Gör det enkelt för din kund att köpa – paketera

När någon frågar mig om säljtips brukar jag ge följande råd – paketera. Att paketera sitt erbjudande till kund gör det lättare för kunden att säga ja. Så ha ett konkret erbjudande att sälja in snarare än en öppen förfrågan som är svårare för en kund att ta ställning till.

paketering_sara

En adventskalender är en form av paketering som är ganska generell. Att skapa recept inför jul för relevant kund är en paketering som är ganska nischad. Båda exemplen är konkreta och lätta att tacka både ja (och nej) till för en kund trots att de har olika karaktär. De är exempel på bra paketeringar helt enkelt!

Jag bloggar inom nischen hälsa och träning – och nu när det är januari och mångas målsättningar handlar om just ökad hälsa så finns alla möjligheter att skapa en kombo av content och sponsorskap och sälja på ett paketerat sätt.

Hur paketerar jag bäst?

Många frågar mig om hur man gör för att lyckas skapa business på sin digitala närvaro och därför vill jag dela med mig av ett konkret exempel.

Till min kund som gör träningskläder sålde jag in en månadslång exponering i en kombination med en aktivering som jag vet att mina läsare tycker mycket om: en träningsutmaning. För mig är det den bästa sortens kombination: content som alla vinner på.

Införsäljningen gjorde jag i december och jag identifierade deras behov och tog fram en plan som gav min kund:

  1. Långvarig garanterad exponering
  2. Exponering i ett sammanhang som de vill synas i (i detta fall: träning i vinterväder)
  3. Aktivt engagemang hos mina läsare som också är deras huvudmålgrupp
  4. Trafik till min kunds sajt genom en aktivering (i detta fall: en tävling i flera delar)
  5. Efterbearbetning genom att ge alla som varit engagerade ett exklusivt säljerbjudande hos min kund vilket leder direkt till sälj..

Se hur just det här samarbetet blev här!

Konkreta exempel

Fler exempel på idéer – det jag kallar paketeringar – som är fullt möjliga att skapa business av inom min nisch skulle kunna vara:

Träningskläder i resemiljö

Ska du ut och resa? Kanske till och med på träningsresa? Visa upp utvalda plagg ur din kunds vår- och sommarkollektion från ditt resmål. Detta funkar särskilt bra om du ska resa till ett ”exotiskt” ställe som i sig är attraktivt content för din målgrupp och ett sammanhang som också är attraktivt för din kund.

Inför loppet

Tränar du mot ett lopp? Sälj in synlighet till en partner under din satsning; ett träningsföretag, livsmedelsföretag eller annat företag som kan bli en naturlig del i det du gör. Det är precis detta som vanlig sportsponsring går ut på – fast jag kan tycka att influencers ofta gör det mycket bättre eftersom mer fokus hamnar på kunden.

Dela din kunskap!

Är du expert inom ditt område kan du sälja in olika serier som fokuserar på kunskapsdelning. En löpcoach skulle kunna sälja in en serie typ ”kom igång och spring 5 km på 5 veckor” med relevant sponsor under dessa 5 veckor som blogginläggen/youtubefilmerna/instaposterna publiceras.

Det handlar om att skapa projekt (paketeringar) av sin kunskap vilket jag upplever som enklare att sälja jämfört med t.ex. en bred ambassadörsförfrågan till ett företag som lätt blir lite för luddig. Exempel på detta är det här inlägget, ett av fem inlägg med en cykelskola som tema.

Ta betalt för projekt istället för per timme

Jag tycker att exemplen ovan är bra ur flera aspekter; de säkerställer mer än ett enstaka inlägg – vilket är jag alltid strävar mot eftersom fler sponsrade inlägg inom samma projekt i regel ger bättre pengar än per nedlagd timme.

Dessutom drar du nytta av det du gör ändå; och du behöver inte konstla till ditt innehåll. Du och din samarbetspartner bygger massa win tillsammans!

Vilka tankar och idéer dyker upp hos dig? Vilka paketeringar skulle du kunna ta fram inom din nisch?

Sara Rönne

Sara Rönne sitter i styrelsen för Influencers of Sweden och har bloggat på traningsgladje.se i mer än tio år. Hon är inte störst inom nischen hälsa och träning, men hon ses som en viktigt part i branschen av såväl andra bloggare, journalister och storföretag. Hon har också gjort webbkursen "smart social business" för Influencers of Swedens medlemmar.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>