Event hos Reklamombudsmannen: reklamsamarbeten i sociala medier

Reklamombudsmannen

Idag offentliggjorde Reklamombudsmannen beslutet att Blondinbella fälls för smygreklam för ett inlägg hon gjort om sitt eget skomärke, Flattered, i sin blogg. Det är alltså mer aktuellt än någonsin att putsa på sin kunskap om marknadsföringslagen.

Hur ska dina inlägg se ut för att följa reglerna? Kan du ta emot varuprover, resor och ersättningar? Eller kan det få konsekvenser?

På onsdag den 25/5 håller Reklamombudsmannen ett event där Martin ”The Swedish Lad” Arvebro, tillsammans med RO, guidar dig i vad du ska tänka på när du samarbetar med olika företag.

» Anmäl dig till eventet här – det är gratis!

Frågor du får svar på:

Hur får du visa produkter i dina inlägg?
Får företag skicka produkter till dig?
Får du be företag om produkter?
Får företaget bestämma vad du ska säga/skriva om dem?
När blir dina inlägg reklam?
Vad kan hända om du gör ”smygreklam”?
Hur ska du svara företag som vill att du ska göra reklam för dem?
Får reklam riktas till barn?
Kan du samarbeta med företag när du är under 18 år?
Är du ansvarig för att dina inlägg följer reglerna?

Linda Hörnfeldt

VD & grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

2 Comments
  1. Förlåt gnället och det är här absolut inte riktad till dig.
    Men blir trött på att alla bloggevents och i detta fallet, ett viktigt ämne gällande blogg-PR ligger, förutsätter att man bor i eller nära Stockholm… 🙁

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>