Så gör du en grym bloggstrategi!

goalwithoutplan.jpg

Det nya året är här med dunder och brak och inspirationen pockar på. Det här året ska bli det bästa någonsin för din blogg! Men undrar du kanske i stillhet vilken hemlighet som ligger bakom proffsbloggarnas framgång? Kämpar du med att hitta inspiration och känner du dig stressad över att du inte bloggar tillräckligt bra eller ofta? Vad du behöver är en bloggstrategi.

Oavsett vilken slags blogg du driver så vinner du både tid och energi på att sätta upp en plan för bloggen. I det här inlägget går vi igenom hur du bör tänka när du planerar ditt 2015!

1. Syftet med bloggen

Vad vill du med din blogg egentligen? Detta borde du göra klart, i alla fall för dig själv, annars är det svårt att ta en tydlig riktning med bloggen. Vad är ditt ”editorial mission”? Skriv ihop en mening eller två kring vad som är syftet med bloggen.

Exempel:

  • Dela med mig av min kunskap kring mitt expertområde.
  • Bygga personligt varumärke.
  • Tjäna pengar.
  • Skapa onlinerelationer och få stöd.

2. Vem är din läsare?

Definiera din målgrupp. Vem vill du ska läsa din blogg och varför? Skriv ner vem din ideala läsare är, så detaljerat som möjligt, och ha denna person i åtanke när du skriver dina inlägg.

'A goal without a plan is just a wish' - Skapa en grym bloggstrategi! Klicka för att Tweeta

3. Vad ska du skriva om?

Vad ska bloggen handla om? Hur ofta ska du skriva? För att få en växande och trogen läsarskara krävs ett konsekvent upplägg som du följer. Sätt ett ramverk där du bestämmer schema, teman, format och tonalitet. Skriv upp viktiga datum i din content calendar som du kan skapa innehåll kring (högtider, mässor, resor).

För idéer, se temadagar här. Du kan enkelt skriva ut en kalender med röda dagar och högtider här.

4. Inläggsidéer

Samla dina bloggidéer på ett ställe. Den där fantastiska idén som du får precis innan du ska lägga dig eller på bussen eller hundpromenaden, den har en tendens att försvinna innan du vet ordet av. Jag använder mig av anteckningsappen i mobilen där jag klottrar ner stödord när jag kommer på dem. Sedan har jag en anteckningsbok i Evernote där jag skriver utkast baserat på stödorden. Återkom, fyll på, skriv om.

5. Mål med 2015

Var vill du ta din blogg under 2015? Sätt upp en antal mål (inte för många, ca 5-10 räcker gott) och följ upp dem varje månad så att du vet att du rör dig i rätt riktning.

När företag definierar sina mål använder man ofta SMART-modellen:

  • SPECIFIKT. Målen ska vara tydliga och konkreta, tex ”Jag ska skriva fem inlägg i veckan”
  • MÄTBART. Tex ”Jag ska ha 1000 unika läsare i veckan”
  • ACCEPTERAT. Detta handlar om att alla involverade är okej med målet. I detta fall är det bara du så det håller jag tummarna för!
  • REALISTISKT. Att tro att du ska skriva fem blogginlägg om dagen, jobba heltid och ta hand om din familj kanske inte är realistiskt. Då är det bättre att sätta som mål att skriva ett eller två.
  • TIDSSATT. När ska målen vara nådda? Kanske kan du sätta delmål per månad?

Nu hoppas jag att jag satt igång kugghjulen i huvudet på dig. Men tänk inte bara – skriv ner! Det är bevisat gång på gång igen att vi befäster saker när vi skriver ner det. Kör hårt så gör vi 2015 det bästa året någonsin!

Linda Hörnfeldt

Grundare och styrelseledamot i Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>