Få fler uppdrag genom din hemsida! 8 ingredienser för en säljande frilansblogg

Att vara influencer är en slags frilansverksamhet. Utöver att fakturera för samarbeten med företag är det även många som tar steget och börjar sälja fler produkter och tjänster till företag eller redaktioner. Du får med andra ord en till målgrupp, utöver den du redan har.

Så hur ser då en effektiv hemsida ut för en frilansare? Här behöver du kanske tänka annorlunda jämfört med din målgrupp som influencer. I det här inlägget ger jag dig 8 ingredienser som varje säljande frilanssajt behöver.
8 ingredienser för en säljande frilansblogg

1. En tagline

Din frilanshemsidas jobb är att så snabbt som möjligt förklara för besökaren vad det är du gör och åt vem. Så att dina kunder direkt känner att de hamnat rätt.

Gör det därför uppenbart vid första anblick på din hemsida:
a) Vem du hjälper, och b) med vad/till vilket resultat.

Använd din header till detta.

2. Bilder på dig

Det spelar ingen roll hur imponerande dina meriter eller portfolio är och hur bra innehåll du skapar – en ansiktslös hemsida ger inte ett personligt och förtroendeingivande intryck. Det kan tvärtom kännas lite mysko, eller hur?

Dina framtida kunder vill ha ett ansikte på dig. Och du vill att de ska känna sig så pass trygga med dig att nästa steg – ett telefonsamtal eller mail eller möte – känns lätt.

Lägg en bild på dig själv i headern eller högt upp i sidebaren där du ser trevlig och härlig och professionell och pålitlig ut. Var inte rädd för att visa din personlighet!

3. Beskrivning av dina tjänster

Du behöver självklart beskriva exakt vad det är du gör och vad dina kunder får. Det här är ditt säljsamtal. Dina “Mina tjänster”-sidor ska tala om för besökaren:

– Varför det du gör är viktigt och värdefullt
– Vilka tjänster du erbjuder
– Vad som ingår i dessa tjänster
– Vilka resultat du lovar kunden
– Hur det är att jobba med dig och hur du ser till så att din kund blir nöjd

Ska du eller ska du inte ha med priser? Det är upp till dig. Fördelen med det är att du direkt kan sålla bort skambud och kunder utan budget. Nackdelen är att du blir mer jämförbar med andra frilansar.
Är du ny frilans så rekommenderar jag att vänta ett tag med att lista priser tills att du känner dig riktigt självsäker på din tidsåtgång och dina arvoden.
Ja, det här med att prissätta sina tjänster är ett helt annat blogginlägg…

4. Testimonials

Att ha citat från tidigare kunder eller andra som kan intyga att du är bra på ditt jobb är guld värt. Det kallas för “social proof” och är just ett slags bevis på att du inte är en skojare/amatör och att andra har anlitat dig och varit nöjda.
Bättre försäkring än så kan inte en spekulant få.

Se till att så snart som möjligt få några bra omdömen från kunder att lägga högt upp på din frilanssajt. Gör några små gratisjobb om du behöver. Om resultatet av dem blir fina citat och material till din portfolio så är det en fin betalning!

5. Portfolio

Efter testimonials så är bästa beviset på din kompetens din portfolio. Det ser såklart bra ut om du har en relevant utbildning i bagaget, men ingenting klår en portfolio. Den är ju som ett CV och arbetsprover i ett kan man säga.

För varje inlägg i din portfolio vill du berätta:
– Vem kunden var och vad deras behov var
– Vad uppdraget gick ut på
– Exakt vad du gjorde under uppdragets gång
– Vad resultatet blev, helst med bilder

Är du sprillans ny och har inte något att visa upp än? Ingen fara! Antingen så väntar du med att skapa en portfolio tills du gjort ditt första jobb, eller så snabbar du på processen genom att ta dig an några uppdrag gratis eller gör ett påhittat uppdrag som exempel på vad du kan åstadkomma.

6. En “Om mig”-sida

Japp, dina kunder vill veta vem du är som person, inte bara vad du kan göra för dem. Människor vill jobba med människor de tycker om, och på din “Om mig”-sida har du chansen att bryta isen och få dem att tycka om dig. Framhäv din personlighet, dina intressen och din story.

För mer tips om hur du skriver den ultimata “Om mig”-sidan, läs det här inlägget.

7. Kontaktformulär

Din frilanshemsidas huvudsakliga uppgift är att dra in uppdrag till dig. Den är ett flöte ute på internethavet som ligger och lockar till sig precis rätt kunder, och när dessa kunder hittar dig kan de inte låta bli att nappa…

Det förutsätter ju att de har något att nappa på, något att göra för att agera på sitt intresse. Det du alltid vill att dina besökare ska göra när de är på din sajt är att kontakta dig. Så att ni kan prata vidare om hur du kan hjälpa dem och du kan få uppdraget.

Hur gör du det busenkelt för besökare att kontakta dig? Du lägger knappar och kontaktformulär överallt på din sajt där de är synliga och relevanta: i menyn, i sidebaren, efter varje blogginlägg, på alla dina sidor… Och du uppmanar dem att höra av sig till dig!

Tro mig, det gör skillnad. Du vill inte att en peppad kund som behöver din hjälp ska vara mer än ett klick ifrån ett sätt att kontakta dig.

8. Innehåll!

Givetvis vill du skapa innehåll på din frilanshemsida. Dels för att hålla sajten levande och aktuell i sökmotorer: Varje inlägg du publicerar är ett sånt där flöte på internethavet, ytterligare en ingångspunkt för dina kunder att upptäcka dig.

Men främst för att skapa förtroende hos din målgrupp och bjuda dem på gratis kunskap.

Vem är din målgrupp då? Här gäller det att tänka till. Det innehållet du skapar ska lösa problem för de slags kunder som du helst vill ha. Drömscenariot är att din drömkund googlar på ett problem, hittar ditt innehåll och blir så imponerad att hen väljer att anlita dig för att lösa problemet.

Tänk på detta när du planerar din redaktionella kalender och skapar ditt innehåll. Vad för slags innehåll kan du skapa som gör dina drömkunder sugna på att anlita dig? T.ex:

– Berätta om jobb du gjort och hur du tänkte och gjorde.
– Ta dig an ett låtsasuppdrag och visa steg för steg hur du löser problemet.
– Skriv eller prata om din syn på trender eller fenomen i din bransch.
– Gör en inspirationssamling
– Gör en resurssamling med användbara länkar eller verktyg

Även om du pratar till dina potentiella kunder, gå inte i fällan och bli för torr och “professionell”. Var dig själv. Visa din personlighet och humor.

Låt hela din hemsida och allt ditt innehåll visa, inte bara hur kompetent du är, utan också hur härlig du är att ha att göra med. Det är faktiskt en av dina största konkurrensfördelar. 😉

Louise Stigell

Mångsysslande digital entreprenör som även frilansar som copywriter och webbdesigner. Bloggar på ohsosensitive.com.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>