Därför är Instagrams annonsering inget hot mot modebloggarna

I höst rullar Instagram ut annonsering i Sverige. Detta kommer ge annonsörer möjligheten att, i likhet med Facebook, rikta sin annonsering till en specifik målgrupp bland de ca 2,5 miljoner svenskar som använder tjänsten. Detta enligt uppgifter till nyhetssajten BreakIt. Som ett resultat av detta hävdar BreakIt att bloggare och influencers på plattformen kan komma att tappa intäkter. Jag vill hävda att de helt missat poängen med Influencer Marketing.

Enligt BreakIt kommer Instagram att rulla ut annonsering i Sverige senast under fjärde kvartalet 2015. Eftersom att Facebook äger Instagram kan man anta att annonslösningen på även Instagram kommer att vara genomarbetad, erbjuda mycket god insikt i användarbeteenden och god mätbarhet. Dock kräver detta att Instagram samlar in en hel del information om sina användare, information som man inte nödvändigtvis lämnar ifrån sig i appen idag. Men det är en parentes.

Sponsrade inlägg på Instagram.
Sponsrade inlägg på Instagram.

Att varumärken annonserar via Instagrammare har länge pågått (jag har tidigare skrivit om vikten av att märka ut dessa inlägg som annonser i enlighet med marknadsföringslagen) och enligt BreakIt är ett bakslag mot bloggare och influencers att vänta eftersom det här betyder att annonsörer kan kringgå denna mellanhand när de vill nå ut med sin budskap till en bred massa på Instagram. Och visst kan de ha en poäng, men grejen med influencer marketing handlar inte bara om räckvidd och att nå rätt demografi – det handlar om förtroende.

92% av konsumenter litar mer på rekommendationer från andra människor – även främlingar – än från varumärken*. Och 75% av bloggläsare har köpt en produkt som rekommenderats av bloggaren**. Att välja att marknadsföra sig via en influencer handlar om förtroende – inte bara räckvidd.

När du som varumärke väljer att jobba med influencer marketing är det allra viktigaste du behöver förstå att relationen mellan en bloggare och dennes läsare är i det närmaste helig. En bloggare som lagt massor med tid och engagemang på att arbeta upp en relation med sina läsare kommer inte att sälja den integriteten till högstbjudande. Hen värderar sitt varumärke och sin publiks förtroende mycket högt och det är DET du betalar för – inte räckvidden.

Det ska bli spännande att se hur annonsering på Instagram tas emot och jag tror att det finns en plats och ett syfte för både annonsering och Influencer Marketing för varumärken.

» Läs mer om annonsering på Instagram.

* Källa
** Källa

Linda Hörnfeldt

Grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>