IAB presenterar industristandard för influencer marketing

I höstas tillsatte IAB Sverige en task force inom influencer marketing för att tackla utmaningarna som branschen stod inför och finna gemensamma riktlinjer. I torsdags presenterades resultatet av denna task force framför ett par hundra personer på Biograf Park i Stockholm.

Jag, i egenskap av VD för Influencers of Sweden, har suttit med i denna task force tillsammans med ledande profiler i branschen. Linda Palmgren, VD för United Influencers, har varit ordförande för gruppen.

Linda Palmgren, VD United Influencers
Linda Palmgren, VD United Influencers

Var tydlig med reklammärkning”, råder Linda influencers via IAB’s hemsida. ”Främst att se till balansen mellan vad som är sitt eget innehåll och vad som är reklam. Det finns ju en anledning till varför du har engagerat en publik i första hand. Ha en balans mellan hur många reklaminlägg du släpper in i ditt flöde jämfört med hur många du har totalt. Var lite trygg i dig själv och se det långsiktigt. Det är svårt att hämta tillbaka förtroende hos följare.”

Du finner handboken med IAB’s rekommendationer här!

Nedan kan du se hela seminariet på IAB’s YouTubekanal!

Linda Hörnfeldt

Grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>