig i kommentarsfältet!

Linda Hörnfeldt

VD & grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

9 Comments
  1. Åh vad intressant och även peppande. När jag jämför mig med alla andra som har tusentals följare känns det tungt ibland. Men skam den som ger sig! Jag har ändå en skara trogna följare så jag kör på.
    Nu ska jag spana vidare efter fler trender. Spännande med ett nytt år! 😊

  2. Min trendspaning för 2017 är:

    Influencers kommer att få ännu mer uppmärksamhet. Alla vill vara en influencer och vi ser bara början. Precis som artikeln beskriver kommer inte alltid störst vara bäst. Vi inser vikten av att vara personlig och skapa kvalitativt content.

    Vi kommer att se en ökning av att influencers gör mer och mer avancerat material. Rörligt i alla former ökar explosionsartat. Vi inspireras av USA och hur de bygger upp funnels.

    Jag tror även på ökat samarbete influencers emellan. Spännande samarbeten med digitala projekt eftersom fler inser värdet av samarbete.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>