Gästblogg: 7 tips som gör att företag kontaktar din blogg

Det här inlägget publicerades först hos Better Bloggers-medlemmen Johanna på Retrolover. Jag tyckte att det var så himla bra och relevant för alla medlemmar att jag frågade om jag fick lägga upp det här och det fick jag!

Över till Johanna!


 

7 enkla tips som gör att företag kontaktar din blogg

I mitt jobb som digital marknadsförare så händer det ofta att jag letar efter bloggar att samarbeta med. När jag har tagit på mig PR-hatten så har jag lärt mig lite om hur man som representant för ett företag tänker. Därför tänkte jag tipsa dig som har en blogg om hur du gör det enklare för företag att kontakta dig. Här kommer 7 tips som gör att företag kontaktar din blogg!

1. LÄGG TILL EPOST

Enklaste missen. Jag vet inte hur många bloggar jag har besökt där jag har lämnat bloggen för att jag inte hittade en epostadress. En bloggare får gärna ha sin epostadress högst upp i den höger- eller vänsterställda menyn ihop med den lilla välkomsttexten. Vill man inte det så går det jättebra att ha en KONTAKT-sida, men gör den tydlig och lätt att hitta.

2. SKRIV DITT NAMN

Ytterligare en sak som gjort att jag har tvekat över att kontakta en bloggare har faktiskt varit att jag inte vetat vad hen heter. Skriv gärna ”Välkommen till min blogg! Jag heter Johanna” högt upp i bloggen. Då slipper företagsrepresentanten leta jättelänge efter ditt namn, alternativt skriva ”Hej Retrolover” i mejlet. Sånt vill man helst slippa då man ju representerar ett seriöst företag och vill uppträda professionellt.

3. RÄTA LINJER

Kanske kan låta som en enkel sak, men jag har sett alla möjliga exempel på detta. Speciellt miniatyrer är något som jag stör ihjäl mig på, då måste man ju klicka för att få se hela bilden. Nej, ha lika stora bilder. Och när vi ändå pratar om det, vänsterställ inte vissa bilder och högerställ andra. Det ser bara rörigt ut. Bestäm dig och låt alla bilder följa samma linje. Det ser allra snyggast ut.

4. LÄNKA TILL DINA KANALER

Har du Pinterest, Instagram eller kanske en Facebook-sida? Lägg då in tydliga länkar hit i menyn. Och snälla, snälla, snälla – lägg dem inte längst ner i din meny under hela ditt arkiv. Ingen har ork att scrolla i hundra år när man är på jobbet.

5. BLOGLOVIN

Om du inte redan har det, skaffa Bloglovin. Det gör att dina läsare kan följa din blogg och får uppdateringar så fort du har skrivit något. Bloglovin är något som jag använder en hel del i jobbet för att få en bild av hur mycket läsare en blogg har. Och när du ändå är igång, följ gärna mig! (:

6. LÄS PÅ LAGEN

Läs på vad lagen säger om marknadsföring/sponsrade inlägg och speciellt lotterilagen. De flesta företag vill inte samarbeta med en bloggare som inte vet vilka lagar som gäller. Vill du lära dig mer så rekommenderar jag att du läser de här två inläggen hos Better Bloggers: lagar och regler.

7. FINA FOTON

Företag vill se att du kan ta fina foton. Speciellt om ett företag letar efter någon som ska recensera en produkt eller ha en give-away. Inget företag vill internt behöva berätta att de fått små jpg:s med risiga Instagram-filter i gengäld av bloggsamarbetet. Man behöver inte investera i en jättedyr kamera för att ta bra bilder, allt handlar om rätt ljus, bra bildkomposition och en fin känsla i bilden. Så ta fram kameran och öva!

Det var mina 7 tips! Hur många punkter kunde du som är bloggare ”checka av”? Höll du med om något, eller höll du inte med alls? Du kanske svarade ja på alla punkter men ändå undrar varför företag inte kontaktar dig? Kommentera i såna fall så kan jag skriva ett till inlägg senare om fler anledningar varför företag väljer andra bloggar framför din!

Linda Hörnfeldt

Grundare och styrelseledamot i Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

7 Comments
  1. Check på allt det där då va! Tror största anledningen till att inga företag kontaktar mig är att jag har en pytteliten blogg med endast 50 bloglovin-följare, och runt 400 besök i veckan, men vem vet, det kanske ökar fort!

  2. jag har ca 3000unika besökare i månaden och jag har svårt att få samarbete med ngt företag eller iaf företag som känns relevanta till min blogg. Jag har en fundering om det kan vara för att jag inte hyschar om att jag jobbar på Skatteverket?!
    Dåliga dagar tror jag det handlar om att jag inte har tillräckligt mkt dyr shopping. Hmm
    Jag har iaf det mesta av tipsen. 🙂

  3. Verkligen bra tips. Man bör dock poängtera att inga företag kontaktar en om de inte hittar ens blogg. SEO och synlighet kan man jobba med i oändlighet 🙂 Jag driver http://www.bloggtipset.se där jag försöker täcka det mesta man behöver för att bli en framgångsrik bloggare. Titta gärna in 🙂 Glad påsk

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>