Det är hemligheten bakom en framgångsrik bloggare

successful

Det ligger mycket arbete, passion och tid bakom att bygga en framgångsrik blogg. Vi lägger alla mycket energi på plattformen som vi någon gång hoppas kunna driva på heltid och leva på. Men vad skiljer en framgångsrik bloggare från de som aldrig kommer ta sig längre än till hobbynivå? Vad krävs för att tjäna pengar, bygga ett varumärke och driva sin blogg som en business?

Saker framgångsrika bloggare gör:

1. De ser på sin blogg som ett jobb
Framgångsrika bloggar prioriterar sin blogg och ser till att lägga ner tid på den varje dag. De planerar, producerar och publicerar innehåll utifrån en övergripande strategi och de har mål för vart de vill komma. De säger inte ”jag hinner inte”, de väljer bloggen.

2. De investerar i sin blogg
För att en business ska kunna utvecklas behöver man investera i den – både tid och pengar. Kamera, dator och fortbildning är exempel på investeringar som framgångsrika bloggare gör. Bloggevent, konferenser och kurser är värdefulla satsningar som ofta lönar sig många gånger om.

3. De nätverkar
Att gå på bloggträffar är minst lika värdefullt i form av kontakter som det är i form av kunskap. Utan sina läsare är en bloggare ingenting. Och bloggare som skapar relationer med andra bloggare vinner inte bara ett utbyte av erfarenheter och ett gemensamt intresse – de kan också bygga upp värdefull SEO-kraft i form av länkutbyte och omnämnanden.

4. De kan sina siffror
Om ett företag vill samarbeta med dig vill de inte bara veta vad du kan leverera i form av bilder och text, de vill också veta vem din publik är. Hur många de är, var de bor, hur gamla de är, vad de jobbar med, etc. Ju mer du vet om dina läsare, desto lättare är det för dig att motivera att ett företag ska samarbeta med dig och din blogg.

5. De levererar
När de fått ett uppdrag så levererar de vad de lovat. De backar inte ur eller kommer med ursäkter eller gör ett halvbra jobb. De utför uppdraget enligt vad som avtalats och de följer upp med statistik och frågar efter feedback. På så sätt skapar man långsiktiga och lyckade kundsamarbeten och en framgångsrik business.

Missa inte en chans för att både få kunskap och högklassigt nätverkande på BBCON – läs mer och köp biljett här!


 

Linda Hörnfeldt

VD & grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>