Fler bloggare granskade för smygreklam – så undviker du att bli anmäld!

Det senaste halvåret har frågan kring smygreklam hos bloggare varit en het potatis både i branschen men även i media, speciellt efter SVTs granskning i januari. Nu får debatten nytt liv i och med att Konsumentverket inleder en utredning om brott mot marknadsföringslagen mot två av Sveriges största bloggare, Isabella ”Blondinbella” Löwengrip och Alexandra ”Kissie” Nilsson.

Det var Göteborgsposten som i förra veckan uppmärksammade att KV inlett så kallade tillsynsärenden mot Blondinbella och Kissie. I båda fallen har bloggarna märkt ut de anmälda inläggen med texten ”i samarbete med”, dock längst ner i inläggen.

Isabella Löwengrip Konsumentverket
Isabellas anmälda inlägg före och efter korrekt annonsmärkning. På ”efter”-bilden har texten ”sponsored post” adderats högst upp i inlägget.

Inte tillräckligt tydligt

”Det verkar röra sig om bristande reklamidentifiering. Det är svårt att se skillnad på redaktionellt innehåll och reklam”, säger Axel Frick från Konsumentverket till Göteborgsposten. Axel var en av juristerna som närvarade då vi på Better Bloggers anordnade ett #bbmeet i december för att informera våra medlemmar om Konsumentverkets nya vägledning kring marknadsföringslagen.

Problemet i dessa fall är alltså inte att det handlar om marknadsföring utan att det inte framgår ordentligt att inläggen är annonser.

I efterhand har de gällande inläggen märkts upp som ”sponsored post” högst upp i inläggen. Kissie har även lagt till annonsörens namn under inlägget.

Kissie konsumentverket
Alexandras anmälda inlägg före och efter korrekt annonsmärkning. På ”efter”-bilden har texten ”sponsored post” adderats högst upp i inlägget och annonsörens namn har lagts till i texten längst ner i inlägget.

Fällande beslut av reklamombudsmannen

Det senaste halvåret har reklamombudsmannen (inte att blanda ihop med konsumentombudsmannen, läs om de olika aktörerna här) fällt tre olika bloggare för smygreklam;

» I augusti 2015 fälldes MissLisibell för en Youtubevideo där hon visade upp produkter från ett sminkföretag. RO fastslog att det handlade dels om smygreklam till barn, dels om ett otillåtet lotteri. Läs mer om beslutet här.

» I december 2015 fälldes Gabriella Joss för ett inlägg som innehöll affiliatelänkar (adlinks) men inte var märkt som reklam. Inlägget är fortfarande inte reklammärkt. Läs beslutet här.

» I januari 2016 fälldes Tyra Sjöstedt för ett blogginlägg som marknadsförde ridbyxor från Sjöstedts egna varumärke Starrider utan annonsmarkering. Inlägget är fortfarande inte reklammärkt. Läs beslutet här. 

Med dessa beslut i åtanke ska alltså även inlägg som innehåller annonslänkar och inlägg som marknadsför produkter från egna företag (med andra avsändare än du själv, ex Tyra Sjöstedt vs Starrider) annonsmärkas. 

Hur ska annonsmärkningen se ut?

Better Bloggers har tagit fram rekommendationer för hur du bäst märker ut samarbeten och annonslänkar på blogg, Youtube och Instagram. Du hittar dessa rekommendationer här!

Kom ihåg – tydlighet främjar förtroende från våra följare och läsare! Tumma inte på det!

Linda Hörnfeldt

VD & grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

18 Comments
  1. Det ska bli väldigt spännande att se vad KOVs utredning landar i. Man ska absolut inte smyga när det gäller reklam men samtidigt får det inte heller gå till överdrift. Hur mycket produktplacering finns det inte i alla filmer?

  2. Jag är väldigt fundersam vad gäller Tyras fällning. Betyder det att Lagerhaus måste börja märka upp alla sina Instagram-poster och Artilleriet märka upp alla sina inlägg med ”reklam” hädanefter? Var går gränsen, och hur ska man som företagare (eller anställd!) veta vad som är okej och inte? Får t.ex. Blondinbella ens nämna att hon håller på att ta fram nya produkter i sitt företag eller är det reklam? Får Egoina skriva om vad hon gör på dagarna på Bluebox? Osv. Jag tycker att det är absurt om man i sin egen företagsblogg ska behöva märka upp inlägg som reklam när man skriver om sina egna produkter.

    1. Fast nu tar ju du det till absurdum och tusen steg längre än vad det här beslutet säger. Titta på beslutet och gå inte en massa steg i förväg. Vi tar detta som det kommer. Självklart behöver man inte reklammärka inlägg då företaget är avsändare (på företagsblogg, instagram etc).

      Du skriver ”Jag tycker att det är absurt om man i sin egen företagsblogg ska behöva märka upp inlägg som reklam när man skriver om sina egna produkter.” Men det är ju just det. Nu gällde ju inte detta en företagsblogg för Starrider utan Tyras PERSONLIGA blogg på tyras.se. Som inte har något att göra med Starrider om man inte VET om Tyras del i företaget. Väldigt stor skillnad.

    2. Jag menar inte att ”ta det till absurdum” utan jag förstår bara inte var gränsen går. Jag gillar glasklarhet när det gäller regler och lagar, och gillar inte när saker är en tolkningsfråga när det kommer till sådant. För mig blir det inte självklart att företag får göra fri reklam i sina företagsbloggar när jag läser beslutet. När jag läste att ”inlägg som marknadsför egna produkter [ska] annonsmärkas” i ert inlägg blev det än mer oklart. Jag tycker att det är svårt att avgöra helt enkelt.

      1. *tolkningsfråga på den här nivån, kanske ska tilläggas. Alla regler och lagar är ju i slutändan tolkningsfrågor 😉

  3. Jaha men jag hade inte förstått det som att man MÅSTE märka det som DE vill?! Jag trodde att det räckte med att märka ”i samarbete med” någonstans. Visste verkligen inte att de kunde styra VART och HUR man märker det, det är lite som att säga HUR jag ska göra mitt jobb. :/ Men det är så bra att ni upplyser, jag hade ingen koll. Mycket har man lärt sig via er. 😀 <3

  4. Knepigt det där med att annonsmärka sina egna produkter/tjänster, eller knepigt och knepigt men känns som att det kan bli lite luddigt och överdrivet som exempelvis när man som jag som är personlig tränare och driver en träningsblogg så skulle allt mitt innehåll kunna ses som reklam för mig själv, vilket det på sätt och vis är. Finns ju en hel del andra som driver bloggar inom sina yrkesbranscher där yrket grundar sig i tjänster, eller gäller det bara produkter/tjänster som är från ett annat företag man själv driver? Plus att det är ju inte så att en tar betalt för att annonsera på sin egen hemsida/blogg :/ Blev fundersam nu och tänker att hela min blogg är smygreklam för mig själv och mina tjänster och jag som varit så säker på att jag varit så noga med utmärkning av sponsrade inlägg.. hmm blev bara förvirrad nu känner jag..

    1. Lugn och fin nu! 🙂 Tänk så här. Om DU är ditt företag behöver du så klart inte annonsmärka. I det här fallet med Tyra var det ju ett helt annat varumärke (Starrider) som, om man INTE vet att Tyra är inblandad i det, så ser ju inlägget galet säljigt ut. Så. Om du skriver något som är väldigt säljigt, typ ”nu har vi ett erbjudande där du får bla bla, köp innan söndag!” då kanske det ska annonsmärkas – om det inte är tydligt att avsändaren är DU.

      Tydligare? 🙂

  5. Jag ska vara ärlig, jag hänger banne mig inte med. Vill göra rätt men att det ska vara så svårt.
    1. Jag får inbjudningar till event, tex Kolmårdens bloggevent. Vad är det? Samarbete, annons, Det är ju bara en träff? Märker jag den eller inte?
    2. Jag får hem en bok eller liknande, smink eller en dricka.. jag bloggar om det. Är det sponsring? samarbete? annons?
    3. Jag ska på Fitnessgalan med andra ord, jag fick biljetterna. Sponsring? samarbete?
    4. goodiebags?? sponsring, samarbete?

    Känns ju jättelöjligt att märka ut vart enda grej man får som ovannämnt. Är det så att allt detta nämnda ska märkas? Fattar bara inte.
    Det enda jag har det på det klara är affiliate länkar, adlinks. DET har jag koll på. 😀

    VÄLDIGT tacksam för hjälp och svar.

    1. I grund och botten är det så här: om du får något I UTBYTE mot att du skriver om det ska det märkas ut som annons/samarbete. Alltså, om det finns ett uttalat avtal om tjänst mot ersättning.

      1. Behöver ej märkas. Det är en pressträff. Om det inte står i inbjudan ”om du kommer MÅSTE du skriva om det”.
      2. Samma som ovan.
      3. Samma som ovan.
      4. Samma som ovan.

      Tydligare? 🙂

      1. Du är en räddare i nödan, tack. Ja mycket tydligare och då har jag egentligen märkt ut en massa i onödan. 😀 Men hellre för mycket än för lite. 😀
        Tusen tack snälla.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>