Brand Boss – sätt strategin för ditt personliga varumärke [+WORKBOOK]

Om du vill driva dina sociala medier och ditt personliga varumärke som en business är strategin din stomme. Den är ditt ramverk, ett rörligt arbetsdokument, lite som en affärsplan, som man har som ett stöd i arbetet men som också lever och förändras med en. 

En strategi svarar bland annat på följande frågor:

  • Vad?
  • Hur?
  • Varför?
  • För vem?

För att svara på dessa frågor, och ge dig något konkret att arbeta med, har jag tagit fram en workbook, ett arbetsdokument som jag kallar för Brand Boss. Det är nämligen nu vi ska bli boss över vårt eget personliga varumärke. Är du med?

Brand Boss

Ladda ner workbooken här!

Syfte

Försök att sammanfatta varför du vill satsa på dina sociala medier. Vad är det du vill åstadkomma, vad är din vision? Vari ligger dina drivkrafter och hur ser ditt erbjudande ut?

Detta borde du göra klart, i alla fall för dig själv, annars är det svårt att ta en tydlig riktning med din sociala närvaro.

Mål

Om du inte vet var du är på väg, hur ska du då veta om du kommit fram? Det här är anledningen till varför det är så viktigt att sätta mätbara mål och med jämna mellanrum titta tillbaka på dem så att du vet att du är på rätt väg. Och glöm inte att fira när du checkar av saker från listan!

Målgrupp

Om du vill göra business så måste du ha koll på din målgrupp – det är nämligen dem företag kommer att betala för att sälja till.

Men – att definiera din målgupp handlar inte bara om vilka som faktiskt följer dig på sociala medier utan även om vem du vill ska följa dig.

Nisch & USP

En nisch är en röd tråd, inte en fyrkantig låda. För bästa resultat på den här punkten – läs Louise artikel om hur du hittar din nisch och fyll i samtidigt i workbooken!

Innehåll

Strategin för dina kanalers innehåll är självklart tätt sammankopplat till din nisch. Viktigt att tänka på när du tar fram potentiella ämnen att skriva om är nämligen ofta att våga välja bortFokus – på rätt saker men också på vad som INTE är rätt saker – är vad som kommer driva din business framåt.

Kanalstrategi

Sitter du med konton på Twitter, Instagram, Pinterest, Snapchat och kanske några till? Känner du att du inte riktigt hinner med att skapa kvalitativt innehåll för alla?

Det kan vara dags för en klassisk ”kill your darlings”. Vilka sociala medier bör du egentligen finnas på och varför? Testa gärna nya sociala kanaler och känn efter om det är något för dig. Men – hellre få kanaler riktigt bra än många kanaler halvbra.

Ladda ner workbooken här!

Vill du gå ner mer på djupet? Spana in våra webbkurser, speciellt ”Maxa din bloggs potential” och ”Smart Social Business”.

Linda Hörnfeldt

VD & grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>