Om du vill driva dina sociala medier och ditt personliga varumärke som en business är strategin din stomme. Den är ditt ramverk, ett rörligt arbetsdokument, lite som en affärsplan, som man har som ett stöd i arbetet men som också lever och förändras med en.
En strategi svarar bland annat på följande frågor:
- Vad?
- Hur?
- Varför?
- För vem?
För att svara på dessa frågor, och ge dig något konkret att arbeta med, har jag tagit fram en workbook, ett arbetsdokument som jag kallar för Brand Boss. Det är nämligen nu vi ska bli boss över vårt eget personliga varumärke. Är du med?
Ladda ner workbooken här!
Syfte
Försök att sammanfatta varför du vill satsa på dina sociala medier. Vad är det du vill åstadkomma, vad är din vision? Vari ligger dina drivkrafter och hur ser ditt erbjudande ut?
Detta borde du göra klart, i alla fall för dig själv, annars är det svårt att ta en tydlig riktning med din sociala närvaro.
Mål
Om du inte vet var du är på väg, hur ska du då veta om du kommit fram? Det här är anledningen till varför det är så viktigt att sätta mätbara mål och med jämna mellanrum titta tillbaka på dem så att du vet att du är på rätt väg. Och glöm inte att fira när du checkar av saker från listan!
Målgrupp
Om du vill göra business så måste du ha koll på din målgrupp – det är nämligen dem företag kommer att betala för att sälja till.
Men – att definiera din målgupp handlar inte bara om vilka som faktiskt följer dig på sociala medier utan även om vem du vill ska följa dig.
Nisch & USP
En nisch är en röd tråd, inte en fyrkantig låda. För bästa resultat på den här punkten – läs Louise artikel om hur du hittar din nisch och fyll i samtidigt i workbooken!
Innehåll
Strategin för dina kanalers innehåll är självklart tätt sammankopplat till din nisch. Viktigt att tänka på när du tar fram potentiella ämnen att skriva om är nämligen ofta att våga välja bort. Fokus – på rätt saker men också på vad som INTE är rätt saker – är vad som kommer driva din business framåt.
Kanalstrategi
Sitter du med konton på Twitter, Instagram, Pinterest, Snapchat och kanske några till? Känner du att du inte riktigt hinner med att skapa kvalitativt innehåll för alla?
Det kan vara dags för en klassisk ”kill your darlings”. Vilka sociala medier bör du egentligen finnas på och varför? Testa gärna nya sociala kanaler och känn efter om det är något för dig. Men – hellre få kanaler riktigt bra än många kanaler halvbra.
Vilket bra upplägg! Känner absolut att jag kan ha nytta av detta. Tack!
Gillar verkligen idén till den här men laddade ner och skulle skriva ut och då händer något med formatet, det blir utsmetat och i stora delar oläsligt. Kan det vara något knas med filen?
Det tror jag inte, jag har själv skrivit ut den utan problem. Har du kanske fel inställning på skrivaren?
Det tror jag inte, allt annat kommer ut som det ska. Märkligt! Får fortsätta labba helt enkelt 🙂 Guiden verkar ju så nedrans bra att jag vill ha ut den ju 😉