IAB startar task force med Influencers of Sweden

IAB Dagens Media

För några veckor sedan meddelade IAB att de startar en task force med starka profiler från branschen (läs artikeln i Dagens Media). Detta för att för att enas kring grundläggande och vägledande frågor inom influencer marketing.

Resultatet av denna task force väntas bli exempelvis utbildningsmaterial i form av handböcker, seminarier, mätstandard och annonsmärkning.

Influencers of Sweden har planer på att, baserat på resultaten som kommer ur denna task force, sätta ihop en arbetsgrupp och skapa liknande material för publicister/influencers.

I fredags (2/12) hade vi vårt första möte och bland de frågeställningar och utmaningar som kom fram fanns bland annat kvalitets- och leveransgaranti, rättigheter efter publicering och vikten i tydliga målgrupper.

Task forcen består av:

Zanox, Benjamin Mullen
United Influencers, Linda Palmgren
TS Digital, Lars Björkman
Tourn, Rosanna Thun
Tailsweep, Öjje Holt
SPP, Silvia Barklund
Splay, Vigor Sörman
Spinview Global, Robin Kettula
Scream, Sofi Rönnestrand
MEC, Rebecca Brage
Maxus, Alexandra Callius
Loppi, Katarina Bergegård
Kantar Sifo, Siri Gaunt
IUM, Peter Cederholm
Influencers of Sweden, Linda Hörnfeldt
Bonnier Annons, Caroline Ensér
Bauer Media, Mattias Björkman
Accenture, Helena Henriksson

IAB är en förkortning för Interactive Advertising Bureau och är en medlemsorganisation som samlar intressenter inom digital marknadskommunikation. Bland medlemmarna finns bl.a. Google, Eniro, McDonald’s och Aftonbladet.

Linda Hörnfeldt

Grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

4 Comments

Leave a Reply to Linda Hörnfeldt Cancel reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>