Det ultimata inlägget om reklam i bloggar och annonsmärkning

Jag får dagligen frågor angående reklam i bloggar och på sociala medier. Alla frågor är i grund och botten desamma. De handlar om vad reklam är, hur man kan identifiera den och hur den ska märkas ut. Helt enkelt:

Vad ska annonsmärkas och hur ska märkningen se ut?

Därför ska jag med det här inlägget göra mitt bästa för att förtydliga just dessa frågor.

Jag vill tillägga att jag i detta inlägg endast behandlar reklam och marknadsföringslagen, inte löneskatt eller förmånsbeskattning. Det blir ett senare inlägg.

Reklam i bloggar & på sociala medier - den ultimata guiden

1. Alla omnämnanden av produkter är INTE reklam

Det här är en av de största missförstånden där ute.

Många tror att så fort ett varumärke omnämns eller en rabattkod syns eller en länk finns med så är det reklam. Så är det inte.

– Om en influencer skrivit om ett märke eller en produkt som hen köpt själv så går det under yttrandefrihetsgrundlagen. Exempel: Du tipsar om en grym foundation du köpt eller om en bok du läst. 

– Om personen skriver om en film, ett märke, en nyhet eller liknande – för att hen bara tycker att det är intressant/snyggt/toppenbra – så går det under yttrandefrihetsgrundlagen. Exempel: Nyhetsmorgon bjuder in en författare för att prata om sin nya bok eller Expressen skriver om Let’s Dance. 

– Om personen fått ett pressutskick utan motkrav på exponering i hens kanaler går det under yttrandefrihetsgrundlagenExempel: Du får ett pressutskick med nya smaker av Loka. Du skriver bara om dem om du själv vill. 

Om man helt enkelt skriver det man vill för att man vill det, utan några krav från tredje part så är det yttrandefrihet. Läs mer om yttrandefrihetsgrundlagen här.

Många tror att så fort ett varumärke nämns av en influencer så är det reklam. Så är det inte. Klicka för att Tweeta

 

2. ”Reklam” är avgörande av ekonomisk vinning

För att något ska räknas som reklam så ska publicisten (i det här fallet influencern) ha ekonomisk vinning eller potentiell sådan som resultat av publiceringen. Nedan listar jag några exempel för detta.

Viktigt dock att komma ihåg är att det alltid är helheten som bedöms av Reklamombudsmannen eller Konsumentverket om inlägget anmäls. Därför ska nedan exempel inte ses som de enda reklamvarianterna – dock de vanligaste i influencersammanhang.

För att något ska räknas som reklam så ska influencern ha ekonomisk vinning eller potentiell sådan som resultat av publiceringen.

– Har influencern fått betalt i produkter, tjänster och/eller pengar i utbyte av exponering är det reklam och ska märkas som sådan. Exempel: Du får 5000 kronor för att skriva om ett varumärke som säljer kläder. Alternativt, du får en resa mot att du skriver om den.

– Har influencern annan ekonomisk vinning av inlägget, till exempel är delägare i företaget som marknadsförs, är inlägget reklam och ska märkas som sådant. Exempel: Isabella Löwengrip skriver om sina varumärken LCC och Flattered. 

– Kan influencern potentiellt tjäna pengar på inlägget, via en rabattkod eller annonslänkar/affiliate (prestationsbaserad marknadsföring där man tjänar pengar per köp som genereras via länken), är inlägget reklam och ska märkas som sådant. Exempel: Ett collage med vinterkläder med annonslänkar under. 

För att något ska räknas som reklam så ska influencern ha ekonomisk vinning av publiceringen. Klicka för att Tweeta

3. Hur ska reklamen märkas ut?

En het potatis det senaste året och jätteviktig, främst för att uppehålla trovärdigheten i relationen mellan influencern och dess publik.

Några grundregler:

Reklam ska märkas ut tydligt och genast, så att konsumenten, även vid en flyktig anblick, kan identifiera den som reklam.

Det finns alltså ingen poäng med att försöka ”gömma” annonsmärkningen med ett mindre typsnitt eller en ljusare färg. Det är en människa som ska se det, inte Google.

Alltså:

– Märk inlägget med ”reklamsamarbete med XX (varumärkesnamn)” överst i inlägget/först i videon. Märkningen ska vara med på samtliga sociala medier som omfattas av reklamen. (krav)

– Uppmärksamma gärna läsaren på att det rör sig om marknadsföring i rubriken och i början av inlägget. (rekommendation)

– Använd gärna ett annat typsnitt eller färgsättning, så att märkningen sticker ut från andra inlägg. (rekommendation)

– På sociala medier kan du märka inlägget med #annons eller #reklam och #företagetsnamn. Annonsmärkningen ska ske först i inlägget.  (krav)

Reklam ska märkas ut tydligt och genast och enkelt kunnas identifieras som sådan. Klicka för att Tweeta

4. Vems ansvar är det att reklamen märks ut?

Det spelar ingen roll i vilken kanal reklamen sker (blogg, Instagram, YouTube t.ex.) eller vem som tar den initala kontakten, är det reklam så ska den märkas ut.

Det är dessutom inte bara företaget som gör marknadsföringen som är ansvarig för att annonsmärkningen sker utan även publicisten (bloggaren, YouTubern t.ex.) och eventuella mellanhänder (byrå, anställd på företaget t.ex.). Samtliga delaktiga kan bli anmälda och dömda av Konsumentverket.

Vill du ha mer läsning på ämnet?

Linda Hörnfeldt

VD & grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

3 Comments
  1. Suveränt inlägg Linda!
    Jag har en fundering dock. Om jag gör ett inlägg säg ett collage med vårkläder och lägger länkar till vart plaggen kan köpas under inlägget men inlägget är på mitt egna bevåg och jag tjänar inget på själva inlägget MEN däremot har jag en affiliate-länk till samma bolag men på en annan plats på bloggen tex ovanför headern kan det då ses som att jag har ekonomisk vinning av inlägget?
    Förstår du hur jag menar?

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>