Hur tar jag betalt för samarbeten på blogg och sociala medier?

En av frågorna som oftast uppkommer i vårt community är ”hur ska jag ta betalt?”. Eftersom influencerbranschen fortfarande är i sin linda så finns ännu inte några branschstandards för detta. Så – vi får helt enkelt ta fram våra egna! Här reder vi ut hur du kan tänka när du tar betalt för samarbeten på din blogg, instagram och dina sociala medier.

Till skillnad från nästan alla andra yrken finns ännu inga allmänt rekommenderade nivåer eller yrkesmässiga standards för influencers. Till viss del för att yrket är så pass nytt men också för att det är så många olika delar som man bör räkna in när man tar fram ett pris. Mycket baseras fortfarande på antalet följare och en gissningslek, sedan är det så klart också en faktor hur bra säljare du är.

Idag går vi förbi allt gissande och börjar räkna och värdera. Märk väl dock, detta är vår uppskattning och rekommendation kring hur man kan tänka, dessa siffror är inte skrivna i sten på något vis .

Hur tar jag betalt för samarbeten i blogg och sociala medier?

Vad kostar en influencer? Produktion+spridning+varumärke! Klicka för att Tweeta

Att bestämma hur mycket något är värt är alltid en mycket svår och känslig fråga. Det är samma sak med konsulttjänster, konst och varumärkesvärdering, det beror inte bara på dig som avsändare, det beror också på hur mycket produkten är värd för mottagaren. Här väljer jag att lyfta fem faktorer som bör tas i beaktning när man prissätter:

1. Produktion

Vad kostar den faktiska produktionen av materialet till samarbetet? Detta räknas vanligtvis i tid men det kan också bli galet då du självklart inte ska ha mindre betalt för din kompetens bara för att du arbetar snabbt. Dock använder vi tid som riktlinje i detta exempel då det är enklast.

Räkna tiden det tar att fota, redigera, skriva, filma – helt enkelt skapa materialet för inlägget. Tänk också på att det eventuellt tillkommer korrvändor med kunden samt eventuella möten. Multiplicera sedan den tiden med din timpenning (ligger vanligtvis mellan 500-1500 kronor beroende din specialistkompetens och erfarenhet). Ha också i åtanke (speciellt för fotografer) kostnad för bilder och i vilken utsträckning företaget vill använda dem i sina egna kanaler.

2. Räckvidd

Hur många människor kommer samarbetet nå via dina kanaler? Här menar jag inte följare, antalet följare är helt irrelevant egentligen. Det som är intressant är ju hur många du faktiskt når samt hur många av dem som är relevanta.

Man kan räkna grovt på att ett blogginlägg lever i en ca vecka (och för evigt så klart via Google) men räkna besökare på en vecka. På sociala medier kan du via de respektiva kanalernas statistikverktyg ta fram exakt räckvidd.

För ett redaktionellt inlägg kan du ta allt mellan 200-600 CPM (cost per mille/tusen). Alltså, om du har 20 000 besökare på en vecka och tar 300 CPM = 6 000 kr. I sociala medier brukar man räkna grovt ca 30-70 öre per faktisk kontakt (alltså en person som faktiskt ser inlägget, inte bara en följare). Det innebär då ca 300-700 CPM.

OBS! Det är så klart inte hållbart att ha ett ”rörligt” pris baserat på faktisk räckvidd utan ta ett snitt på det senaste månaden till exempel och basera offerten på det.

Exempel med en räckvidd på 10 000:

  • CPM 300: 3000 kr
  • CPM 500: 5000 kr
  • CPM 700: 7000 kr

Det är breda siffror men allt beror på hur relevanta dina följare är för annonsören.

Exempel:

Du driver ett Instagramkonto med fokus på smink med 10 000 följare. Du har 70% svenska följare varav 90% är kvinnor. Ett sminkmärke kontaktar dig och vill nå kvinnor i Sverige. Då är så klart inte alla dina 10 000 följare intressanta utan bara 6300 (enligt ovan beräkning). Av de 6300 är det t.ex. bara 4000 som ser ditt inlägg (enligt statistik du plockat ut från Instagram). Ditt pris ska således baseras på siffran 4000 och inte 10 000. DOCK kan du räkna ett högre CPM då eftersom målgruppen är superrelevant! Offertförslag till kund: 2800 kr (plus övriga faktorer).

3. Varumärket

Hur starkt är ditt eget varumärke? Om du är en stor influencer som skapat dig ett starkt varumärke så kan det även finnas ett värde för företaget i att associeras med dig, utöver din statistik. Detta värde är otroligt svårt att uppskatta i siffror, här får du nog testa dig fram (eller prata med andra bloggare/offentliga personer som är i samma sits).

4. Reward Exchange

Se till företaget du ska arbeta med, kan de ge dig exponering som kan gynna dig och kan du tänka dig att sänka priset i utbyte mot det? Om de ger dig exponering på sin webbplats eller i sitt nyhetsbrev till exempel, hur mycket kan det vara värt för dig, du kanske kan få nya läsare på det sättet?

Denna punkt är inte alltid relevant, men ha det i åtanke, speciellt om företaget tycker att ditt pris är för dyrt.

5. Marknaden

Hur ser marknaden ut? Vad är den villig att betala? Företaget kommer med all säkerhet vilja omförhandla priset du ger dem och det får du vara beredd på. Fundera på hur gärna du vill arbeta med företaget och var din gräns går. I slutändan måste du känna att priset ni kommer överens är värt det för dig, det arbete du lägger ner och för ditt varumärke i längden.

Det viktigaste är i slutändan magkänslan och att du känner att du blir rättvist behandlad och respekterad. Men också, om du vill vara med och skapa en hållbar och rättvis bransch, sälj dig inte för billigt!

Influencers of Swedens rekommendation är ett absolut minimum på 2000 kr för ett betalt samarbete. Och tänk alltid på att följa marknadsföringslagen och även att skatta för din inkomst!

Hur tänker du när du tar betalt för samarbeten? Vill du tillägga något? Lämna gärna en kommentar här nedan.

Gillade du inlägget? Dela gärna med dig!

Betalda samarbeten på bloggen och i sociala medier - hur tar jag betalt? Klicka för att Tweeta

Läs mer på ämnet:

» Skillnaden mellan PR & annonsering på bloggar
» Sponsrade inlägg och smygreklam – vad säger lagen?
» Vägledning från Konsumentverket kring marknadsföringslagen

Linda Hörnfeldt

VD & grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

17 Comments
  1. Tycker det var himla bra siffror och råd som också bekräftar för mej själv att jag tänkt lite rätt 🙂 För mej är det en blandning att varumärket jag marknadsför ska vara värt något för bloggen, passa in och ge mina läsare någonting samtidigt som jag naturligtvis vill ha betalt så pass mycket att jag känner att det är värt att lägga arbete på ett inlägg. De där två sidorna kan vara lite som en gungbräda, att ena sidan kanske är lite högre en den andra. Skulle däremot en sida dyka i marken så spelar det ingen roll hur hög den andra är.

  2. Jag har en fråga som jag tycker är relevant för sammanhanget, och som jag funderat ett tag på! Hur skattar man på sånt här som bloggare? Måste man starta ett eget företag, eller kan man ha dessa inkomster som någon sorts ”lön”, som man skattar på som vilket arbete som helst? Ett enkelt svar, eller ett helt inlägg hade varit bra!

    Tack för bra info och input, som vanligt!

  3. Måste skriva och tacka för en fantastisk podd! Har nu lyssnat på alla 10 avsnitten i rad 🙂 och det var väldigt lärorikt och intressant! Precis vad jag har velat veta mer om! Ny favoritsite och favoritpodd helt enkelt!

  4. hejsan!
    Jag undrar om hur man räknar på unika besökare. Om jag har 2000 unika besökare per dag, betyder detta att jag har 2000 gånger 7 = 14,000 unika läsare i veckan? kram

    1. Nej, det behöver det inte betyda. Samma person kan ju nämligen vara inne flera gånger på en vecka och då går veckosiffran ner. Ju fler återkommande besökare = färre unika besökare. Det behöver inte vara dåligt! Men du kan inte räkna så. 🙂

  5. Hej,

    Bra inlägg – viktigt ämne.
    Jag skulle vilja tipsa alla bloggare att man kan fakturera och ta betalt vid samarbeten via ex. Frilans Finans – bra för de som inte kan/vill starta företag! Gör jag superbra!

    Heja din blogg

  6. Verkligen bra tips men det jag funderar på är hur tar man betalt, hur ser man till att skatten dras? Jag har sett lite olika företag som t ex coolcompany och frilansfinans där man kan fakturera utan företag men då kommer tillkommer ju en extra summa som dom tar, måste man använda sig av sånt eller hur gör man egentligen? Och hur lägger man fram för ett företag att man tar betalt och vill ha X kr , kan ni inte ge lite exempel på sånt.

  7. Hej! Bra inlägg, jag förstår inte hur du räknar ut 6000 kr för 20 000 besökare. Minus, delat, plus, gånger, får inte ihop ekvationen, ha ha!

    Undrar även om du både tänker betalt med timpenning och antal besökare, eller om man räknar det separat och bara tar betalt för antingen timmar eller antal besökare.

    Mvh/Mimmie

  8. Kanske inte riktigt har med detta att göra men jag har lite funderingar kring annonsering på min blogg. Jag har fått erbjudande att sälja annonsplats åt div. företag men jag vet inte vad en skälig ersättning skulle kunna vara. Någon som har någon rekommendation?

  9. Superbra info och så bra att det tas upp! Men, jag förstår inte riktigt hur jag ska räkna ändå. Vad är lagom att ta? Har ganska jämnt ca 1.8 miljoner exponeringar i veckan med i nuläget 110 000 följare och en räckvidd på i snitt 70-80 000 per bild. Men kan ha upp emot 200 000 på en bra och 30-40 000 på en inte lika bra. Tycker det är galet svårt att prissätta. Snälla hjälp mig! Jag är helt säker på att jag ligger alldeles för lågt…. 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>