Influencers of Sweden i Almedalen

Margaux Dietz & Clara Löfvenhamn i Almedalen

Vilken roll kommer influencers att ha i valet och, framförallt, kan de ha något inflytande på våra förstagångsväljare? Det var frågorna som Dagens Media ställde till Clara Löfvenhamn, influencer och ledamot i styrelsen för Influencers of Sweden och influencern Margaux Dietz. Det korta svaret – det är ett solklart ”ja, absolut kan de ha det”.

Clara Löfvenhamn berättar om några av sina tankar på sin ledarskapsblogg Bossbloggen:

”Jag får rätt ofta frågan om vilka risker jag ser med detta och där måste jag säga att den största risken som jag ser är om politiker överger sina sakfrågor och endast fokuserar på influencer marketing som tillåter dem att visa sig från sin bästa sida. Där gäller det att politikerna själva kommer ihåg sakfrågorna som de är anställda för att driva och att journalistkåren verkställer sitt kritiska och granskande ansvar.

För influencers blir den viktigaste frågan i gengäld bli att vårda sin makt. Att vara medveten om vilken påverkan man har och som vanligt vara mån om sin trovärdighet. Trovärdigheten är alltid vår viktigaste valuta och utan är risken överhängande att våra följare börjar misstro eller försvinner. Så, var medveten om dina värderingar och fortsätt följa dem i allt du gör.”

Vill du läsa mer?

Linda Hörnfeldt

Grundare och styrelseledamot i Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>