Gästblogg: Fem tips för att bli mer attraktiv för PR-byråer!

Siri Andersson är PR-konsult som tidigare arbetat på bland annat Springtime och Lennox PR. För Better Bloggers medlemmar berättar hon idag hur ni bäst skapar en bra grund för samarbeten med olika PR-byråer. Hej Siri!


 

Siri AnderssonHej på er, influencers!

Som PR-konsult får jag ofta frågan om hur vi resonerar när vi väljer ut samarbetspartners inom influencer marketing för våra kunder. Svaret: Det är olika! Mycket baseras på kundens olika önskemål och önskemål finns det lika många av som det finns kunder. Vissa baserar sin kravprofil helt på antal följare medan andra ställer krav på ”bildspråk och känsla”.

Nedan har jag sammanfattat mina fem bästa tips för att bli mer attraktiv för samarbeten. Nu kör vi!

1. Lättillgängliga kontaktuppgifter

I researchstadiet samlar man ofta in mängder av influencers inom ett visst segment för att senare, tillsammans med sin kund, göra ett mer specifikt urval. Dina uppgifter hamnar inte allt för sällan i ett färgglatt Excel-ark och till detta behöver researchern veta: Ditt för- och efternamn, din mailadress, läsarsnitt per dag/vecka och vilken ort du bor på.

Vi blir jätteglada när vi hittar alla uppgifter om dig på ett och samma ställe! Har du en blogg eller en webbplats är jag världens största påhejare av separata sidor för kontaktuppgifter. Är du en influencer på en kanal som exempelvis Instagram eller YouTube – skriv dina uppgifter tydligt i din profil eller din kanal, eller länka till en extern webbplats där allt finns samlat.

2. Tydliga premisser för samarbete

Vill du gärna ha redaktionella samarbeten (sponsrade inlägg) men absolut inga pressutskick – inga eventinbjudningar undantagsvis för branschevent och ABSOLUT inga förfrågningar om ideella projekt? Var tydlig med under vilka premisser du vill samarbeta, så behöver vi inte slösa varken din eller vår tid i onödan. Jag har sett att många bloggare har en PR-policy – det är jättebra! (Läs mer om policy-sidor här!)

3. Låt oss veta vad du kan generera

I de kanaler vår kund antingen vill köpa in sig på ett samarbete eller kosta på sig att göra ett pressutskick vill vi gärna i förväg veta hur mycket det kommer att kosta i förhållande till förväntad räckvidd. Eller bara veta hur många vi potentiellt sett skulle kunna nå ut till. Ha gärna ett enkelt samarbetskit i PDF-format med statistik, dina USP:ar och kostnadsuppgifter redo. Det är proffsigt, snyggt och gör vårt eventuella samarbete 1000 gånger enklare. (Läs mer om mediakit här!)

(Och, sidenote: Våga ta betalt vid samarbeten! Ni kan ta betalt. Gör det.)

(Och, annan sidenote: Kärt barn har många namn! ”Samarbetskit” kallas av andra för ”mediakit” eller möjligen ”försäljningskit”. Döp det till precis vad du vill.)

(Och, mina sidenotes slutar aldrig: USP står för ”Unique Selling Point” och innebär kortfattat allt som gör dig till ett unikum i din sfär. Om du exempelvis vet vilken sökning på Google som genererar mest trafik till din webbplats, skriv gärna med det!)

4. Lagar och regler

På senare tid har jag märkt att kunder ofta frågar efter samarbetshistorik för de influencers vi kontaktar. Ingen vill bli förknippad med influencers som inte har koll på marknadsföringslagen och/eller lotterilagen och om dina senaste samarbeten varit regelrätta lagbrott minskar chanserna att vår kund vill kliva in med ett samarbete.

Konsumentverket har nyligen tagit fram riktlinjer för samarbetsmärkning och här kan man läsa mer om det.

5. Ömsesidig respekt is the shit

Det här antar jag är en självklarhet för alla, men tänker ta tillfälle i akt att dra till med Livets Mesta Proffstips, Både För Privata Och Professionella Relationer™ : Var schysst mot de som är schyssta mot dig.

Förutsatt att ingen ber dig bryta mot lagen, är genuint dunderotrevlig eller kommer med skambud som närmast kan anses vara anstötligt finns det ingen mening med att mailledes skälla ut alla vars samarbetsförslag inte attraherar dig. Tro mig, det händer. Från båda håll.

Det är ömsesidigt: Den influencer som är trevlig mot sin PR-kontakt har gräddfil in i de göttiga samarbetena – och den PR-kontakt som är trevlig mot en influencer har gräddfil in i de göttiga samarbetena, den också. Allt handlar om att vårda sina kontakter.

Så! Hoppas tipsen får komma till användning. Och hojta gärna till om ni har några frågor! Jag finns på Twitter här, och LinkedIn här.

/Siri

Linda Hörnfeldt

VD & grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>