Gästblogg: Del 2 – Men, det är ju bara att skriva lite

Det här inlägget publicerades först på Bomans Byrå, och är skrivet av Camilla Boman. Camilla kontaktade mig för att hon ville intervjua mig för den här artikelserien om bloggeriet och här kommer den! Del 1 i artikelserien hittar du här.

Över till Camilla. 


I mitt förra inlägg pratade jag en del om hur bloggandet förminskas av vissa – och gav samtidigt en hel del argument till varför det inte ska förminskas. Det ligger nämligen mycket arbete bakom att driva en blogg. Idag forsätter jag på det temat.

Jag ställde några frågor till Linda Hörnfeldt, en bloggveteran (hon har bloggat sedan 2001!) men främst grundare till Better Bloggers. Better Bloggers är ett branschnätverk för bloggare. Syftet med nätverket är att ge medlemmarna en mix av inspiration och kunskap – och samtidigt skapa yrkesmässiga standards för bloggbranschen att luta sig emot.

Eftersom jag själv har följt Lindas personliga blogg La Linda i många år, så vet jag att hon vet vad hon pratar om. Dessutom gör hon alltid kvalitativa och läsvärda inlägg. Jag frågade därför Linda några frågor kring just det – om hur mycket tid hon lägger på ett blogginlägg och vart bloggbranschen är påväg.

Bloggare = multijobbare

Varför tror du att många uppfattar bloggandet som att ”Det är ju bara att skriva lite”?
– Därför att det var där det började – som en dagbok online. Till en början var det mest text och ambitionsnivån var generellt rätt låg, det var ju bara en hobby i början för majoriteten av bloggarna.

Bloggaren är ju inte bara skribent; hon är ju även fotograf, säljare, offentlig person, ansvarig utgivare och 100 andra saker.

Sedan dess har ju bloggandet exploderat och nu ser jag på bloggaren – åtminstone den som ser det som ett jobb och inte en hobby – mer som en entreprenör. Bloggaren är ju inte bara skribent; hon är ju även fotograf, säljare, offentlig person, ansvarig utgivare och 100 andra saker.

Hur mycket tid lägger du själv på ett genomsnittligt blogginlägg?
– Oj, supersvår fråga. Det beror helt på vilken slags inlägg det är. Minst en halvtimme, oftast mellan 2-3 timmar. Vissa kan ta en hel kväll. Men jag ser inte mig själv som professionell bloggare, jag lägger alldeles för lite tid på min egen blogg för det. Min blogg är helt klart en del av mitt företagande men långt ifrån den största. Det är ju själva grejen, vill du ha en stor blogg så måste du vara beredd att lägga ner den tiden. Jag lägger istället den tiden på Better Bloggers!

En konsult för innehållsproduktion

Vad har du märkt av hos annonsörerna de senaste åren vad gäller inställning till att annonsera hos bloggare samt ersättning? Är det fortfarande många som idag kommer med skambud jämfört med förr?
– Vi befinner oss i någon form av skifte nu. Bloggarna har börjat inse sitt värde och börjar ta betalt för sitt arbete. Företagen är generellt fortfarande lite förvirrade och vet inte riktigt hur de ska närma sig detta. De vill så klart få saker gratis om de kan men är samtidigt öppna för denna nya marknadsföringsmöjlighet. Jag tror att både bloggarna och företagen kommer dra nytta av detta skifte för att de nu kan se på varandra som yrkeskontakter, en köpare och en säljare, istället för att företagen öser gratisprodukter över bloggarna och hoppas på det bästa. På det här sättet går allt rätt till, bloggarna får betalt för sitt arbete och företagen kan ställa motkrav på prestation, kvalitet och resultat.

– Sedan är prissättning en väldigt trixig fråga. Det är så många parametrar som man måste se till. Först och främst är ju bloggaren en konsult för innehållsproduktion och ska betalas för nedlagd tid. Ska kunden använda bloggarens bilder i egna kanaler så tillkommer eventuellt kostnad för det. Och så kommer sedan priset för exponeringen och detta behöver också benas upp. Man kan inte bara räkna antal besökare. Du måste också titta på saker som hur relevant är målgruppen i ålder, geografi etc? Det ska bli väldigt spännande att vara med och ta fram riktlinjer för detta!

Linda Hörnfeldt

Linda Hörnfeldt

Navigation i det nya medielandskapet

Vad hoppas du uppnå med Better Bloggers och hur ska ni nå dit?
– Jag vill att Better Bloggers ska vara den självklara destinationen för bloggare som vill blogga professionellt eller bara bli bättre på sitt hantverk. Jag vill utbilda branschen i både dess rättigheter och skyldigheter, vilka lagar och regler som ska följas och dra upp riktlinjer för prissättning. Jag vill även välkomna företag som vill jobba med bloggare och hjälpa dem navigera detta nya medielandskap. Dessutom vill jag ena bloggare både online och fysiskt, skapa en plats där man kan nätverka och lära sig av varandra. Jag vill skapa bloggbranschens epicenter!

Det är såhär det börjar

Jag blir glad när Linda säger det hon säger. All utveckling måste ju börja någonstans. Rom byggdes inte på en dag och så vidare. Kanske är det just därför som yrket bloggare inte riktigt har erkänts som ett yrke ännu – just för att det inte finns några standarder att luta sig mot. Och ska det skapa standards så måste man börja någonstans. Därför hoppas jag på all framgång för Better Bloggers – och att de visar att yrket bloggare inte handlar bara handlar om glamour, goodiebags och spexiga event utan faktiskt om en yrkesroll som innefattar många olika saker.

En del av lösningen

Better Bloggers är en del av lösningen på hur vi ska göra yrket bloggare legitimt och respekterat. Jag nämnde även i mitt första inlägg i den här artikelserien att duktiga språkrör/ambassadörer också är viktigt. Men, vad kan man mer göra? Vi som bloggar, eller kanske inte bloggar men ändå vill hjälpa till att lyfta det här yrket (eller passionen för den delen)? Vad ska vi göra och hur ska vi göra det? Det pratar jag om i det tredje inlägget som kommer alldeles snart.


Linda Hörnfeldt

Grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>