Därför är event marketing viktigt för digitala influencers och så lyckas du!

Angeliqa Mejstedt driver Vandringsbloggen och deltog i mars 2017 på Vildmarksmässan. Här berättar hon varför eventmarknadsföring var perfekt för henne och kanske även för dig?


Vildmarksmässan i Älvsjö är den enskilt största marknadsföringsåtgärd som jag genomfört för mitt företag. Som bloggare och digital nomad är jag van att min enda insats är tid. Nu blev det en investering i tid och pengar. Idag ska jag berätta varför Event Marketing är bland det viktigaste du kan göra för att stärka ditt varumärke och hur du gör för att lyckas på plats.

Foto: Ulrica Hållén
Foto: Ulrica Hållén

Mässan ger dig värdefulla möjligheter att bygga relationer

Det tog mycket tid och kraft att planera alla detaljer inför mässan men det gav också mycket tillbaka i form av nya affärskontakter, varumärkeskännedom gentemot nya läsare och inte minst att träffa befintliga följare.

Mässor och event som form låter dig ta din digitala värld till någonting fysiskt. Min starka övertygelse är att i mötet människa mellan människa som varaktiga relationer byggs.

Maxa ditt utfall med SMARTA mål

Först och främst måste du ha tydligt mål med din närvaro. Tänker du kvalitet eller kvantitet i hur du närmar dig mässbesökarna? Om du vill öka den allmänna kännedomen om ditt varumärke så kanske du står och delar ut flyers, har korta samtal och snabba avslut. Om du vill bygga relation kanske varje möte får ta längre tid, så att du hinner bena ut besökarens ”problem” – vad hen vill ha löst och hur du med vad du gör kan bidra.

Sätt SMART:a mål! Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidsbundet.
Exempel på mål: Jag ska samla in 500 mejladresser innan söndag.

Bygg monter för alla sinnen

När du bygger monter är det viktigaste du kan tänka på att tilltala alla sinnen.
Det första som lockar är det visuella. Se till att sticka ut men samtidigt att du håller dig inom din grafiska profil för bloggen så att det finns igenkänning till ditt varumärke oavsett vart besökaren träffar dig.

Till Vildmarksmässan hade jag två granar som spred sin naturligt omisskänneliga doft till alla som passerade, kom man in till montern kunde man sätta sig på stubbar klädda med mjuka, tjocka renskinn. Sedan bjöds det på choklad medan vi pratade med varandra. Där har vi alla sinnen; syn, lukt, känsel, hörsel och smak.

Vad förstärker ditt varumärke? Vilka smaker och dofter? Vad ska besökaren känna?

170310_hus30_fotograf_ulrica_hallen_fujifilm_vandringsbloggen_vildmarksmassan_hikefulness_hus30-6375

Aktivera besökarna för att nå målen

Fundera på vad som är ”grejen” med din monter. Ungefär som en tidningsrubrik bara kan skrika ett budskap så är det samma sak med din aktivering i montern. Se till att aktiviteterna du gör i montern sammanfaller med målen du har.

Under de tre dagar jag var på mässa hade jag författarbesök och världspremiär av boken som jag var med och skrev ett gästkapitel i som vi sålde på plats i montern. På plats fanns ambassadörer från mitt Vandringscommunity som berättade om varför andra ska gå med, en friluftsfotograf gav sina bästa vandringstips och vinnarna av den prestigefulla utmärkelsen Årets Äventyrare kom förbi montern och delade sina bästa tips med beöskarna.

Alla som kom förbi montern fick en rabattkupong att handla för online och de kunde också vara med och tävla om priser.

Så kan du aktivera:

  • Ha en tävling – koppla till sociala medier eller öka din mejllista
  • Sälj en produkt på plats till specialpris
  • Informera om din tjänst
  • Bjud in en spännande gäst som tillför kunskap / cred
  • Samarbeta och hitta synergieffekter med partners

Minglet då?

Det viktigaste som händer är alla de där små pratstunderna. Vid kaffemaskinen i utställarloungen, när du springer förbi montern bredvid på morgonen eller i kön till toaletten. Ofta är det happenings i någon form på kvällen där du träffar branschkollegor i mer avslappnad form. Var där och ha alltid visitkort med dig.

Varje kontakt är en värdefull kontakt – du vet inte vart du själv eller personen framför dig är om ett år. Med tanke på hur litet Sverige är så kommer ni troligtvis korsa era vägar igen.

Foto: Ulrica Hållén
Foto: Ulrica Hållén

Fånga dagen och hitta extra mervärden

Ta chanserna som finns runt om mässarrangemanget. De kan finnas där du minst anar det. Jag hade en tipspromenad som hade ett stopp vid min monter, montern blev ett mål för de som kanske inte kände till den sedan tidigare.

Sedan gick jag upp tidigt inför mässan och hade förberett pressutskick som jag kopierat upp och lagt i pressrummet i god tid innan alla journalister skulle vara på plats.

Sedan tog jag mod till mig och klev upp på stora scenen och pratade om något som betyder riktigt mycket för mig tillsammans med en expert på området. Tillsammans gav vi mervärde. Och att vara på mässan fick mervärde. Nu syntes mitt namn i talarlistan hela helgen och många blev nyfikna på den lockande rubriken.

Mina bästa råd

  • Ta hjälp med sådant du inte kan, hinner eller vill göra själv. Lägg din tid på det du är bäst på.
  • Planera in tid för återhämtning. Du kommer ha långa, intensiva och svinroliga dagar. Det tar på krafterna och se till att planera in landningstid efterråt. Glöm inte heller bassaker som att äta lunch och dricka vatten under dagarna. Kan vara nog så svårt när man är mitt uppe i mässyran och spännande samtal.
  • Du kanske blir bjuden på festligheter på kvällarna. Men var försiktig med alkohol – vet i alla fall dina begränsningar – för tidigt morgonen efter väntar en hel lång mässdag till och du vill inte stå där trött och rödögd av sömnbrist. Det syns.
  • Följ upp om du lovat att återkomma till någon. Till exempel återkomma med information eller ringa någon du träffat i montern. Och gör det gärna snabbt innan mötet ”kallnat” i minnet. Ha en plan för vart du sparar visitkort du får och vad du gör för att komma ihåg vad varje möte handlade om.
  • Du är ett (antagligen) ett litet företag – men tänk som ett stort företag. Du behöver ha visitkort, broschyrer, en grafisk profil på plats och ta gärna med dig medhjälpare i montern.

Linda Hörnfeldt

VD & grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

3 Comments
  1. Toppenbra Angeliqa! Det var så kul att vara på plats i din mysiga monter och framför allt höra din föreläsning!

    En superbra genomtänkt plan för event marketing som ju dessutom går att implementera inom de flesta nischer och branscher. Och faktiskt även i andra sammanhang, inte bara events. Alltid visitkort i fickan… 🙂

    Kram Lena

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>