Differentiering – så får du din blogg att stå ut ur mängden

Idag presenterar vi ett nytt ansikte här på Better Bloggers – säg välkommen till Sara Hellman! Sara pluggar digital tjänsteutveckling och bloggar själv på Sara.Pm. Hon kommer vara vår gästskribent framöver och främst skriva artiklar med fokus på teknik, något som ligger Sara varmt om hjärtat! Genom personligt intresse och stort driv har hon hunnit bli riktigt vass på området blott sina 25 år! 

Efter den lilla introduktionen lämnar jag ordet till Sara:


differentiering

I början av året tipsade Linda om att du bör ha en bloggstrategi. Förhoppningsvis hjälpte det dig att identifiera dina läsare, vad du vill blogga om och även att sätta upp några handfasta mål för ditt bloggande. Men utvecklas man inte så står man still, därför tänkte jag ta upp en bloggstrategi som förhoppningsvis hjälper dig ytterligare – differentiering.

Inom ekonomi brukar man tala om tre olika strategier som företag bör välja mellan. En av dessa kallas för differentiering och handlar om att man bör se till att ens produkter står ut ifrån konkurrenterna på marknaden. Inom differentiering pratar man också om att hitta sin USP – sin Unique Selling Point – alltså vad som gör en unik. Men ekonomi är inte så hett och roligt, så jag tänkte omedelbums gå vidare till att förklara hur den här strategin är het, rolig och otroligt hjälpsam för dig som bloggare.

Många bloggar inom samma kategori. En av de stora anledningarna till att det är så svårt att lyckas som bloggare är att det finns så otroligt många. Säg att du vill börja blogga om träning idag, ja, då finns det tusentals andra som bloggar om det redan. Hur ska du få läsare att välja just din blogg? De kommer inte bläddra igenom alla tusentals bloggar, de kommer välja ett fåtal som tilltalar dem lite extra. Det är där vi har det. Läsarna besöker bloggar som tilltalar dem.

Vad är unikt med dig?

För att använda dig av den här fina strategin som kallas differentiering behöver du identifiera vad som gör din blogg annorlunda. Vad är din edge? Några frågor som kan hjälpa hjärnkontoret att klura ut detta:

  • Har du större kunskaper inom ämnet?
  • Är du duktig på att ta bilder till bloggen?
  • Hjälper du dina läsare med något (som andra inte gör)?
  • Har du möjlighet att uppdatera bloggen oftare än andra?
  • Är du duktig på att ställa tankeväckande frågor? Skapa debatt?

Låt dock inte dessa frågor begränsa dig, din edge kan vara vad som helst. Bara den ger dig en fördel över andra bloggar inom samma kategori.

Inspireras av andra bloggare

För att verkligen få grepp om det här med differentiering tänkte jag ta upp några bloggar som jag tycker har lyckats extra bra med det.

Ida Warg driver en blogg om träning. Hon är knappast ensam om det idag, men hon gör det riktigt bra. Istället för att bara skriva om sin egen träning lägger hon stort fokus på sina läsare. Hon gör videoklipp, blogginlägg och instagrammar med det tydliga budskapet att hon är där för att hjälpa. Hon lägger upp övningar, tips och instruktionsvideor för att se till att hennes läsare har de verktyg de behöver för att lyckas med sin träning. Därför ser jag det som att hon verkligen har lyckats differentiera sin blogg.

Sen har vi bloggparet Paula Uribe och Hugo Rosas. Det som gör att deras bloggar står ut ur mängden är att båda bloggar om sitt liv tillsammans. Du som läsare får ta del av  deras diskussioner ifrån bådas perspektiv. Det är annorlunda, underhållande och får läsarna att återkomma regelbundet.

När du har hittat din edge

Det svåraste med en differentieringsstrategi är att komma på vad din edge är. När du väl har gjort det behöver du bara spela vidare på det. Kom du på att du är duktig på fotografi? Att din träningsblogg har bättre bilder än andra? Finslipa de kunskaperna och framhäv bilderna! Det är nu det roliga börjar. Du vet vad du är bra på, nu behöver du bara göra det till din grej.

Jag hoppas att det här hjälper dig på traven i utvecklingen av din bloggstrategi! Skulle du ha någon fråga så besvarar jag dem gladeligen i kommentarsfältet. Lycka till!

Nu vill jag höra från dig – vad är din USP? Vad får dig att stå ut från mängden?

Isabel Holm

Skribent. Älskar att skriva, resa och skratta.

6 Comments
  1. HEJ!
    Vad som särskiljer min blogg om vikt, löpning och hälsa är att jag är 51 år och att jag startade min resa vid prick fyllda 50 år.
    Då vägde jag 93-95 kg och hade svårt för att resa mig ur en fåtölj. Nu 23 kilo senare är jag ännu ej ”klar” men springer så gott som varje dag, gymmar och fokuserar livet till allt mer hälsosamt inom alla kategorier. Maten styrs över till ekologisk och är lchf i görligaste mån. Inget unikt men en del av hela mitt livsprojekt. Fler ämnen i bloggen är ensamt föräldrarskap och down shifiting. the jeanettis way är ett begrepp som inkluderar att vara om och kring sig, handla off season, leta upp gratis och leva så enkelt som möjligt samtidigt som man är alert vad gäller bortskänkessidor på fb t ex. Att ha ett presentskåp är jeanettish. Så blir jul och alla högtidsdagar aldrig ekonomiskt betungande. Vi som är äldre behöver lyftas inom bloggandet. Vår erfarenhet och vårt lite lugnare förhållningssätt är saker att ta vara på 🙂 Att starta med löpträning handlar inte om de flashigaste tightsen med kompression. DET sitter i huvudet att komma ut kl 05:30 en söndagsmorgon.

    1. Hej Jeanette,
      Vilken fantastisk resa du har gjort 🙂 Jag håller med dig om att även äldre bör lyftas fram inom bloggandet, alla har något viktigt/intressant att dela med sig av!

  2. Kul inlägg! Ser fram emot att få möjlighet att fokusera mer på min blogg nästa år. Jag är bosatt på Malta och bloggar om vardagen här. Nu har det mer förvandlats till en Malta-portal med bloggen som sidoprojekt men jag ser fram emot att få lyfta fram den mer igen! Så min USP är nog att jag är ”Malta-expert”, för både turister och de som är intresserade av att flytta hit 🙂

  3. Tycker det är enormt intressant som Jeanette skriver. Jag är 45 år har sex barn där den äldsta är 25 och den yngsta snart 3. Jag är märkbart äldre än de flesta, mer erfarenhet men ändå väldigt lik andra småbarnsföräldrar. Upplever att är du inte 25-30 så är det svårt att nå fram. Även de i samma ålder läser hellre yngres bloggar. Det är svårare eller så gör man helt fel.

Leave a Reply to Johanna Cancel reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>